• Stårsc­han
    Äldre 31 May 15:24
    9351 visningar
    20 svar
    20
    9351

    Min dotter - en blivnade mobbare?

    Usch! Jag fick ett tråkigt samtal från skolan idag. Min dotter har tydligen varit inblandad i en "incident", där tre flickor gjort en riktigt taskig grej mot en (som jag förstod det) förståndshandikappad kille. På grund av sekretessen ville läraren nog egentligen inte lämna ut namn på de andra barnen, så jag frågade rakt ut - Var en av de andra flickorna "Anna", och fick efter en liten tvekan ett jakande svar, eftersom jag hade gissat rätt.

    Denna Anna är en lite äldre tjej som min dotter har börjat umgås mycket med. Jag har ogillat henne lätt sedan dag ett, eftersom jag tyckte att hon hade översittarfasoner (och påminner mycket om en mobbartjej från min egen skoltid). Men de är ju kompisar och trivs tydligen bra ihop. Helst vill jag porta Anna och se till att min dotter inte leker mer med henne, men så funkar det ju inte i praktiken. Jag vill inte att mitt barn tar efter, eller ens börjar bete sig som en "svanstjej" som alltid finns bakom de bitchiga tjejerna och förstärker deras makt.

    Så vad GÖR man? Nu var det tydligen inte min unge som utförde den elaka handlingen, men hon var vittne, och hon gjorde inget för att hindra det och sa heller inte till någon vuxen. Det kommer i vilket fall som helst att bli ett LÅNGT snack ikväll, då jag hoppas få veta även vem den tredje tjejen var. Ibland tycker jag skolsekretessen går för långt när de inte vill lämna ut namn ens till de berörda i en sådan här situation.

    Det handlar förstås om mellanstadiebarn...

  • Svar på tråden Min dotter - en blivnade mobbare?
  • Äldre 31 May 15:31
    #1

    Jag tycker du ska ta ett rejält snack om detta med din dotter och kanske även be om ett möte med andra föräldrar + lärare i din dotters klass. Koncentrera dig inte för mycket på denna incident eller peka ut och anklaga de inblandade utan mer som ett exempel på attityd och beteende som du vill förhindra i framtiden.

    Ett starkt argument jag tror på är att få barnen att inse värdet av att man står upp för varandra och inte tolererar att andra mobbas, oavsett om det är en god vän eller ej, för nästa gång kan det vara de som drabbas.


    Jeff Hanneman (gitarrist i Slayer) *1964-01-31 D: 2013-05-02 R.I.P.
  • Stårsc­han
    Äldre 31 May 15:39
    #2
    Tom Araya skrev 2013-05-31 15:31:40 följande:
    Jag tycker du ska ta ett rejält snack om detta med din dotter och kanske även be om ett möte med andra föräldrar + lärare i din dotters klass. Koncentrera dig inte för mycket på denna incident eller peka ut och anklaga de inblandade utan mer som ett exempel på attityd och beteende som du vill förhindra i framtiden.

    Ett starkt argument jag tror på är att få barnen att inse värdet av att man står upp för varandra och inte tolererar att andra mobbas, oavsett om det är en god vän eller ej, för nästa gång kan det vara de som drabbas.

    Skolan verkar ha ett fungerande (åtminstone såpass att de faktiskt SER saker och pratar om det mm) antimobbingteam, så jag tror inte att jag tänker dra igång något med skolan om just detta. Det var ju trots allt de som kontaktade mig och inte tvärtom. Plus att alla fyra inblandade barn går i olika klasser. Men jag ska helt klart prata om vikten av att stå upp även för sådana man inte är kompis med. Och sen får man väl bli bättre på att föregå med gott exempel också - att man till exempel vågar säga ifrån om man ser att en okänd tant tränger sig före ett okänt barn i kassakön eller liknande.
  • Äldre 31 May 15:42
    #3
    Stårschan skrev 2013-05-31 15:39:15 följande:

    Skolan verkar ha ett fungerande (åtminstone såpass att de faktiskt SER saker och pratar om det mm) antimobbingteam, så jag tror inte att jag tänker dra igång något med skolan om just detta. Det var ju trots allt de som kontaktade mig och inte tvärtom. Plus att alla fyra inblandade barn går i olika klasser. Men jag ska helt klart prata om vikten av att stå upp även för sådana man inte är kompis med. Och sen får man väl bli bättre på att föregå med gott exempel också - att man till exempel vågar säga ifrån om man ser att en okänd tant tränger sig före ett okänt barn i kassakön eller liknande.
    Det låter jättebra. Att ha folk omkring sig som bryr sig och också visar det är nog väl så viktigt och det tycks ju finnas runt din dotter i både hem och skola.
    Lycka till!
    Jeff Hanneman (gitarrist i Slayer) *1964-01-31 D: 2013-05-02 R.I.P.
  • Stårsc­han
    Äldre 31 May 15:47
    #4
    Tom Araya skrev 2013-05-31 15:42:35 följande:
    Det låter jättebra. Att ha folk omkring sig som bryr sig och också visar det är nog väl så viktigt och det tycks ju finnas runt din dotter i både hem och skola.
    Lycka till!

