• Apple23

    Lägenhet

    Hej! Jag behöver hjälp. Om jag ska göra en skiss på lägenhet med 64kvm hur lång och bred ska den vara. Och en till jag har en lägenhet som är 40x40 i skala 1/50 hur många kvm är den. Jag ber er snälla hjälp mig


  • Svar på tråden Lägenhet
  • MajaVira

    Det beror ju på vilken skala du ritar i och formen på lägenheten (avlång, kvadratisk, L-format??).

    40*40 cm? Då är varje sida 40 cm *50 = 2000 cm, dvs 20 meter. 20 m *20 m  = 400 kvadratmeter.

  • Purpurbräcka

    Det lättaste att rita, om man tycker att det är svårt att räkna, är att låta varje meter i verkligheten bli 1 cm på pappret. Det kan bli lite litet, men det är mindre risk att det blir fel.

    Gör först en enkel skiss på lägenheten. Sedan tar du ett måttband/tumstock, mäter väggarna och skriver in måtten i skissen. Därefter sätter du dig med linjal och gör en ritning med rätt mått. När du fått ordning på var väggarna ska vara (det blir nästan alltid några mått man måste ta om för att få det rätt, men det brukar gå till sist) så kan du mäta ut var dörrar och fönster ska sitta.

    Fast om det bara ska vara en skiss kanske du inte behöver vara riktigt så noggrann.


    I skuggan av varje stor man står en kvinna med känslig hy.
Svar på tråden Lägenhet