• Anonym (Fatti­gt värre)
    Äldre 3 May 08:24
    40770 visningar
    204 svar
    204
    40770

    Jag skäms över att köpa billiga produkter och fejkar i mitt hem

    Jag och min man har det sedan en tid tillbaks dåligt ekonomiskt sett. Jag förlorade jobbet pga nedskärningar och a-kassan än mycket lägre än min fd. lön. 
    Detta har gjort att vi måste köpa eldorado, extra och andra mindre bra och tattiga produkter, någonting jag skämt oerhört mycket över.
    Jag har därför förpackningar till dyrare och bra produkter hemma (flytande tvål, kryddor osv) och köper vid behov sådana produkter nya för att få en ny fräsch förpackning, och häller det billiga i dessa.
    Jag åker till grannkommunen, 2 mil bort, och handlar på Willys för att ingen ska råka se vad för skit jag köper och börja fråga frågor
     Det känns jobbigt att känna så här. Att skämmas så över att jag köper av dessa produkter. 
    Känner mig så ledsen.  

  • Svar på tråden Jag skäms över att köpa billiga produkter och fejkar i mitt hem
  • Snigel­n
    Äldre 3 May 13:49
    Snultan skrev 2013-05-03 12:54:14 följande:
    Men snälla lilla människa, skärpning! Vad löjlig du är! Det där med att bara det dyra är bra nog är bara något som rika översittare kör med för att de tror att de är bättre än andra. Det behöver inte ALLS vara något fel på billigare produkter, vissa saker är liksom samma skit ändå så då kan man lika gärna betala det billigare. Det är bara onödigt att slösa pengar! 

    Dessutom behöver det inte alltid skilja så mycket pris, se på jämförelsepris så får du en hint om vad som EGENTLIGEN är billigast. Ibland kan de ju vara en fördel att köpa de "finare" märkerna, på grund av kilopris eller något speciellt erbjudande.

    Det dyra är INTE alltid det bästa! T ex på Lidl finns det massvis med bra produkter som är billigare eftersom det inte är svenska grejer, och det är minst lika bra eller i vissa fall bättre.  
    Kanske lite ot, men jag håller inte helt med ang. rika översittare. Okej det finns sådana rika, men de är oftast (som jag stött på) nyrika. De som faktsikt har pengar (t.ex. rika släkter) brukar inte alls lägga så mycket värde i det enligt mina erfarenheter. Självfallet finns det undantag, men jag tror att en stor del av denna attityd kommer från medelklass människor som själva vill framhäva sig och då kan de se ner på lågprisprodukter. De som verkligen har mycket pengar framhäver sig (och nu generaliserar jag rejält för att få fram min poäng!) mer med nya fina båtar, lyxbilar eller fina utbildningar (gärna utomlands). Finns sådana exempel i min mans släkt. De "snålar" och köper mat på Lidl, gärna de som är märkt -50% (inget fel på det alls, men menar att de har råd med dyrare produker) och sedan kan de åka till bilhandlaren och köpa en splitterny bil kontant...
  • sextio­talist
    Äldre 3 May 13:49
    Wilmis07 skrev 2013-05-03 13:16:23 följande:
    När det gäller frysta grönsaker så tycker jag att dom billiga märkerna smakar riktigt äckligt,en stor skillnad om man lägger några kronor extra. Kollar man på broccolin så innehåller tex dom billiga jättemycket stammar.
    Har man någongång väl köpt en dyrare sort med krossade tomater så känner man en väldigt stor skillnad mot dom billiga,så blaskiga och smaklösa.
    Det är inte min erfarenhet, nu råkar jag i sig gilla stammarna ;). Men de jag har köpt har varit fina stora buketter, däremot köpte jag ett dyrare märke med pyttebuketter och ganska trist.
    Äckligt kan jag inte alls påstå (och då kan jag jämföra med egenodlad broccoli)

    Jag håller inte heller med om att tomatsåsenra är blaskiga, för övrigt så vill jag ha en neutral tomatsmak och helst  inga kryddor (föredrar att krydda själv) , jag har köpt dyrare märken också, min erfarenhet är att de är för kryddade. Jag använder mycket tomatsåser, framför allt krossade, speciellt till tomatsoppa. 
  • Anonym (skäms inte)
    Äldre 3 May 13:53

    Jag köper alltid de billigare produkterna och skäms inte ett dugg. Jag får mer pengar över till annat som jag tycker är kul,musik,kläder,smink och sånt :)

    Det enda som jag tycker att jag märker en avsevärd skillnad på är kaffe så jag brukar lyxa på med Gevalia,Löfbergs Lila eller helst Zoega. 

