• Anonym (Nagel­)
    Äldre 8 May 19:31
    71362 visningar
    16 svar
    16
    71362

    Nageln har lossnat, kommer den att växa ut igen?

    Min son klämde ett finger ganska ordentligt, detta hände för några veckor sen (4-6 veckor sen). Nageln blev blå och gul och nu håller hela nageln på att lossna. Kommer det att växa ut en ny nagel på det fingret??

  • Svar på tråden Nageln har lossnat, kommer den att växa ut igen?
  • Anonym (Frida­)
    Äldre 8 May 19:31
    #1

    Ja det gör det..

  • Äldre 8 May 19:56
    #2

    Ja,det krävs att roten slits ut för att nageln aldrig ska komma tillbaks och av "bara" en vanlig klämning sitter roten kvar. Ser lite eländigt ut ett tag,men en ny kommer garanterat. Glad

  • Anonym (Nagel­) Trådstartaren
    Äldre 8 May 20:14
    #3

    tack för de lugnande svaren. Vad krävs för att roten ska slitas ut? att man drar ut nageln?

  • Äldre 8 May 20:19
    #4

    Ja den kommer tillbaka.

  • Äldre 8 May 20:22
    #5

    Jag tappade en papperskorg mitt på nagelbandet på min vänstra stortå. Faaan vad ont det gjorde. Trodde tån var bruten ett tag. Nageln ramlade av efter ett bra. Sen tog det över 2 år innan den vuxit ut. Men den var tjock ful och bucklig. Skitful var den och det var inge kul att visa tårna. Först NU nästan 2,5 år senare ser den ut som den gjorde innan eländet.

  • Äldre 8 May 20:33
    #6

    Jag klämde också en tå förra sommaren och efter några veckor ramlade hela nageln av. det gjorde inte det minsta ont, och det hade redan börjat växa ut en ny nagel under den gamla. Jag trodde att tån skulle vara känslig utan nagel, men det var inga problem alls. Det tog inte många veckor förrän den nya nageln hade växt ut helt, och den ser precis ut som vanligt nu.

  • Lilia
    Äldre 8 May 20:36
    #7

    Ja, den växer ut igen. Jag tappade nageln på min vänstra stortå för något år sedan efter att ha tappat en spis på den. Nageln växte ut rätt fort.

  • Äldre 9 May 23:05
    #8

    Jag han får en ny nagel så småningom. :) Det krävs att hela nagelroten ska massakreras för att orsaka nån permanent skada.

     

  • Äldre 9 May 23:07
    #9

    Jag har ett par fingernaglar som skadats rätt illa under mitt liv som ser rätt roliga ut... men kommit tillbaka har de alltid gjort. :D

  • Anonym (Ja)
    Äldre 9 May 23:10
    #10

    Ja, den kommer växa ut.

    Jag tappade min tumnagel (efter att tummen fastnat i en bildörr) för ett par år sedan och den växte ut utan några problem. Dock så är den inte lika fin som innan... "Halvmånen" längst ned på nageln är bara vit till hälften och liksom längst ned längs "roten" är den rosafärgad (som resten av nageln). Skäms faktiskt lite för det, men det är nästan bara jag som märker det...

  • Äldre 10 May 00:21
    #11

    Jag tycker mina skadade fingrar är coola. :D

    Jag fastnade med tummen mellan två sektioner av löpande band för många år sen och tummen blev helt massakrerad. Nageln trycktes in och hela skinnet på tummen skalades av. Ouch! Det tog lång tid att läka. Men nu har jag ett coolt ärr på tummen som ser ut som en getabock med två långa horn. Hin Håle brukar jag kalla honom för. :P

  • Äldre 10 May 00:28
    #12

    Klæmde fingret rætt illa på jobbet før ca 1 år sedan, nageln satt fortfarande kvar i toppen men lossnade vid nagelbandet. Fan vad ont det gjorde nær man fastnade och den bøjdes ut fel væg... Fingret ær fortfarande større æn det på andra handen och nageln ær plattare æn den andra men ut væxte den.

  • Äldre 10 May 00:29
    #13

    Ts du ska vara glad att det är på fingret, jag har en tånagel som jag tappade för snart 3 år sen som fortfarande inte är som en normal nagel, trots att jag vårdat den ömt! Tappade dock en nagel på långfingret för en herrans massa år sen i klämskada, tog väl en-två månader och sen var det som vanligt!

  • Äldre 10 May 00:48
    #14

    Ja det verkar som om fingernaglar repar sig bättre än tånaglar. Kanske för att man använder fingrarna mer än tårna. Bättre blodflöde och läkning etc.

    Min dotter tappade en tung låda på stortån när hon var typ 5 år och nageln blev inte normal förrän flera år senare. Nageln slutade växa och var blå i flera år.

  • Anonym (4 ggr)
    Äldre 10 May 12:29
    #15

    Jag har op:at tånaglarna 3 ggr och slipat av den ena en gång och det tar uppåt året att få ut dem eftersom tånaglar växer betydligt långsammare än fingernaglar. Men kom gjorde de!

  • Äldre 10 May 13:28
    #16
    catwinter skrev 2013-05-10 00:48:01 följande:
    Ja det verkar som om fingernaglar repar sig bättre än tånaglar. Kanske för att man använder fingrarna mer än tårna. Bättre blodflöde och läkning etc.

    Min dotter tappade en tung låda på stortån när hon var typ 5 år och nageln blev inte normal förrän flera år senare. Nageln slutade växa och var blå i flera år.
    Tror det har att göra med att man oftare skadar nagelroten på tårna än på fingrarna. Skadar man roten kan nageln bli deformerad. Dessutom växer tånaglarna betydligt långsammare.
Svar på tråden Nageln har lossnat, kommer den att växa ut igen?