• Äldre 29 May 22:12
    11818 visningar
    28 svar
    28
    11818

    Ta hål i öronen på bebis

    Tycker ni att det är okej?
    Var hos frissan härom dagen och då kom det in en mamma med sin lilla dotter för att hon skulle få hål i öronen. Barnet var max 2-3 månader och skrek hjärtskärande hela tiden.
    Jag vet att detta snarare är en regel än ett undantag hos föräldrar med invandrarbakgrund att ta hål i öronen på sina bebisar. Men för vems skull gör man det egentligen?
    Jag kunde inte låta bli att bli lite upprörd och frågade frissan om det verkligen är tillåtet att ta hål i öronen på så små barn när det är åldersgräns på all annan typ av piercing. Fick till svar att det är upp till föräldrarna att bestämma och att hon själv tycker att det är fint...
    Personligen tycker jag att det borde finnas en åldersgräns. Barnet borde vara så pass stort att det själv kan bestämma om det vill ha hål i sina öron eller inte.
    Själv var jag 9 år när jag fick ta hål i öronen och då hade jag önskat mig det i födelsedagspresent.

    Vad tycker ni? Har man verkligen rätt som förälder att bestämma över sitt barns kropp på det här sättet?

  • Svar på tråden Ta hål i öronen på bebis
  • Äldre 29 May 22:14
    #1

    Ingen ska ta hål hos frissan iaf.

  • Äldre 29 May 22:18
    #2

    Precis. Ingen ska ta hål hos frissan. 

  • Äldre 29 May 22:19
    #3

    Barnmisshandel! Jag och mina syskon fick göra det när vi fyllt femton

  • Nockan
    Äldre 29 May 22:22
    #4

    Jag är allergisk mot håltagning hos frisör eller juvelbutik.. I alla fall med dessa pistoler.. Risken för vävnadsskador/ ärrbildning och att du får nickelallergi är större med dessa än om du gör det med nål hos en piercing- studio.
    För att inte tala om hygienaspekten.
    Håltagningspistoler kan utsättas för blodburna patogener dussintals gånger på en dag, men de rengörs oftast inte på ett medicinskt godkänt sätt.
    Håltagningspistoler i plast kan inte steriliseras i en autoklav och kanske inte rengörs tillräckligt mellan användandet av flertalet kunder. Även om antiseptiska "servetter" kunde döda alla patogener vid kontakt, så räcker det inte med att torka av alla externa ytor av pistolen med isopropylalkohol eller något annat antiseptiskt medel, då det inte tar död på patogener inuti pistolen och dess mekaniska delar.
    Blod från en kund kan bli luftburet i mikroskopiska partiklar och smitta ned insidan av pistolen. Nästa kunds hudvävnad och smycke kan komma i kontakt med dessa smittade ytor.
    Det finns alltså i allra högsta grad en risk för att överföra blodburna sjukdomsframkallande mikroorganismer genom ett enkelt hål i örsnibben genom att använda en håltagningspistol.

    I flertalet andra länder är håltagning med pistol förbjudet.

    Jag kan inte ha örhängen pga svår nickelallergi, men hålen vill inte växa igen pga ärrvävnad, och jag kan trycka ut var fortfarande efter 5 år.  

    Och nej, jag tycker inte att man ska ta hål i öronen på så små barn. Jag var 10 år gammal när mamma tog mig till frissan för att göra hål.
    Hade jag sluppit det så.. 


    Reflecting on all of my mistakes I thought I found the road to somewhere..
  • Äldre 29 May 22:27
    #5

    Jag förstår absolut inte hur frisören kunde gå med på det!

    I en del länder är det dock standard att man redan på sjukhuset tar hål i öronen på flickebarnen så snart de har fötts. En bekant tvingades föda utomlands, under sin semester, och när den nyfödda dottern lades på hennes bröst hade hon sådana där läkörhängen i guld (som skjutits med örhängepistol) i öronen. Min bekant grät i en vecka efteråt. Örhängena gick givetvis att ta bort men hon var rädd för att det skulle bli infekterat men som tur var gick det bra.

  • Äldre 29 May 22:41
    #6

    Det är fel enligt mig!

  • Äldre 29 May 22:52
    #7

    Jag tycker det är vidrigt. Tycker dom som låter ta hål i öronen på sina bebisar är dumma i huvudet.

  • Äldre 29 May 22:56
    #8

    Håller med. Det är ju enbart för deras skull. Föräldrarna alltså. Sjukt.


    Gravid i vecka 22! ****** BF 6 Oktober! Följ gärna min blogg: snultan.blogg.se
  • Äldre 29 May 23:02
    #9

    Tänkte på det där med smittrisken och allergi också.
    Någon som vet om det finns någon åldersgräns för hål i öronen?

    Kan man anmäla en salong för att de tar hål i öronen på småbarn med pistol?

  • Äldre 29 May 23:07
    #10

    Jag vet inte om det finns en åldersgräns men det borde gå att googla på. En fyraåring på förskolan där jag arbetar ville ta hål i öronen. Det hela föll på att föräldrarna inte kunde hitta något ställe som tog hål i öronen på barn under 5 år.

    Jag antar i och för sig att det bara är rekommendationer. Jag tror inte att det finns någon "lag" på det direkt.

Svar på tråden Ta hål i öronen på bebis