• Anonym (Fatti­gt värre)
    Äldre 3 May 08:24
    40758 visningar
    204 svar
    204
    40758

    Jag skäms över att köpa billiga produkter och fejkar i mitt hem

    Jag och min man har det sedan en tid tillbaks dåligt ekonomiskt sett. Jag förlorade jobbet pga nedskärningar och a-kassan än mycket lägre än min fd. lön. 
    Detta har gjort att vi måste köpa eldorado, extra och andra mindre bra och tattiga produkter, någonting jag skämt oerhört mycket över.
    Jag har därför förpackningar till dyrare och bra produkter hemma (flytande tvål, kryddor osv) och köper vid behov sådana produkter nya för att få en ny fräsch förpackning, och häller det billiga i dessa.
    Jag åker till grannkommunen, 2 mil bort, och handlar på Willys för att ingen ska råka se vad för skit jag köper och börja fråga frågor
     Det känns jobbigt att känna så här. Att skämmas så över att jag köper av dessa produkter. 
    Känner mig så ledsen.  

  • Svar på tråden Jag skäms över att köpa billiga produkter och fejkar i mitt hem
  • Äldre 4 May 21:03
    hedersknyffel skrev 2013-05-04 01:21:52 följande:
    Du dömer ingen, du?
    Nej jag dömer faktiskt ingen när jag handlar. Märkligt eller hur? FlörtDet har jag varken tid eller lust att göra när det finns så mycket annat  rikta min energi till. Naturligtvis dömer jag (tyvärr) andra människor i andra sammanhang men inte dömer jag folk för vad de handlar eller inte handlar, som ju var vad frågan gällde. 
    Brukar du själv gå och titta ner i folks korgar och tänka "jaha, det är en SÅN där" eller går du snarare och funderar "har vi någon mjölk hemma"? För mig gäller det sistnämnda.
    /F 
  • 123
    Äldre 4 May 21:36

    Vägra skämmas! Du köper det du har råd med nu istället för att sitta å grina i lyxfällan sen.
    Problem drabbar alla, det är hur du löser dem som talar om vem du är. Inte vad du har i matkassarna. 

  • Anonym (Pp)
    Äldre 4 May 21:36

    Ts, varför är det så skämmigt för dig att handla billiga märken? Skäms du över att vara "fattig"? Eller skäms du över "din dåliga smak" när det gäller produktval? Vad exakt skäms du över?

  • Äldre 4 May 22:51

    Varför skämmas? Jag skiter i vad andra tycker, tror & tänker om mig , jag handlar det jag vill & jag tror ingen av alla de andra som handlar då jag handlar har varken tid eller ork att bry sig i vad andra stoppar i sina vagnar/korgar....jag handlar på Ica, Coop, Willys, Lidl, rusta, ÖB etc etc kort & gott vart jag vill , trodde faktiskt alla gjorde det....

  • livsfi­losofi
    Äldre 4 May 23:33
    mammasusan skrev 2013-05-04 22:51:49 följande:
    Varför skämmas? Jag skiter i vad andra tycker, tror & tänker om mig , jag handlar det jag vill & jag tror ingen av alla de andra som handlar då jag handlar har varken tid eller ork att bry sig i vad andra stoppar i sina vagnar/korgar....jag handlar på Ica, Coop, Willys, Lidl, rusta, ÖB etc etc kort & gott vart jag vill , trodde faktiskt alla gjorde det....



    jag tänker mest: oj va mycket de fick betala för så lite grejer .
    Har man inte koll på hur mycket pengar man gör av med ,kan man heller inte veta hur mycket som är tillräckligt.
  • Anonym (mor)
    Äldre 5 May 00:02

    Enligt Plus, så är de billiga varumärkenlika bra som de dyra! Du är enkekspårig, som låtsas att vara annat än du är - Fattig!

  • Anonym (prisj­ägare)
    Äldre 5 May 00:05

    Jag har nästan som en sport att få tag i produkter till rabatterat pris, inte alltid jag hinner för visst tar det lite mer tid. Men det finns pengar att tjäna och inte bara några kronor utan sammanlagt blir det mycket
    kolla här http://www.nattstad.se/Gaztongirl

  • Äldre 5 May 00:37
    Anonym (konstig prioritering)) skrev 2013-05-04 18:21:34 följande:
    Varför skäms folk över saker som att inte kunna snajsa med pengar eller inte ha de rätta magrutorna, men man ser aldrig några trådar där ts skäms över att inte hänga med i nyhetsflödet eller att inte kunna räkna procent?