    Mitt personliga problem är väl snarast denna Anna. Jag vet att hon är ett barn och behöver mer stöd och hjälp (har aldrig träffat hennes föräldrar), men jag vill helst inte ha med ungen att göra. Någonting i henne lockar fram tioåringen i mig, och jag vill bara att hon ska försvinna, men hon hänger jämt hemma hos oss. Till och med storasyster verkar tycka att det går lite till överdrift.
  • Äldre 31 May 16:24
    #5
    Stårschan skrev 2013-05-31 15:47:09 följande:

    Mitt personliga problem är väl snarast denna Anna. Jag vet att hon är ett barn och behöver mer stöd och hjälp (har aldrig träffat hennes föräldrar), men jag vill helst inte ha med ungen att göra. Någonting i henne lockar fram tioåringen i mig, och jag vill bara att hon ska försvinna, men hon hänger jämt hemma hos oss. Till och med storasyster verkar tycka att det går lite till överdrift.
    Det är svårt att förbjuda sina barn sitt umgänge (tycker i alla fall jag, trots att jag inte har barn själv)...
    Du kanske istället skulle försöka att påverka henne (Anna). Du kanske också skulle söka kontakt med hennes föräldrar, lära känna dem och försöka påverka den vägen. Du behöver inte nödvändigtvis göra det på ett uppenbart sätt utan bara som normal bekantskap med en dold agenda.
    Jeff Hanneman (gitarrist i Slayer) *1964-01-31 D: 2013-05-02 R.I.P.
  • fortsä­tt paddla
    Äldre 31 May 16:32
    #6

    Vågar man inte säga emot spelar det ingen roll hur mycket man vet att något är fel.
    Kolla av med din flicka hur hon står,är det rädsla som gör att hon beter sig på detta sätt.
    Eller ren och skär obetänksamhet.
    Är det rädsla så kommer det att upprepas , hur mycket du än förbjuder och förmanar. Mobbare finns överallt och får med sig människor utan självkänsla och självförtroende.
    Är det obetänksamhet är det empatisnack som gäller. Mycket.

  • fortsä­tt paddla
    Äldre 31 May 16:34
    #7

    Och lägg inte över ansvaret för din dotters beteende på ett annat barn... Din dotter, och du, ansvarar för hennes beteende.

  • Äldre 31 May 16:35
    #8
    fortsätt paddla skrev 2013-05-31 16:32:35 följande:
    Vågar man inte säga emot spelar det ingen roll hur mycket man vet att något är fel.
    Kolla av med din flicka hur hon står,är det rädsla som gör att hon beter sig på detta sätt.
    Eller ren och skär obetänksamhet.
    Är det rädsla så kommer det att upprepas , hur mycket du än förbjuder och förmanar. Mobbare finns överallt och får med sig människor utan självkänsla och självförtroende.
    Är det obetänksamhet är det empatisnack som gäller. Mycket.
    Jeff Hanneman (gitarrist i Slayer) *1964-01-31 D: 2013-05-02 R.I.P.
  • Stårsc­han
    Äldre 31 May 20:38
    #9
    fortsätt paddla skrev 2013-05-31 16:34:52 följande:
    Och lägg inte över ansvaret för din dotters beteende på ett annat barn... Din dotter, och du, ansvarar för hennes beteende.

    Absolut. Men man kan inte heller blunda för att barn tar väldigt mycket intryck av andra barn, och att det inte bara är föräldrarnas inflytande som påverkar. Vi kommer att kontakta Annas föräldrar under helgen, och sen vill jag även ta kontakt med pojkens föräldrar, för att tala om att vi talat allvar med barnen.
  • Äldre 4 Jun 02:07
    #10
    Stårschan skrev 2013-05-31 20:38:37 följande:

    Absolut. Men man kan inte heller blunda för att barn tar väldigt mycket intryck av andra barn, och att det inte bara är föräldrarnas inflytande som påverkar. Vi kommer att kontakta Annas föräldrar under helgen, och sen vill jag även ta kontakt med pojkens föräldrar, för att tala om att vi talat allvar med barnen.
    Jeff Hanneman (gitarrist i Slayer) *1964-01-31 D: 2013-05-02 R.I.P.
  • Äldre 4 Jun 02:15
    #11

    Ett tips till dig TS:

    Det KAN vara taktiskt att inledningsvis inte peka ut denna Anna som boven i sammanhanget, varken inför din dotter, Anna själv eller hennes föräldrar utan känn av läget och försök påverka på ett positivt sätt.


