• Anonym (Fatti­gt värre)
    Äldre 3 May 08:24
    40788 visningar
    204 svar
    204
    40788

    Jag skäms över att köpa billiga produkter och fejkar i mitt hem

    Jag och min man har det sedan en tid tillbaks dåligt ekonomiskt sett. Jag förlorade jobbet pga nedskärningar och a-kassan än mycket lägre än min fd. lön. 
    Detta har gjort att vi måste köpa eldorado, extra och andra mindre bra och tattiga produkter, någonting jag skämt oerhört mycket över.
    Jag har därför förpackningar till dyrare och bra produkter hemma (flytande tvål, kryddor osv) och köper vid behov sådana produkter nya för att få en ny fräsch förpackning, och häller det billiga i dessa.
    Jag åker till grannkommunen, 2 mil bort, och handlar på Willys för att ingen ska råka se vad för skit jag köper och börja fråga frågor
     Det känns jobbigt att känna så här. Att skämmas så över att jag köper av dessa produkter. 
    Känner mig så ledsen.  

  • Svar på tråden Jag skäms över att köpa billiga produkter och fejkar i mitt hem
  • snällo­chgla
    Äldre 3 May 12:52
    #81
    sextiotalist skrev 2013-05-03 12:49:36 följande:

    Jag ska kolla av de passerade tomaterna när jag kommer hem. Men jag har lite svårt att se vad broccolin skulle kunna innehålla för extra saker, inte heller den frysta bladspenaten. Mjölken mig veterligen skiljer sig inte och ostarna brukar inte heller vara så mycket annorlunda.
  • Äldre 3 May 12:54
    #82

    Men snälla lilla människa, skärpning! Vad löjlig du är! Det där med att bara det dyra är bra nog är bara något som rika översittare kör med för att de tror att de är bättre än andra. Det behöver inte ALLS vara något fel på billigare produkter, vissa saker är liksom samma skit ändå så då kan man lika gärna betala det billigare. Det är bara onödigt att slösa pengar! 

    Dessutom behöver det inte alltid skilja så mycket pris, se på jämförelsepris så får du en hint om vad som EGENTLIGEN är billigast. Ibland kan de ju vara en fördel att köpa de "finare" märkerna, på grund av kilopris eller något speciellt erbjudande.

    Det dyra är INTE alltid det bästa! T ex på Lidl finns det massvis med bra produkter som är billigare eftersom det inte är svenska grejer, och det är minst lika bra eller i vissa fall bättre.  


    Gravid i vecka 17! ****** BF 11 Oktober!
  • Anonym (gör själv)
    Äldre 3 May 12:56
    #83

    Jobbigt att känna att man skäms, och är orolig över väninnornas reaktioner. Mitt tips till dig är att försöka göra så mycket som möjligt från grunden, och se om du inte kan tjäna mer på det... Baka eget bröd, göra egna soppor, koka egen buljong/fond. Nu i sommar kan du passa på att försöka plocka bär, svamp och frukt. Gör sylt, saft, gele, marmelad, chutney o.s.v. själv. Kolla om du kan odla litet grejer - t.ex. sallad. Även örtkryddor kan man så, t.ex. oregano, basilika, timjan o.s.v. Klipp av allt eftersom, torka eller frys. Köp saker när det är säsong för det, laga och frys in eller se om du kan göra något med det. Alla dessa saker ger ju intryck av att du är extra noga med vad du stoppar i dig, om du gör det själv...

  • Äldre 3 May 12:58
    #84

    Mjölken skiljer dig faktiskt. Nästan all lågprismjölk är högpastöriserad (ger längre hållbarhet vet dock inte om det är anledningen) medan "märkes" mjölken är lågpastöriserad. Om det gör skillnad näringsmässigt vet jag inte men def smakskillnad. And billig pasta håller jag med, pasta på vetemjöl är ingen höjdare, men Lidls torkade pasta är 100% durumvete (enl förp) och god. Dessutom superbillig! Deras färska pasta är också suveränt god.

