• Anonym (Fatti­gt värre)
    Äldre 3 May 08:24
    40778 visningar
    204 svar
    204
    40778

    Jag skäms över att köpa billiga produkter och fejkar i mitt hem

    Jag och min man har det sedan en tid tillbaks dåligt ekonomiskt sett. Jag förlorade jobbet pga nedskärningar och a-kassan än mycket lägre än min fd. lön. 
    Detta har gjort att vi måste köpa eldorado, extra och andra mindre bra och tattiga produkter, någonting jag skämt oerhört mycket över.
    Jag har därför förpackningar till dyrare och bra produkter hemma (flytande tvål, kryddor osv) och köper vid behov sådana produkter nya för att få en ny fräsch förpackning, och häller det billiga i dessa.
    Jag åker till grannkommunen, 2 mil bort, och handlar på Willys för att ingen ska råka se vad för skit jag köper och börja fråga frågor
     Det känns jobbigt att känna så här. Att skämmas så över att jag köper av dessa produkter. 
    Känner mig så ledsen.  

  • Svar på tråden Jag skäms över att köpa billiga produkter och fejkar i mitt hem
  • Anonym (lea)
    Äldre 3 May 18:22

    Jag köper alla basvaror på Willys för jag gillar att spara pengar. Jag tycker att deras egna ekologiska produkter är bra och i övrigt har de ju i stort sett samma märken som överallt annars. Släpp det där TS.

  • Anonym (rik)
    Äldre 3 May 18:41
    Dracarys skrev 2013-05-03 16:14:02 följande:
    Men hur ofta använder vi samma tröja i 20 år? Det gör vi inte. Därmed är kvalitetsargumentet idiotiskt. Ingen vill gå i samma tröja i 20 år. Köper du den dyrare tröjan kommer du ändå att behöva köpa en massa andra tröjor, eftersom du helt enkelt inte vill ha samma tröja i 20 år. Du kommer att vilja ha en ny tröja varje år. Minst. Oavsett pris.
    Ja, men om man varje ar koper bara nagra kvalitetsplagg sa bygger man ju upp en garderob som haller resten av livet. For ovrigt sa anvander jag manga av min mammas designerplagg fran 60 och 70 talen, som knappt forandrats alls och standigt ar stilrent. Vi har mobler fran lokala snickare och tillverkare som hallit i generationer, inga designer labels dar. Men det ar ju klart att man behover annat ocksa. Poangen ar att kvalitet (nastan) alltid lonar sig, det ar inte en fraga om märkesvaror. 
  • Äldre 3 May 18:48
  • Äldre 3 May 18:48

    Det många inte tänker på eller vet är att de billiga märkena görs av de dyrare, det är samma sak i, bara olika förpackningar. Det är ju inte så att eldorado har en fabrik som gör allt från plastpåsar, krossade tomater, toalettpapper till majonäs. De dyrare märkena har helt enkelt en lågprisvariant och en dyr och tjänar pengar på att några av oss väljer pris och de andra kvalitet men vi får precis samma innehåll.

  • Selma1­966
    Äldre 3 May 19:10

    Dynastar: det är även det jag är emot principiellt. Gamla hederliga märken tvingas mer eller mindre att sälja ut sig för minimala priser för att över huvud taget få plats i livsmedelshyllorna i butiken. Jag jobbade för ett stort företag för några år sedan som sålde en av sina stora välkända produkter (billiga) under skenet av en butiks egen flagg. Som tur är var de stora nog att neka till slut och butikerna som visste att den sortens vara efterfrågades av kunderna gav dem ändå stor plats i hyllorna. Men andra, mindre företag trängdes ut. Sämre urval, sämre kvalitet (för butikskedjan började tillverka liknande själva - genom vanlig kopiering)... Deras vara var helt ok... men de företag som haft utvecklingskostnader och personal som varit innovativa och tagit fram nya produkter fick avveckla och försvann från marknaden... därefter utvecklade butikerna inga nya produkter utan kopierade nästa vara från annan kedja...