    Jeff Hanneman (gitarrist i Slayer) *1964-01-31 D: 2013-05-02 R.I.P.
  • Äldre 4 Jun 02:43
    #12

    Om det iunte känns för betungande kan man absolut ta ansvar även för "Anna" men man ska komma ihåg att ansvaret faktiskt INTE sträcker sig längre än till att man uppfostrar sitt eget barn. Ibland kan det vara nog så krävande så mitt råd är att först lägga allt krut på att få din dotter att förstå hur fel det är även att stå tyst bredvid och om det mot förmodan efter denna process finns nån kraft kvar ta tag i övriga inblandade. Men ytterst så är det skolan som sitter på möjligheten till direkta åtgärder. Är det så att ett barn utsätter ett annat för kränkningar eller lik´nande så SKA det i mitt tycke polisanmälas. Med tanke på hur flata och oeffektiva alla dessa anti mobbnings taktiker är som används i skolan så är piolisanmälan ofta ett bättre och effektivare bemötande. Kan ju förövrigt säga att det statistiskt inte finns några som helst belägg för att de erkända metoderna som används av skolor för att förhindra redan startad mobbning fungerar. Dessutom är det väldigt märkligt att något som vi vuxna anser vara olagligt bland oss. Är lagligt och kallas mobbning om det drabbar ett barn under skoltid. Det är kriminellt PUNKT!!!

  • Stårsc­han
    Äldre 4 Jun 08:56
    #13

    Uj uj uj. Det här blev inte bra. Jag fick inte tillfälle att ta detta med min dotter förrän jag haffade henne och Anna tillsammans ute innan middagen. Mitt humör var då inte det bästa på grund av andra saker som hade retat upp mig, i samband med PMS, så det hela blev nog inte så genomtänkt. Jag började med att berätta för barnen att jag fått ett tråkigt samtal från skolan, och frågade om de kunde berätta mer om det som hänt. Men de himlade med ögonen och "visste ingenting" och förstod inte aaaalls vad jag menade. Och Anna stod mest och stirrade på min dotter och hånflinade. Jag tappade tålamodet och sa precis vad jag fått höra (vilket de inte förnekade) skällde ut dem båda efter noter och sa att det de pysslade med var ren och skär mobbing, och att det är lika mycket mobbing att stå och titta på utan att gå därifrån/säga ifrån/eller på annat sätt markera, som det är att utföra själva handlingen. Sen avslutade jag min tirad med att skicka hem Anna och säga att jag inte tyckte att de skulle umgås mer på ett tag. Varpå jag fick ett SMS från Annas mamma där hon tyckte att det ju var jättetråkigt om barnen inte skulle få leka mer med varandra, Anna blev ju så ledsen...

    Sen har vi pratat mer om hur svårt det kan vara att sätta sig upp mot sina jämnåriga, men att man faktiskt måste. Man kanske inte törs/kan sätta stopp för det som händer, men man kan åtminstone gå därifrån och visa att man inte ställer upp på det hela. Jag ska få numret till pojkens föräldrar i eftermiddag, så att jag kan kontakta dem.

  • Äldre 5 Jun 00:24
    #14
    Stårschan skrev 2013-06-04 08:56:21 följande:
    Uj uj uj. Det här blev inte bra. Jag fick inte tillfälle att ta detta med min dotter förrän jag haffade henne och Anna tillsammans ute innan middagen. Mitt humör var då inte det bästa på grund av andra saker som hade retat upp mig, i samband med PMS, så det hela blev nog inte så genomtänkt. Jag började med att berätta för barnen att jag fått ett tråkigt samtal från skolan, och frågade om de kunde berätta mer om det som hänt. Men de himlade med ögonen och "visste ingenting" och förstod inte aaaalls vad jag menade. Och Anna stod mest och stirrade på min dotter och hånflinade. Jag tappade tålamodet och sa precis vad jag fått höra (vilket de inte förnekade) skällde ut dem båda efter noter och sa att det de pysslade med var ren och skär mobbing, och att det är lika mycket mobbing att stå och titta på utan att gå därifrån/säga ifrån/eller på annat sätt markera, som det är att utföra själva handlingen. Sen avslutade jag min tirad med att skicka hem Anna och säga att jag inte tyckte att de skulle umgås mer på ett tag. Varpå jag fick ett SMS från Annas mamma där hon tyckte att det ju var jättetråkigt om barnen inte skulle få leka mer med varandra, Anna blev ju så ledsen...