  • Äldre 3 May 13:01
    #85
    Anonym (Fattigt värre) skrev 2013-05-03 10:13:11 följande:
    Jag tycker det är stora skillnader på kvalitet vad gäller många billiga märkens produkter. Ketchup t.ex. smakar vedervärdigt av märkena druvan (tror jag det heter), eldorado och många fler. 
    Druvans senap kan du fortsätta att köpa, om det bara är märket du oroar dig för. Det är ett gammalt "känt" märke och tror nog det har ansetts vara kvalité. Om du tycker det är gott eller inte är ju en annan sak

    Själv tycker jag väldigt bra om Druvan, fast jag är en senapsfanatiker och har minst 3 olika sorter framme till bara stekt falukorv

    Håller med dig om andra smaker på en del lågprismärken, en del smakar skit. Jag tror nog att jag hellre väljer att spara pengar på nedsatta priser på "mina" märken. Tex kort datum eller extrapriser. Bunkra upp lite när det råkar vara billigt. 
    Dra ner på sådana kostnader som man lättare kan påverka, knäckebröd eller hemmabakat. billig mat av tex potatis, bakad med god röra, en kycklingfilé skuren i bitar med lite lök, majs och klick smör och lite grönsaker till blir bra lunch.  
  • Äldre 3 May 13:01
    #86

    haha..

    right. 

  • Äldre 3 May 13:08
    #87

    Varför skämmas? Det spelar väl ingen roll vad ni köper? det är hur man är som person som betyder ngt!

    Jag skäms inte ett dugg för att jag köper billigare märken, snarare är jag smart. Jag har pengar till dyrare märken men dom billiga är precis lika goda och dom flesta har samma innehåll ändå. Det du betalar för med dyrare märken är just märket inte innehållet! Varför kasta ut massa pengar för märkets skull?

    Kan inte förstå denna "perfekt" hysterin.. så onödigt att lägga kraft och energi på. Finns betydligt värre saker i livet. Jag har dessutom sagt att även om jag skulle vinna flera minloner skulle jag fortsätta med dom billiga märkena, finns ingen som helst anledning att göra annat. Förutom när det gäller kött eftersom djuren utomlands har ett hemskt liv och hantering, jämnfört med dom svenska.  

  • Äldre 3 May 13:09
    #88

    Vi är nog lägga lite så också. Köper märkes "tillbehör" och smaksättare som oljor, vinäger, senap, fond, oliver, feta osv och hittar några billiga lågprisfavoriter (pasta ). Men annars passar vi på när det är bra pris på de varor vi gillar.

  • Äldre 3 May 13:10
    #89
    sextiotalist skrev 2013-05-03 12:49:36 följande:

    Jag ska kolla av de passerade tomaterna när jag kommer hem. Men jag har lite svårt att se vad broccolin skulle kunna innehålla för extra saker, inte heller den frysta bladspenaten. Mjölken mig veterligen skiljer sig inte och ostarna brukar inte heller vara så mycket annorlunda.
    Det kan ex. vara en hel del vatten i din tomatburk.
    Jag har testat smak på just passerade tomater för skoj skull av alla märken jag hittade. Och det var jätteskillnad faktiskt. Någon sort ratade båda barnen köttfärssåsen rakt av då den inte smakade som vanligt. Syndes även på koncistensen att de billiga var mer rinnande.

    Att tro att billigt är lika bra är ju bara fånigt.
    För VEM framställer matvaror för att gå back på??
    Säger sig självt att det är mindre råvaror och fler smakförstärkare, aromer etc. i dem.
    Om din tomatburk skulle innehålla lika stor mängd tomater som ett dyrare märke, måste du ju förstå att tillverkaren måste betala mer för tomatburken än vad du betalar för den. Tänk på att både bonde, tillverkare, affären ska tjäna på produkten...
  • Anonym (maria­)
    Äldre 3 May 13:15
    #90

    Det är inte lätt att byta ut sina väninnor, vilket jag tror du måste göra om du vill sluta skämmas för vad du handlar.

    Så länge du vill ha dina vänner kvar får du nog bara gilla läget och fortsätta åka till grannkommunen och handla.
    Det är du som bestämmer hur du vill leva, och vad som är värt att uppoffra för sig själv.

    Vill du ha en ny vän som inte skäms för att handla på Willys följer jag gärna med och handlar och vi kan tillsammans skratta åt alla billiga klipp vi gör och ha middagar tillsammans på all den goda och billiga maten :)
    Dessutom kan vi skvallra och fnissa åt dina "fina" vänner.

Svar på tråden Jag skäms över att köpa billiga produkter och fejkar i mitt hem