• Anonym (Fatti­gt värre)
    Äldre 3 May 08:24
    40878 visningar
    204 svar
    204
    40878

    Jag skäms över att köpa billiga produkter och fejkar i mitt hem

    Jag och min man har det sedan en tid tillbaks dåligt ekonomiskt sett. Jag förlorade jobbet pga nedskärningar och a-kassan än mycket lägre än min fd. lön. 
    Detta har gjort att vi måste köpa eldorado, extra och andra mindre bra och tattiga produkter, någonting jag skämt oerhört mycket över.
    Jag har därför förpackningar till dyrare och bra produkter hemma (flytande tvål, kryddor osv) och köper vid behov sådana produkter nya för att få en ny fräsch förpackning, och häller det billiga i dessa.
    Jag åker till grannkommunen, 2 mil bort, och handlar på Willys för att ingen ska råka se vad för skit jag köper och börja fråga frågor
     Det känns jobbigt att känna så här. Att skämmas så över att jag köper av dessa produkter. 
    Känner mig så ledsen.  

  • Svar på tråden Jag skäms över att köpa billiga produkter och fejkar i mitt hem
  • Äldre 3 May 16:30

    Jag tror att det kan vara nyttigt för TS att få den här upplevelsen. Hon behöver jobba med sitt självförtroende och få en kalldusch, om hon tror att märkesvaror spelar någon roll.

    När jag var student så köpte jag det mesta som Eldorado etc, men vissa saker köpte jag kvalitet. Välj ut några produkter som du tycker är viktigare (t.ex. färska grönsaker) och köp dessa till normalpris.

  • Anonym (Bibo)
    Äldre 3 May 16:40

    Sök hjälp ts!

  • Anonym (+)
    Äldre 3 May 17:06

    Är jag lite white trasch om jag handlar på Willys?

  • La Lola
    Äldre 3 May 17:17

    Är du verkligen seriös Ts?


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Äldre 3 May 17:31
    Dracarys skrev 2013-05-03 16:14:02 följande:
    Men hur ofta använder vi samma tröja i 20 år? Det gör vi inte. Därmed är kvalitetsargumentet idiotiskt. Ingen vill gå i samma tröja i 20 år. Köper du den dyrare tröjan kommer du ändå att behöva köpa en massa andra tröjor, eftersom du helt enkelt inte vill ha samma tröja i 20 år. Du kommer att vilja ha en ny tröja varje år. Minst. Oavsett pris.
    Just nu sitter jag med en stickad kofta på mig som är, kanske inte 20 år men bort emot det. Min mamma stickade den till sig och en liknande till mig. Sen tog jag över hennes efter henne. När hon dog blev den ännu kärare ägodel för mig och jag är helt fullt nöjd med den. Även om den är 18 år gammal. 
    Jag har flera tröjor som är lika gamla eller nästan. En ullkofta som har varit med om massor och har knappt ändrat sig något alls, den är köpt på ett lågprisvaruhus ute på en åker i Mellerud, Blooms för de som vet vad det är för något. 

    Jag har gått ner 47 kg i vikt och har kvar en del av de tröjorna som jag hade då jag vägde som mest, jag använder dom till vardags och kommer nog göra det tills de blir mer slitna. Byxor passar givetvis inte men bara för att man ändrar sin vikt behöver man inte kasta ut en hel garderob.

    Jag kommer köpa mig en höst/vårkappa som jag planerar att kunna ha i minst 10 år, då får den kosta men inte horribelt mycket bara för att den har en liten etikett i nacken som påstås att vara något extra. Trivs jag i den när jag köper den så kommer jag göra det senare också.
  • Äldre 3 May 17:37

    Varför ska du gå och betala 30 kr för en limpa bröd när du får exakt samma för 20 kr? 
    Du hör ju hur själv bakvänt det låter.

    Som någon annan sade så satsa lite extra pengar på det som kan vara bra att köpa lite dyrare, exempelvis en ekologisk grönsak istället för en vanlig och köp annat lite billigare.  

  • Äldre 3 May 17:56

    Löjligt! Man går väl ändå på innehållet och inte märket, finns faktiskt en hel del dyra märken som bara innehåller skit! Likaväl som många billiga och tvärt om. Varför betala mer för samma vara liksom?!

  • Äldre 3 May 17:59
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-05-03 17:31:58 följande:
    Just nu sitter jag med en stickad kofta på mig som är, kanske inte 20 år men bort emot det. Min mamma stickade den till sig och en liknande till mig. Sen tog jag över hennes efter henne. När hon dog blev den ännu kärare ägodel för mig och jag är helt fullt nöjd med den. Även om den är 18 år gammal. 
    Jag har flera tröjor som är lika gamla eller nästan. En ullkofta som har varit med om massor och har knappt ändrat sig något alls, den är köpt på ett lågprisvaruhus ute på en åker i Mellerud, Blooms för de som vet vad det är för något. 

    Jag har gått ner 47 kg i vikt och har kvar en del av de tröjorna som jag hade då jag vägde som mest, jag använder dom till vardags och kommer nog göra det tills de blir mer slitna. Byxor passar givetvis inte men bara för att man ändrar sin vikt behöver man inte kasta ut en hel garderob.

    Jag kommer köpa mig en höst/vårkappa som jag planerar att kunna ha i minst 10 år, då får den kosta men inte horribelt mycket bara för att den har en liten etikett i nacken som påstås att vara något extra. Trivs jag i den när jag köper den så kommer jag göra det senare också.
    Jag vet faktiskt vad Blooms är för något. Har varit i Mellerud många gånger.

    Jag säger inte att det inte existerar kläder som man kan ha i 20 år (även om få plagg klarar av att användas så länge), men även om man köper dyra kvalitetskläder som håller i 20 år, så behöver man ju någonting att byta med mellan varven.

    Personligen föredrar jag absolut att köpa 10 billigare tröjor, än 1 dyr tröja. Jag får liksom inte ut mer av den dyra tröjan, man vill ju ändå variera hur man klär sig.
  • Äldre 3 May 18:13

    hahaha, släpp det där TS, för vem fan bryr sig?

  • Äldre 3 May 18:18
    Dracarys skrev 2013-05-03 16:14:02 följande:
    Men hur ofta använder vi samma tröja i 20 år? Det gör vi inte. Därmed är kvalitetsargumentet idiotiskt. Ingen vill gå i samma tröja i 20 år. Köper du den dyrare tröjan kommer du ändå att behöva köpa en massa andra tröjor, eftersom du helt enkelt inte vill ha samma tröja i 20 år. Du kommer att vilja ha en ny tröja varje år. Minst. Oavsett pris.
    Tja min fleecetröja gick sönder nu Den fick jag för 17 år sen. En mjukiströja som jag gillar har jag använt i ca 15 år. Så visst sjutton använder man kläderna länge. 

    En av våra handdukar är 25 år gammal (jag fick den som barn). Den är i bättre skicka än ett gäng handukar vi köpte på ikea.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Jag skäms över att köpa billiga produkter och fejkar i mitt hem