• Äldre 22 Jul 22:15
    14334 visningar
    19 svar
    19
    14334

    Vad tycker du om att ha barn varannan vecka?

    Ett tag läste hörde jag mycket om att det var så positivt att ha barnen varannan vecka efter en separation jämfört med att ha dem på heltid tillsammans med den andra föräldern. Man påpekade att man fick mycket egentid vilket man trivdes med, man han göra undan en massa tråksaker på de barnfria veckorna så att man var pigg och glad och verkligen hade tid att umgås med barnen på barnveckorna. Nu på slutet har jag istället hört en del negativt om att ha barnen på halvtid. Pernilla Wahlgren har gått ut och berättat vilken sorg det är för henne att vara ifrån sitt barn så mycket och Jenny Strömstedt pratade om en ständigt närvarande saknad av barnen i sitt sommarprogram. 

    Så nu undrar jag vad ni som är separerade och har barnen varannan vecka tycker!

    Obs obs obs, självklart är det mycket negativt förenat med att leva i en relation man inte trivs med och då blir säkert livet bättre av att slippa det. Men om man bortser från att den relation du levde i före separationen var dålig, vad tycker du då? Det handlar alltså om själva grejen med barnen, inte att det var outhärdligt att leva med barnens andra förälder 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-22 22:20
    Ser att det blev konstigt med svarsalternativen då det är fem rutor man kan sätta kryss i men bara tre alternativ. Kolla så du inte kryssar i en ruta som inte hör till något svarsalternativ,

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om att ha barn varannan vecka?
  • Äldre 22 Jul 22:22
    #1

    Jag stortrivs med att ha barnen varannan vecka. Jag kan göra vad jag vill veckorna jag inte har barnen och det är då jag samlar energi så jag orkar vara en bra mamma de veckor jag har barnen. Jag har ytterst sällan tillgång till barnen, ska typ gälla liv eller död om jag ska få det och jag skulle faktiskt inte orka ha 100 % ansvar för alla mina barn 365 dagar om året utan nån som helst avlastning. Det gick ju bra när vi var 2 vuxna i familjen för då hade jag ju möjlighet att göra saker utan barnen när jag behövde det.

    Visst skulle jag hellre levt hela tiden med mina barn och haft en bra relation men jag kan inte leva ihop med en person jag inte älskar eftersom jag mådde så dåligt av det att jag inte fungerade varken som mamma eller fru. Efter separationen har mina barn fått tillbaka sin mamma igen.

  • Queeni­e70
    Äldre 22 Jul 22:33
    #2

    Hur fan kan nån tycka att det

    Är positivt att missa hälften av barnens uppväxt? Kanske ett bättre alternativ än att barnet förlorar en nära kontakt med båda sina föräldrar. Men givetvis kan ingen normalfungerande förälder för egen del tycka att det är skönt att "slippa" barnen halva tiden. Klart det måste vara en stor sorg.

  • Äldre 22 Jul 22:42
    #3

    har min dotter varannan vecka och tycker det funkar jätte bra, såklart saknar man henne men det blir en avkoppling oxå då hon är i trotsåldern och ibland funkar hon inte ihop med sin lillebror. 

  • Sötfil­uren
    Äldre 22 Jul 22:46
    #4

    Oj oj! Man blir verkligen förvånad över att en del sätter barn till världen kch sen tycker att det är skönt när de är borta. Stackars barn :(

  • Äldre 22 Jul 22:49
    #5
    Sötfiluren skrev 2013-07-22 22:46:16 följande:
    Oj oj! Man blir verkligen förvånad över att en del sätter barn till världen kch sen tycker att det är skönt när de är borta. Stackars barn :(
    handlar väl för fasiken inte om det, men är det bättre att ett barn bor bara hos den ena föräldern då?? trodde att alla barn hade rätt till båda sina föräldrar
  • Äldre 22 Jul 22:49
    #6

    Visst fasen saknar jag dem och jag skulle inte ha någonting emot om de en dag vill bo hos oss på heltid, men det är ingenting jag går och sörjer över.
    De är dock alltid välkomna här och tillbringar egentligen mer tid här än hos sin pappa. 
    Men jag är mer än mamma och det är inte svårt för mig att fylla ut tiden jag inte är med barnen. 
    Jag trivs så här, jag har valt att se fördelarna istället för att hänga upp mig på nackdelarna som jag ändå inte kan göra någonting åt.
    Jag passar t ex på att verkligen njuta av min nuvarande man, gå ut och festa och göra roliga saker.

