• Kriste­nTjej8­4
    Äldre 8 May 22:58
    156793 visningar
    2201 svar
    2201
    156793

    Ni andra som är kristna, vad tycker ni om ateister?

    Eftersom det finns en tråd som handlar om ateisters sätt att se på oss kristna,
    så tänkte jag starta en ny.
    Ni andra kristna, vad har ni fått för uppfattning av icke troende/ateister?
     

  • Svar på tråden Ni andra som är kristna, vad tycker ni om ateister?
  • Äldre 8 May 23:20
    #1

    Att de får tycka och tro på precis vad de vill likväl som jag får det. Skönt med valfrihet och öppenhet, tycker jag!

  • Äldre 8 May 23:44
    #2

    Får man verkligen "tycka som man vill"??
    har ni valt er tro?

    Jag trodde att "tro" är ställningen man antar efter alla tillgängliga fakta har tagits i beaktande, hur kan man tro något som inte överensstämmer med det du vet eller tror dig veta?

    Själv kan jag absolut inte välja att tro eftersom jag inte har presenterats för bevis för att det finns en eller flera gudar, om bevisen skulle finnas skulle jag inte kunna välja att inte tro.

     

  • Kriste­nTjej8­4
    Äldre 9 May 12:00
    #3
    Selfish Geene skrev 2013-05-08 23:44:17 följande:
    Får man verkligen "tycka som man vill"??
    har ni valt er tro?

    Jag trodde att "tro" är ställningen man antar efter alla tillgängliga fakta har tagits i beaktande, hur kan man tro något som inte överensstämmer med det du vet eller tror dig veta?

    Själv kan jag absolut inte välja att tro eftersom jag inte har presenterats för bevis för att det finns en eller flera gudar, om bevisen skulle finnas skulle jag inte kunna välja att inte tro.

     
    Du har gått vilse i fel forum..
     
  • Äldre 9 May 13:45
    #4
    KristenTjej84 skrev 2013-05-09 12:00:41 följande:
    Du har gått vilse i fel forum..

     

    om du vill prata ostört föreslår jag att du samlar ihop syjuntan och träffas hemma hos dig istället för i ett öppet forum
  • Äldre 9 May 14:25
    #5

    Respekterar alla, men ser dem som "ännu icke troende" mer än ateister :)

  • Lilia
    Äldre 9 May 14:37
    #6

    Jag är religiös, men inte kristen. Det finns fler relgioner. ;) Jag tycker inget speciellt om ateister, men ibland kan jag ha svårt att förstå dem och tycka synd om dem. De missar så mycket och vissa saker t.ex dödsfall måste vara svårare som ateist.

  • Äldre 9 May 15:18
    #7
    Tow2Mater skrev 2013-05-09 14:25:35 följande:
    Respekterar alla, men ser dem som "ännu icke troende" mer än ateister :)

    Jag har varit kristen. Jag har haft en kristen uppväxt med starkt troende föräldrar. Jag försökte hålla fast vid min tro länge men fann det omöjligt. Att bli ateist var aldrig ett val utan en naturlig process.


     


    Mitt vetenskapliga intresse ledde till skepticism som i sin tu ledde till ett filosofiskt intresse. Filosofin blev den slutgiltiga spiken i kistan för min tro. De abrahamitiska religionerna har för mig inga ben kvar att stå på. Verken vetenskapligt eller rationellt filosofiskt.


     


    Så jag ser dig som ”ännu icke ateist” ;)

  • LunaLu­natic
    Äldre 9 May 16:52
    #8
    Tow2Mater skrev 2013-05-09 14:25:35 följande:
    Respekterar alla, men ser dem som "ännu icke troende" mer än ateister :)
    Lite samma här. Fast jag ser troende som de som ännu inte öppnat ögonen.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Äldre 9 May 17:02
    #9
    CarlS skrev 2013-05-09 15:18:05 följande:

    Jag har varit kristen. Jag har haft en kristen uppväxt med starkt troende föräldrar. Jag försökte hålla fast vid min tro länge men fann det omöjligt. Att bli ateist var aldrig ett val utan en naturlig process.


     


    Mitt vetenskapliga intresse ledde till skepticism som i sin tu ledde till ett filosofiskt intresse. Filosofin blev den slutgiltiga spiken i kistan för min tro. De abrahamitiska religionerna har för mig inga ben kvar att stå på. Verken vetenskapligt eller rationellt filosofiskt.


     


    Så jag ser dig som ”ännu icke ateist” ;)


    Min resa har varit motsatsen till din. Jag växte upp i ett icke-religiöst hem, och mina vetenskapliga studier har bara stärkt den religiösa tro jag har. Inte heller jag upplever min världsåskådning som ett val.
  • Äldre 9 May 18:00
    #10
    Embla skrev 2013-05-09 17:02:45 följande:
    Min resa har varit motsatsen till din. Jag växte upp i ett icke-religiöst hem, och mina vetenskapliga studier har bara stärkt den religiösa tro jag har. Inte heller jag upplever min världsåskådning som ett val.

    Om du har lust får du gärna förklara hur dina vetenskapliga studier har stärkt din tro. Det är för mig ett väldigt fascinerande påstående.


     

Svar på tråden Ni andra som är kristna, vad tycker ni om ateister?