    Sen har vi pratat mer om hur svårt det kan vara att sätta sig upp mot sina jämnåriga, men att man faktiskt måste. Man kanske inte törs/kan sätta stopp för det som händer, men man kan åtminstone gå därifrån och visa att man inte ställer upp på det hela. Jag ska få numret till pojkens föräldrar i eftermiddag, så att jag kan kontakta dem.
    Så himla illa var det väl inte. Du fick något viktigt ur dig och det med besked som förhoppningsvis biter.
    Jag tycker du ska ringa upp Annas föräldrar och berätta hur det ligger till men utan att ge Anna mer skuld som pådrivande. Säg att de troligen triggat varandra och du därför vill hålla dem ifrån varandra, åtminstone ett tag men att Anna kan vara en välkommen vän igen när hennes föräldrar tagit ett snack med henne och hon insett allvaret.
    Jeff Hanneman (gitarrist i Slayer) *1964-01-31 D: 2013-05-02 R.I.P.
  • Stårsc­han
    Äldre 5 Jun 00:26
    #15
    Tom Araya skrev 2013-06-05 00:24:36 följande:
    Så himla illa var det väl inte. Du fick något viktigt ur dig och det med besked som förhoppningsvis biter.
    Jag tycker du ska ringa upp Annas föräldrar och berätta hur det ligger till men utan att ge Anna mer skuld som pådrivande. Säg att de troligen triggat varandra och du därför vill hålla dem ifrån varandra, åtminstone ett tag men att Anna kan vara en välkommen vän igen när hennes föräldrar tagit ett snack med henne och hon insett allvaret.
    TACK! Där har vi en formulering som jag kan känna mig helt bekväm med!
  • Äldre 5 Jun 00:35
    #16
    Stårschan skrev 2013-06-05 00:26:25 följande:
    TACK! Där har vi en formulering som jag kan känna mig helt bekväm med!
    Jeff Hanneman (gitarrist i Slayer) *1964-01-31 D: 2013-05-02 R.I.P.
  • Äldre 12 Jun 00:15
    #17

    På UR:s hemsida finns små filmer kring ämnet som du kan se med ditt barn, diskutera innehållet i filmen och sedan koppla det till händelsen.

  • Äldre 19 Jun 19:44
    #18




    Jeff Hanneman (gitarrist i Slayer) *1964-01-31 D: 2013-05-02 R.I.P.
  • Äldre 16 Aug 18:23
    #19
    Stårschan skrev 2013-05-31 20:38:37 följande:
    Absolut. Men man kan inte heller blunda för att barn tar väldigt mycket intryck av andra barn, och att det inte bara är föräldrarnas inflytande som påverkar. Vi kommer att kontakta Annas föräldrar under helgen, och sen vill jag även ta kontakt med pojkens föräldrar, för att tala om att vi talat allvar med barnen.

  • Äldre 16 Aug 18:28
    #20
    Stårschan skrev 2013-06-04 08:56:21 följande:
    Uj uj uj. Det här blev inte bra. Jag fick inte tillfälle att ta detta med min dotter förrän jag haffade henne och Anna tillsammans ute innan middagen. Mitt humör var då inte det bästa på grund av andra saker som hade retat upp mig, i samband med PMS, så det hela blev nog inte så genomtänkt. Jag började med att berätta för barnen att jag fått ett tråkigt samtal från skolan, och frågade om de kunde berätta mer om det som hänt. Men de himlade med ögonen och "visste ingenting" och förstod inte aaaalls vad jag menade. Och Anna stod mest och stirrade på min dotter och hånflinade. Jag tappade tålamodet och sa precis vad jag fått höra (vilket de inte förnekade) skällde ut dem båda efter noter och sa att det de pysslade med var ren och skär mobbing, och att det är lika mycket mobbing att stå och titta på utan att gå därifrån/säga ifrån/eller på annat sätt markera, som det är att utföra själva handlingen. Sen avslutade jag min tirad med att skicka hem Anna och säga att jag inte tyckte att de skulle umgås mer på ett tag. Varpå jag fick ett SMS från Annas mamma där hon tyckte att det ju var jättetråkigt om barnen inte skulle få leka mer med varandra, Anna blev ju så ledsen... Sen har vi pratat mer om hur svårt det kan vara att sätta sig upp mot sina jämnåriga, men att man faktiskt måste. Man kanske inte törs/kan sätta stopp för det som händer, men man kan åtminstone gå därifrån och visa att man inte ställer upp på det hela. Jag ska få numret till pojkens föräldrar i eftermiddag, så att jag kan kontakta dem.

    Nej, kanske inte så bra på ett pedagogiskt, genomtänkt sätt men ändå en markering. Ren och skär ilska över vad de gjort. Man kan ju börja där eftersom det ändå är det man som medmänniska känner. Sedan gå vidare på det pedagogiska sättet om det är så vi människor gör. Tror inte att vi alltid är så vuxna men man kan ju vara det också, då ilskan lagt sig. Undrar hur den handikappade barnet mår....
Svar på tråden Min dotter - en blivnade mobbare?