     

  • Äldre 22 Jul 22:50
    #7
    Sötfiluren skrev 2013-07-22 22:46:16 följande:
    Oj oj! Man blir verkligen förvånad över att en del sätter barn till världen kch sen tycker att det är skönt när de är borta. Stackars barn :(
    Är det bättre att sitta och vara ledsen och bitter när barnen inte är hemma då?
     
  • Äldre 22 Jul 22:55
    #8
    Fridiz86 skrev 2013-07-22 22:49:10 följande:
    handlar väl för fasiken inte om det, men är det bättre att ett barn bor bara hos den ena föräldern då?? trodde att alla barn hade rätt till båda sina föräldrar
    Jo, det är just det tråden handlar om, vad du tycker om att barnet/barnen är hos dig bara varannan vecka. Det handlar INTE om barnets rätt till båda föräldrarna eller nåt sånt utan om du tycker det är "skönt" att vara utan dem varannan vecka eller om du saknar dem mycket när de inte är hos dig.
  • Äldre 22 Jul 22:59
    #9
    enbär skrev 2013-07-22 22:55:00 följande:
    Jo, det är just det tråden handlar om, vad du tycker om att barnet/barnen är hos dig bara varannan vecka. Det handlar INTE om barnets rätt till båda föräldrarna eller nåt sånt utan om du tycker det är "skönt" att vara utan dem varannan vecka eller om du saknar dem mycket när de inte är hos dig.
    Självklart skulle jag hellre att relationen till deras pappa fungerat och varit bra så jag haft mina barn hela tiden. Men jag har hellre mina barn halvtid och fungerar som mamma då än är kvar i en dålig relation som får mej att bli svårt deprimerad så att jag måste gå på starka antideppmediciner och ändå inte fungerar som varken mamma eller fru. Dock orkar jag inte vara mamma hela tiden om jag aldrig får nån avlastning öht så därför är vecka/vecka ett bra alternativ. 
  • Äldre 22 Jul 22:59
    #10
    enbär skrev 2013-07-22 22:55:00 följande:
    Jo, det är just det tråden handlar om, vad du tycker om att barnet/barnen är hos dig bara varannan vecka. Det handlar INTE om barnets rätt till båda föräldrarna eller nåt sånt utan om du tycker det är "skönt" att vara utan dem varannan vecka eller om du saknar dem mycket när de inte är hos dig.
    jag saknar så klart min dotter min inte så att jag tänker på det, har 2 andra barn som bor hos mig på heltid att tänka på. och när min äldsta är hos sin pappa kan jag tycka det är skönt då både hon och hennes bror är i trotsåldern och bråkar nästan konstant hela tiden.
  • Sötfil­uren
    Äldre 22 Jul 22:59
    #11

    Menade inte så utan tycker det är tråkigt att det verkar som att en del tycker att det är skönt att de är borta. Tycker självklart att de har rätt att vars hos båda föräldrarna men det var inte det som tråden handlade om

  • Äldre 22 Jul 23:01
    #12
    Sötfiluren skrev 2013-07-22 22:46:16 följande:
    Oj oj! Man blir verkligen förvånad över att en del sätter barn till världen kch sen tycker att det är skönt när de är borta. Stackars barn :(
    Klart att jag saknar mina barn när dom är borta men inte tänker jag ligga och deppa för det och må dåligt. Jag har lärt mej att ha ett liv när dom är borta och den tiden fyller jag med saker jag inte kan göra när barnen är hemma. Sen när barnen är hemma så är jag mamma till 100 % och orkar vara en bra mamma. Det är stor skillnad på att vara 2 föräldrar när man har barnen heltid än att vara 1 som ska orka allting. 
  • Äldre 22 Jul 23:04
    #13
    Sötfiluren skrev 2013-07-22 22:59:59 följande:
    Menade inte så utan tycker det är tråkigt att det verkar som att en del tycker att det är skönt att de är borta. Tycker självklart att de har rätt att vars hos båda föräldrarna men det var inte det som tråden handlade om
    Fast att tycka det är skönt behöver inte vara detsamma som att inte vilja ha dem mer. 
    Jag skulle som sagt gärna ha dem boende hos mig på heltid. Inget gör mig så glad som mina barn.
    Men samtidigt så tycker jag att det är skönt att bara kunna vara också, när jag nu ändå har chansen! Då tar jag vara på den tiden. 
  • Äldre 22 Jul 23:22
    #14