  • Äldre 3 May 13:54

    Vad har du för vänner, undrar jag, som skulle döma dig för vad du köper för märken? Jag vet att såna finns men själv skulle jag nog börja med att rensa i dom leden.

    Men tycker du verkligen att den billiga maten är ett nödvändigt ont och att den smakar sämre än den ni har ätit när ni hade det bättre ställt kan ni väl försöka spara på annat. Säg upp dyra TV-kanaler, minska mobilkostnader, handla kläder, skor osv på second hand. Storhandla mat, laga allt själv, halv- och helfabrikat är skitdyrt och hemlagat smakar dessutom bättre, gör eget mos istället för pulvermos, koka egen kräm, köp en halv el hel gris en gång om året istället för enstaka köttbitar till helgen, osv osv.

    Jag tror inte problemet sitter i de billiga märkena eller ekonomin, utan i era värderingar och prioriteringar. Att ta bilen flera mil bort för att handla på Willys där igen känner er äter nog upp en stor del av det ni sparar på att handla där. Mellanskillnaden som är kvar borde gå att dra in på annat.

  • Äldre 3 May 14:00

    Byt vänner istället. De du har verkar korkade.

  • Dang it
    Äldre 3 May 14:28

    Du låter som en mycket ytlig person TS. Personligen skulle jag må mer dåligt över att känna som du gör ang. lågprisvaror.

    Varför är det så viktigt för dig att andra inte ser att ni handlar lågpris?


    Elias 080127 Tristan 100122 Kevin 110909 Elijah 130219
  • Anonym (G)
    Äldre 3 May 14:33

    Varför ska du låtsas vara någon du inte är?
    tycker inte du ska använda ordet "tattigt " heller.

  • Anonym (=O()
    Äldre 3 May 14:50

    fast vwillys har många vanliga märken som du lika gärna skulle kunna köpa på ica eller coop 

  • Anonym (rik)
    Äldre 3 May 14:58
    Snigeln skrev 2013-05-03 13:37:39 följande:
    Enligt min erfarenhet är det de som har ont om pengar som låtsas vara finare och lägger mycket mer pengar på "onödigt skit" för syns skull än de som faktiskt har det bra ställt ekonomiskt. De jag känner som har en bra ekonomi sätt köper gladeligen mat på Lidl och gillar att fynda på reor o.s.v. Inte så konstigt egentligen för de som är ekonomiska av sig förstår att man inte ska slänga pengar på skitsaker (vilket man gör om man betalar extra bara för att det är ett visst märke)...
    det ar en anledning till att rika manniskor ar rika, och valdigt ofta ar det for att de ar snala helt enkelt. Ibland over generationer, for att det ska racka till de som kommer efter. Det man ar ute efter ar ju kvalitet, inte ett marke. (ja, vissa marken ar dyrare, men kvaliteten ar hogre, sa man kan kopa EN troja som sen haller i 20 ar, istallet for 20 trojor som krymper i forsta tvatten = mer oekonomiskt). Om man kan hitta varor som ar OK pa en "billig" affar ar det ju det man koper, och vissa markesvaror pa "finare" affarer ar ju exakt samma produkt, fran exakt samma fabrik, bara i en annan kartong. Men jag forstar TS, statusjakten ar ju extremt intensiv och folk stor sig ju valdigt mycket pa vilket mjolkmarke grannarna dricker, vilket diskmedel, vilket toapapper. Pinsamt och bara ett tecken pa att man sjalv ar osaker, och formodligen ganska fattig... Samma med de som ar sa extremt petiga med etiquette och uppforande, nar och hur man ska skala under middagen, halla tal hit och dit. Bara de som ar osakra har det här behovet att hitta fel. De som vet, de vet och har inga problem att bryta mot normen. 
  • Äldre 3 May 15:06
    Anonym (Fattigt värre) skrev 2013-05-03 11:08:15 följande:
    Hur svårt är det att hålla en seriös ton?
    Dels har jag hört väninnor prata om hur dåliga dessa märken är, hur de aldrig skulle köpa sådant skit. Dels så är det bara en känsla jag har, alltså att de skulle bry sig och döma mig för det.
    Visa respekt i tråden. 
    Ofta är det så att den image vänner försöker upprätthålla väldigt sällan stämmer överens med verkligheten. De kanske också häller över i "finare" förpackningar? De kanske är rädda för att andra ska döma dem för att de handlar prisvärt?

    Vi har det rätt hyfsat ekonomiskt och jag blir supernöjd över att handla billigt på Willys. I synnerhet sambon blir tvärnöjd när jag åker och handlar kött på söndagar - då är det ofta kort datum och jag kan köpa för att slänga i frysen.  
Svar på tråden Jag skäms över att köpa billiga produkter och fejkar i mitt hem