• Äldre 8 Jun 21:48
    3503 visningar
    6 svar
    6
    3503

    Bryssel?

    Hej!

    Min man, jag och vår 1,5-åring kommer att bo i Bryssel i tre månader nu på sommaren. Någon som bor där? :) Ser fram emot det så, men vill gärna få tips om vad man kan göra där med barnet. Finns det någonting likt öppna förskolan? Jag vill gärna träna upp min franska, och då kombinera det med föräldraskap. Finns det kanske "barn-föräldrar-klubbar" för en liten peng? Någon som vet? :)

  • Svar på tråden Bryssel?
  • Äldre 24 Jun 23:41
    #1

    Ingen alls som bor i Bryssel?
    Vi åker (förhoppningsvis) nu på fredag! Är lite nervös. Känns som att Bryssel är trångt, allvarligt och barvagns-ovänligt... :)
    Någon som vet vad man kan hitta på där med barn? 

  • Äldre 25 Jun 02:44
    #2

    Hej.
    Min sambo kommer från Belgien, vi bor dock i Sverige.
    Befinner oss ofta i Belgien dock.
    Han pratar flamländska så just franska förstår jag inte alls.

    Belgien är barnvagnsovänligt så försök inte åka tåg själv :)

    Har sett andra trådar där dom tipsar om svenska kyrkan i bryssel men då är det ju svenska mammor du kommer träffa på :)        


  • Äldre 25 Jun 20:34
    #3
    jessamy skrev 2013-06-25 02:44:08 följande:
    Hej.
    Min sambo kommer från Belgien, vi bor dock i Sverige.
    Befinner oss ofta i Belgien dock.
    Han pratar flamländska så just franska förstår jag inte alls.

    Belgien är barnvagnsovänligt så försök inte åka tåg själv :)

    Har sett andra trådar där dom tipsar om svenska kyrkan i bryssel men då är det ju svenska mammor du kommer träffa på :)        
    Tack för ditt svar =)
    Jo, jag har hört om den svenska kyrkans barnverksamhet och så, men de har tyvärr stängt på sommaren!
    Är det barnvagnsovänligt på stadsbussarna och tunnelbanan också?

     
  • Äldre 14 Jul 22:39
    #4

    Men... är det ingen alls som bor i Bryssel?! :)
    Nu har vi varit här i några veckor, bor vid Schuman, och har det lite tråkigt ibland. Man hör aldrig svenska! Svenska mammor brukar man ju träffa överallt annars, så lite konstigt det här, tycker jag. 

  • Äldre 13 Aug 13:42
    #5

    Hej bukaka,
    Jag bor i Bryssel :) eller egentligen lite utanför. Min man har jobbat där sen september förra året men jag och sonen flyttade ner nu i maj. Tyvärr vet jag inte så mycket själv om staden ännu eftersom vi har varit i Sverige hela sommaren, men vi åker tillbaka om två veckor. Många svenskar bor i ett fransktalande område söder om Bryssel som heter Waterloo (där ligger även skandinaviska skolan) men många är nog på semester nu, sommarlovet är juli-augusti. Som ni har skrivit tidigare är Bryssel verkligen inte barnvänligt, ofta finns inte hiss eller rulltrappa när man ska åka tunnelbana men jag tycker att människorna är väldigt hjälpsamma, man får alltid bärhjälp i trappan när man kommer med vagn. Många kommuner har olika sommaraktiviteter för barn som är hemma under sommaren, men vi kollade inte upp det så noga eftersom vi skulle vara hemma i Sverige hela sommaren. Hur länge blir du kvar i Bryssel? 

  • Äldre 19 Nov 16:32
    #6

    Är det nån kvar i den här tråden?

    Jag bor i bryssel sen drygt tre år tillbaka, med svensk man och två pojkar (snart fyra och snart två år) Vi bor Öster om stan och trivs bra där.

    Jag träffar gärna andra mammor som bor i stan!

Svar på tråden Bryssel?