    Anledningen att man tycker att det är "skönt", eller jag tyckte det, var att när man är ensam med barnen så tar man ALLT själv. Alla konflikter, all hämtning och lämning, hushållssysslor, fritidsaktiviteter, sömnlösa nätter, sjukdomar. Det var "skönt" när de åkte till pappa varannan vecka för att hämta ny energi.
    Sen jag blev sambo på nytt så var det inte längre "skönt" att de var borta. För då var vi återigen två som hjälptes åt. Då behövde jag inte ladda batterierna längre.

  • Stårsc­han
    Äldre 23 Jul 07:57
    #15

    Som gift tvåbarnsmor måste jag erkänna att det finns stunder då jag avundas varannan-vecka-familjerna... Det skulle vara otroligt skönt att få slippa tjat en hel vecka, och kunna få tid över till träning eller egna intressen. Jag vet att det är kortsiktigt tänkt, men ibland ser gräset grönare ut på den sidan. (För jag blundar naturligtvis för alla nackdelar det för med sig när jag tänker så...)

  • Äldre 23 Jul 08:56
    #16

    Förstår mig inte riktigt på vv-konceptet. Jag och min fd. bestämde från början att barnen är viktigast. Vi kom också fram till att ingen av oss ville vara föräldrar på halvtid. Vi har bestämda helger men i veckorna har vi barnen minst en natt. Så ingen av oss är ifrån barnen mer än 3 nätter åt gången. Barnen ringer när dom vill och ofta kommer dom på "den andras dagar" och bara hänger. Jag är mamma alla dagar även om vi strukturerar nätter och helger så barnen inte blir helt förvirrade. Alla är nöjda med det.

  • Äldre 23 Jul 09:00
    #17
    Stårschan skrev 2013-07-23 07:57:28 följande:
    Som gift tvåbarnsmor måste jag erkänna att det finns stunder då jag avundas varannan-vecka-familjerna... Det skulle vara otroligt skönt att få slippa tjat en hel vecka, och kunna få tid över till träning eller egna intressen. Jag vet att det är kortsiktigt tänkt, men ibland ser gräset grönare ut på den sidan. (För jag blundar naturligtvis för alla nackdelar det för med sig när jag tänker så...)
    Ja, så kan jag också tänka..... Har tre barn på 2, 4, och 6 år och bor tillsammans med dem och deras pappa. Vi har väldigt lite avlastning. Så en vecka helt själv här hemma vore ljuvligt. Oj vad mycket jag skulle hinna med då, sånt som är så svårt att få tiden att räcka till när man alltid har barnen. Men efter en vecka skulle jag nog vara ganska nöjd. Jag vet att jag skulle må väldigt dåligt av att inte få träffa mina barn varannan vecka i längden. 
  • Äldre 23 Jul 16:08
    #18

    Jag skulle aldrig välja varannan vecka, och efter skilsmässan blev det inte så heller. Under två år bodde ett av barnen hos den andre föräldern och vi träffades på skolloven och vissa helger. Sen flyttade han tillbaka hem till mig igen. Inte ens då, när jag höll på att längta ihjäl mig, kände mig "halv" eftersom barnen var delade på, var varannan vecka något alternativ. Jag är helt emot det för jag är övertygad om att barnen far illa av det. Men andra, som ju dessutom har provat, är av annan åsikt och i Sverige anses det okej och normalt, och det är ju bra för dem det passar då.

  • Äldre 23 Jul 17:32
    #19
    Wimlan skrev 2013-07-23 16:08:40 följande:
    Jag skulle aldrig välja varannan vecka, och efter skilsmässan blev det inte så heller. Under två år bodde ett av barnen hos den andre föräldern och vi träffades på skolloven och vissa helger. Sen flyttade han tillbaka hem till mig igen. Inte ens då, när jag höll på att längta ihjäl mig, kände mig "halv" eftersom barnen var delade på, var varannan vecka något alternativ. Jag är helt emot det för jag är övertygad om att barnen far illa av det. Men andra, som ju dessutom har provat, är av annan åsikt och i Sverige anses det okej och normalt, och det är ju bra för dem det passar då.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Vad tycker du om att ha barn varannan vecka?