    Så visst katten ska man välja låga priser om man inte har råd med annat. Men när jag har råd väljer jag ekologiskt, närproducerat, eller något ur ett stort sortiment där jag får välja själv.

  • poirot
    Äldre 3 May 19:34

    Ibland tror jag att sådana här trådar skapas av någon representant för WIllys eller någon annan lågprismataffär. Ungefär som för att framställa alla som har något emot dem och deras lågprismärken som dumma i huvudet.

  • Äldre 3 May 19:48
    Dr Mupp skrev 2013-05-03 18:18:36 följande:
    Tja min fleecetröja gick sönder nu Den fick jag för 17 år sen. En mjukiströja som jag gillar har jag använt i ca 15 år. Så visst sjutton använder man kläderna länge. 

    En av våra handdukar är 25 år gammal (jag fick den som barn). Den är i bättre skicka än ett gäng handukar vi köpte på ikea.
    Nu tänker jag vara värre och skryta lite
    Jag torkade mig idag efter duschen med en handduk som jag fick 1977, på hösten, mamma hade fått barnbidraget då. BB kom bara kvartalsvis på den tiden. Handduken börjar bli lite sliten där jag brukar snurra runt håret, varför just håret skulle slita mer på handduken än andra saker men, men...
    Gamla handdukar funkar bäst  
  • Anonym (Pp)
    Äldre 3 May 20:02

    Försöker förstå ditt problem även om jag har lite svårt att relatera. Har själv haft både ekonomiska upp och nedgångar i mitt liv (vilket givetvis även påverkat mitt konsumtionsmönster till viss del) men har aldrig skämts över det eller över att jag handlat mindre och billigare. Varför exakt skulle du skämmas om någon såg dig med billigare produkter?

  • Anonym (Ekoni­misk mor)
    Äldre 3 May 20:18

    Jag handlar det mesta på Lidl och väljer det som har bra kvalitet där. Billigt och bra. Både mat, kläder, skor, fröer, svartvinbärsbuskar o dyl. Deras bröd gillar jag inte så jag bakar det själv i samma veva som jag lagar mat i ugnen.
    Ibland handlar jag på andra ställen men då är det oftast storförpackningar till lågt pris eller kött med kort datum till halva priset.
    Mitt barn har en del kläder från det att jag var liten och från storasyskon som flyttat hemifrån och själv har jag kvar vissa kläder från högstadiet eftersom min figur är densamma som då trots att jag är över 40 nu. Jag får ofta komplimanger för att vi är fint klädda och alltid är matchade, trots att jag inte äger ett märkesplagg.

    Jag är rätt stolt över mig själv som klarar vår ekonomi trots att jag är ensamstående mor och inte får något bostadsbidrag då jag äger och inte hyr huset vi bor i (även fast banken äger halva typ). Skulle någon ha problem med att jag handlar på Lidl eller har lågprisvaror så är det just deras problem, inte mitt.

  • sextio­talist
    Äldre 3 May 20:34
    Dracarys skrev 2013-05-03 16:14:02 följande:
    Men hur ofta använder vi samma tröja i 20 år? Det gör vi inte. Därmed är kvalitetsargumentet idiotiskt. Ingen vill gå i samma tröja i 20 år. Köper du den dyrare tröjan kommer du ändå att behöva köpa en massa andra tröjor, eftersom du helt enkelt inte vill ha samma tröja i 20 år. Du kommer att vilja ha en ny tröja varje år. Minst. Oavsett pris.
    Haha, jag har en fleecetröja, köpt på KappAhl, dvs ingen märkeströja, som jag fortfarande använder, den är nog 20 år gammal (men användes när jag är i trädgården)

    Jag har kläder som jag köpte på 80-talet som jag fortfarande använder, nu håller mina joggingdress, inköpt 1983 ge upp (inget märkesplagg där heller)

    Jag förstår tanken, men jag kunde inte låta bli att kontra med att det behöver inte vara märkeskläder för att hänga med så länge     
Svar på tråden Jag skäms över att köpa billiga produkter och fejkar i mitt hem