• Anonym (Fatti­gt värre)
    Äldre 3 May 08:24
    40832 visningar
    204 svar
    204
    40832

    Jag skäms över att köpa billiga produkter och fejkar i mitt hem

    Jag och min man har det sedan en tid tillbaks dåligt ekonomiskt sett. Jag förlorade jobbet pga nedskärningar och a-kassan än mycket lägre än min fd. lön. 
    Detta har gjort att vi måste köpa eldorado, extra och andra mindre bra och tattiga produkter, någonting jag skämt oerhört mycket över.
    Jag har därför förpackningar till dyrare och bra produkter hemma (flytande tvål, kryddor osv) och köper vid behov sådana produkter nya för att få en ny fräsch förpackning, och häller det billiga i dessa.
    Jag åker till grannkommunen, 2 mil bort, och handlar på Willys för att ingen ska råka se vad för skit jag köper och börja fråga frågor
     Det känns jobbigt att känna så här. Att skämmas så över att jag köper av dessa produkter. 
    Känner mig så ledsen.  

  • Svar på tråden Jag skäms över att köpa billiga produkter och fejkar i mitt hem
  • Äldre 3 May 13:16
    #91
    sextiotalist skrev 2013-05-03 12:49:36 följande:

    Jag ska kolla av de passerade tomaterna när jag kommer hem. Men jag har lite svårt att se vad broccolin skulle kunna innehålla för extra saker, inte heller den frysta bladspenaten. Mjölken mig veterligen skiljer sig inte och ostarna brukar inte heller vara så mycket annorlunda.
    När det gäller frysta grönsaker så tycker jag att dom billiga märkerna smakar riktigt äckligt,en stor skillnad om man lägger några kronor extra. Kollar man på broccolin så innehåller tex dom billiga jättemycket stammar.
    Har man någongång väl köpt en dyrare sort med krossade tomater så känner man en väldigt stor skillnad mot dom billiga,så blaskiga och smaklösa.
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Äldre 3 May 13:19
    #92
    Wilmis07 skrev 2013-05-03 13:16:23 följande:
    När det gäller frysta grönsaker så tycker jag att dom billiga märkerna smakar riktigt äckligt,en stor skillnad om man lägger några kronor extra. Kollar man på broccolin så innehåller tex dom billiga jättemycket stammar.
    Har man någongång väl köpt en dyrare sort med krossade tomater så känner man en väldigt stor skillnad mot dom billiga,så blaskiga och smaklösa.
    Min åsikt alltså Jag köper hellre icas ris än annat tex unclebens,för det tycker jag är godare,icas egna kvarg istället för arlas kesella. Man hittar ju det man själv tycker bäst om.
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Äldre 3 May 13:21
    #93

    Oj då! Då är det nog dags att börja jobba med självkänslan lite........

    Spelar roll om det är ICA, Eldorado eller dyra italienska krossade tomater. Så länge det blir köttfärssås av det.......
     

  • Äldre 3 May 13:23
    #94
    Wilmis07 skrev 2013-05-03 13:16:23 följande:
    När det gäller frysta grönsaker så tycker jag att dom billiga märkerna smakar riktigt äckligt,en stor skillnad om man lägger några kronor extra. Kollar man på broccolin så innehåller tex dom billiga jättemycket stammar.
    Har man någongång väl köpt en dyrare sort med krossade tomater så känner man en väldigt stor skillnad mot dom billiga,så blaskiga och smaklösa.
    Det håller jag med om. Jag köpte någon wokmix från ICA eller t.o.m. deras lågprismärke. Jag valde den produkten för det var mest de sakerna i som jag gillar, inte alls efter priset. Men fy va dålig broccolin var Den fall bara i bitar, blev bara smulor och det var väldigt mycket stam på buketterna. God var den inte heller, men så försöker jag bara gilla broccoli för järnets skull så smakar det inte supergott så ratar jag det med en gång så jag är väl lite partisk där med smaken.  
  • Äldre 3 May 13:23
    #95
    sextiotalist skrev 2013-05-03 12:49:36 följande:

    Jag ska kolla av de passerade tomaterna när jag kommer hem. Men jag har lite svårt att se vad broccolin skulle kunna innehålla för extra saker, inte heller den frysta bladspenaten. Mjölken mig veterligen skiljer sig inte och ostarna brukar inte heller vara så mycket annorlunda.
    Jag tror att en del av de billigare märkenas dåliga rykte kommer från helfabrikat, godis, konfektyr och färdigrätter där det är lättare att komma undan med att stoppa i socker, transfetter och annan utfyllnad. Men väldigt många handlar ju bara "rå"varor och där är skillnaden förmodligen inte så stor.

    Där jag bor är det bara affärer som Lidl och Aldi som för flera varor som jag, som svensk i förskingringen, vill ha. (Ingen annan affär säljer fullfet, osötad yoghurt. Och definitivt inte i de enkilosförpackningar som är minimum för att hålla Herr Peegee i yoghurt under en vecka.) Det kräver minst två besök i månaden. (Det krävs minst fyra olika butiker för att få ihop min genomsnittliga matkasse och Lidl är en av dem.) 

