• Äldre 6 May 14:04
    13394 visningar
    33 svar
    33
    13394

    Kom in i klimakteriet 16 år gammal!

    När jag var 16 år gammal så försvann min mens. Den har aldrig varit regelbunden. För ett år sedan när jag var 22 år så tog jag modet till mig och startade en utredning. Nu ett år senare fick jag reda på att jag kommit in i klimakteriet som 16 åring. Jag får ha östrogenplåster, ta dvitamin och kalcium tabletter. Samt ta provera var tredje månad för att få mens. Jag får göra detta livet ut och så har jag ingen ägglossning såklart, så jag och sambon kan inte få barn. Finns det någon som är i samma situation eller känner någon som är det? Jag vet inte hur jag ska hantera detta, jag är nog fortfarande i chock och det är tre vecko Sedan jag fick beskedet. Jag älskar barn och jag och sambon vill ha barn, det knäcker mig något fruktansvärt Att jag som ung kvinna aldrig kommer kunna få ett barn med mina gener. Några tips? Hur ska jag hantera detta? Berätta gärna eran historia!

  • Svar på tråden Kom in i klimakteriet 16 år gammal!
  • Äldre 6 May 14:07
    #1

    Men om du får mens var tredje månad så blir det väl ägg oxå var tredje månad? 


    Livet liiivet, varje dag något nytt, dyslexiamaniac.bloggplatsen.se
  • Äldre 6 May 14:13
    #2

    Jag får bara mens och ingen ägglossning :/

  • Äldre 6 May 14:18
    #3

    Man kan ha mens utan att för den skull haft ägglossning, ja.
    Vanligare så i klimakteriet

  • Äldre 6 May 14:18
    #4

    Vet andra som har råkat ut för samma sak som har fått barn genom äggdonation. Fattar att det känns dystert men du kan absolut bli mamma ändå. Och tur att du vet redan nu så kan du söka rätt behandling på en gång när det är dags.

  • Äldre 6 May 18:45
    #5

    Jo men precis, jag är glad att jag är så pass ung :)

  • Äldre 7 May 12:13
    #6

    Men varför så mycket besvär för att få mens då? Så kul är det ju inte jag tänker om du ändå inte ägglossar?

    Och går det inte att plocka ut ägg från dina äggstockar? Eller finns det inga ägg där?

    Förlåt för många frågor men blev nyfiken :)

  • Äldre 7 May 17:30
    #7

    Det finns inga ägg då jag inte har ägglossning.

    Och att ha mens ska vara bra för kroppen, just därför jag behöver plågas med det ändå :)

  • Äldre 7 May 18:49
    #8

    Hej Sandrabinge.

    Såg denna tråd o vill dela med mig. Tråkigt att höra att du kom så tidigt i klimakteriet
    Jag kom själv i det runt 25-28 års åldern, men det upptäktes inte förrän när jag var 38-39 år.
    Jag vill bara tala om att det går att få barn via äggdonation. Har själv nu fått tvillingar och de känns som mina fast ägget är donerat.
    Låt nu detta landa och tillåt dig vara ledsen,
    och DU har all tid i världen och ta ett beslut om sättet att få ditt barn på.  
    Läs gärna i de olika trådarna under äggdonation.
    Lycka till i livet och du ska få se att det blir som du vill tillslut.
    Kram    

  • Äldre 9 May 11:50
    #9

    Tack så mycket för dom meningarna! :)
    Kram

  • Äldre 30 Jun 00:53
    #10

    Hejsan! Jag befinner mig inte i din situation och har heller aldrig hört talas om att detta är möjligt, men jag ville i alla fall bara sända en styrkekram!! Det finns andra vägar att gå som dom andra säger, men givetvis är det tufft besked. :(
    Lider själv av PCO och Endometrios så för mig är barn ingen självklarhet, så jag känner verkligen med dig! Och ännu värre är det då givetvis för dig. Vi är i samma ålder du och jag så detta e ju riktigt skrämmande.
    Massa styrkekramar till dig!!

Svar på tråden Kom in i klimakteriet 16 år gammal!