    Det kallas "snickra på luftpalats", "hålla skenet uppe" och på engelska "keeping up with the Joneses"

    Väldigt viktigt för många människor. Begriper det inte själv. 
    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • livsfi­losofi
    Äldre 5 May 01:24
    Simon 681 skrev 2013-05-05 00:37:46 följande:

    Det kallas "snickra på luftpalats", "hålla skenet uppe" och på engelska "keeping up with the Joneses"

    Väldigt viktigt för många människor. Begriper det inte själv. 

    *ler* "keeping up with the Joneses" det är Dave Ramsey  Cool
    Har man inte koll på hur mycket pengar man gör av med ,kan man heller inte veta hur mycket som är tillräckligt.
  • shaken­notstö­rd
    Äldre 5 May 01:27
    Anonym (konstig prioritering)) skrev 2013-05-04 18:21:34 följande:
    Varför skäms folk över saker som att inte kunna snajsa med pengar eller inte ha de rätta magrutorna, men man ser aldrig några trådar där ts skäms över att inte hänga med i nyhetsflödet eller att inte kunna räkna procent?
    Mycket bra fråga!

    Eller varför skäms man inte för att man inte tar alla chanser att spara på sina kostnader så att man kan dela med sig till dom i vår värld som verkligen lider verklig nöd!  
  • Anonym (v)
    Äldre 5 May 04:10

    Huja, jag borde "skämmas" jag handlar ju till och med budget märken på gekås Flört
    Har man dålig ekonomi så har man. Huvudsaken är väll att man har råd att äta?

    Enda gången jag analyserat vad någon annan handlade var flera år sedan när jag stod i kö. 30årig man stod framför, han inhandlade ett 6pack folköl, en pruttkudde och en ask läkerol. Min tanke var helt enkelt att han har fredagskvällen fixad! Solig

  • Anonym (Gott råd)
    Äldre 5 May 12:20

    Kan ge dig samma goda råd som man får i de flesta trådar här: Sök hjälp! Du behöver terapi för att stärka självförtroendet. Flört

  • Anonym (Åkomm­a på medels­)
    Äldre 5 May 16:18

    Det är väl en typisk åkomma på medelsvenssons. De som har ont om pengar måste handla lågpris o de med mycket skiter i vilket dom köper det dom vill o har oftast koll på vad som är bra lågprisvaror. Värst är medelsvenssons som ska tävla med varandra o spela "jag är rikare än dig". Det om något är väl tattigt. Har slutat umgås med de människorna som lever ett så ytligt o patetiskt liv och nu umgås jag med både hög o låg avlönade MEN framförallt de som står för sig själva och är ärliga.

  • Anonym (a)
    Äldre 5 May 20:52

    Man skäms du för du är fattig eller för du har billiga märken?

    Det är många rika människor som handlar på willys, lidl också och ullared osv. Själv köper jag mycket eldorado i affären trots att vi tjänar långt över genomsnittet. Anledningen till det är att jag anser det dumt och onödigt att betala dubbelt så mycket för en sak som man kan få samma vara för halva priset. Det är ju bara korkat ju.

    Kanske det är däröfr många har gott om pengar tänker jag, inte för de tjänar så bra utan för de är sparsamma med de pengar de har. Då blir det mer över till annat.

    Så sluta skämmas för att gå på willys tycker jag, du kommer säkert träffa många du känner där som inte är särskilt fattiga. Mina svärföräldrar tex de är rena överklassen har miljoninkomster osv. Min svärmor är helt fixerad vid sina rabattkuponger som hon samlar på. Hon ser det som en slags seger att lyckas köpa saker till halva priset etc.

    Så nej det är inget tecken på fattigdom att hanlda billigt - det är ett tecken på snarsamhet och klokhet.

Svar på tråden Jag skäms över att köpa billiga produkter och fejkar i mitt hem