      Och jag ska erkänna en sak för TS - i början så kände jag mig också generad och försökte se till att ha en neutral kasse med mig när jag handlade där. Men efter hand har jag vant mig och om jag inser att jag behöver handla och inte har min tygkasse med mig så bär jag numera min Lidl-påse helt skamlöst genom stan. Jag har yoghurt och mylta, beeyotches - det finns inte ens på M&S trots att de har en särskild hylla för skandinavisk prettomat. (Enligt dem: blåbärsmuffins och svartsalt. Nej, jag har ingen aning heller.)

    Det finns hursomhelst gott om produkter som är lika bra som sina dyrare motsvarigheter - men jag ser heller inget fel på att vilja ha finare förpackningar. Kanske en kompromiss, TS? Handla på en närmare Willys, eller vad som nu passar dig bäst - men fortsätta återanvända förpackningar/använda behållare. Det ser ju bara trevligt ut att ha en handpump till badrumstvålen eller en fin burk till pastan. Det har jag oavsett märket på tvålen/maten, för att jag trivs bättre med ett enhetligt kök/badrum.   

      

        
    Varför tror idioter alltid att alla är 'avensjuka' på dem?
  • Äldre 3 May 13:24
    #96
    Margaux skrev 2013-05-03 13:21:57 följande:
    Oj då! Då är det nog dags att börja jobba med självkänslan lite........

    Spelar roll om det är ICA, Eldorado eller dyra italienska krossade tomater. Så länge det blir köttfärssås av det.......
     
    Ja är man själv nöjd med sina produkter man använder så behöver man ju inte bry sig om vad andra tycker.
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Snigel­n
    Äldre 3 May 13:37
    #97

    Enligt min erfarenhet är det de som har ont om pengar som låtsas vara finare och lägger mycket mer pengar på "onödigt skit" för syns skull än de som faktiskt har det bra ställt ekonomiskt. De jag känner som har en bra ekonomi sätt köper gladeligen mat på Lidl och gillar att fynda på reor o.s.v. Inte så konstigt egentligen för de som är ekonomiska av sig förstår att man inte ska slänga pengar på skitsaker (vilket man gör om man betalar extra bara för att det är ett visst märke)...

  • Äldre 3 May 13:37
    #98
    Annelie 76 skrev 2013-05-03 08:29:45 följande:
    Har du kollat tester på senare tid? I många så visar det sig att de billiga märkena är bättre än de dyra. Diskmaskinstabletter tex, Eldorados var bäst av alla men också billigast. Samma när det gäller äppelmos. Det är bara de allra billigaste burkarna som inte innehåller en massa tillsatser och vatten utan bara äpple och socker.

    Ja det är helt sjukt! Hur kan man producera äppelmos för typ 7 kr för en rejäl burk som innehåller 92% äpplen och 8% socker? Alla "dyrare" märken innehåller max 85% äpplen, oftast mycket mindre än så
  • Äldre 3 May 13:40
    #99
    Anonym (Fattigt värre) skrev 2013-05-03 10:25:24 följande:
    Hur får du fram det från vad jag skrev? Jag skriver om hur jag mår och känner inför att köpa sådana varor och ha dessa märken i mitt hem. Hur andra gör bryr jag mig inte om. 
     

    Och varför i hela fridens namn tror du då att andra bryr sig om vad du köper? Är du en så speciell människa så att alla har ögonen på just dej? Är du rent av lite högfärdig?

    Att vara fattig är ingen skam! Och att vara prismedveten är definitivt ingen skam!  

      
  • Kaliin­ka
    Äldre 3 May 13:44

    Anonym (Fattigt värre) skrev 2013-05-03 08:24:54 följande:


    Jag och min man har det sedan en tid tillbaks dåligt ekonomiskt sett. Jag förlorade jobbet pga nedskärningar och a-kassan än mycket lägre än min fd. lön. 
    Detta har gjort att vi måste köpa eldorado, extra och andra mindre bra och tattiga produkter, någonting jag skämt oerhört mycket över.
    Jag har därför förpackningar till dyrare och bra produkter hemma (flytande tvål, kryddor osv) och köper vid behov sådana produkter nya för att få en ny fräsch förpackning, och häller det billiga i dessa.
    Jag åker till grannkommunen, 2 mil bort, och handlar på Willys för att ingen ska råka se vad för skit jag köper och börja fråga frågor
     Det känns jobbigt att känna så här. Att skämmas så över att jag köper av dessa produkter. 
    Känner mig så ledsen.  
    Kan tillägga att jag inte läst tråden, men vill ändå säga det här:


       
    Livet lär //// Jag saknar dig <3
Svar på tråden Jag skäms över att köpa billiga produkter och fejkar i mitt hem