• Anonym (velig­)
    Äldre 3 Aug 10:52
    3250 visningar
    18 svar
    18
    3250

    KS eller vaginalt?

    Jag är gravid i vecka 19 (18+4) och sa redan vid inskrivningen att jag pga besvär efter första förlossningen önskar ett snitt. Har emellan fött ett barn till vaginalt och det gick bra men mina besvär förvärrades något. Jag har ett framfall på den bakre slidväggen som ibland gör det svårt att göra nr 2 på toaletten.

    Jag har redan träffat en läkare i juni som konstaterade en försvagning på slidväggen och frågade om jag kunde tänka mig en igångsättning istället för ks. Nej sa jag och nu har jag fått tid till den högste läkaren på förlossningen i september. Jag förmodar att hon ensam kan fatta beslut i detta och jag har ingen känning i huruvida jag får ett ja eller ett blankt nej. Någon aurora har aldrig varit aktuellt.

    Nu börjar jag tveka och vet inte om jag ska fortsätta driva detta eller om jag ska avboka läkarbesöket. Min andra förlossning gick jättebra (förutom mina förvärrade symptom) och jag hade starka krystvärkar som mot slutet skötte det mesta av arbetet åt mig. Samtidigt vet jag att ett ks skonar underlivet och att en ytterligare vaginal förlossning kan göra att jag blir ännu mer försvagad i slidväggarna. Både en vaginal förlossning och ett ks kan ju gå åt skogen samtidigt som de båda också kan bli fina upplevelser utan komplikationer. Det jag är rädd för vad gäller ks är att bedövningen ska ta för högt upp så man får svårt att andas samt infektioner efteråt.

    Detta är jättejobbigt och jag vet inte vilket ben jag ska stå på. Hjälp!  

  • Svar på tråden KS eller vaginalt?
  • Äldre 3 Aug 14:03
    #1

    Vaginalt=Störst risk för långvariga besvär som kan leda till försämrad livskvalitet samt att du måste genomgå ytterligare operationer senare

    KS=Störst risk för övergående komplikationer som inte kommer att påvärka ditt liv i framtiden

    Själv tyckter jag valet låter ganska enkelt. 

  • Äldre 7 Aug 16:00
    #2

    Jag skulle nog ha fixat en tid för kejsarsnitt så det är klart, sen om du kommer på att du vill följa vaginalt kommer ju ingen tvinga dig att göra kejsarsnittet utan det blir bara avbokat helt enkelt.

     Jag satt länge och velade mellan att föda vaginalt och med kejsarsnitt och såhär efteråt är jag glad att jag valde ks. Det har gått så otroligt smidigt och smärtfritt att jag är glad att jag inte lyssnade på ks-motståndarna!
    Det kändes som en "riktig" förlossning med lycka, hormoner och babykärlek och jag har läkt så snabbt och bra, kunde tom ha sex efter en vecka utan problem... 

  • Anonym (n)
    Äldre 7 Aug 16:06
    #3

    Jag hade valt ks, mindre risker och mer hanterbara risker.

  • Anonym (Gravi­d)
    Äldre 7 Aug 16:08
    #4

    Jag hade aldrig fött vaginalt med tanke på alla långvariga komplikationer.. Kör på snitt tycker jag

  • Äldre 7 Aug 16:09
    #5

    Snitt is the shit!

  • Anonym (velig­) Trådstartaren
    Äldre 7 Aug 19:24
    #6
    Tuggben skrev 2013-08-07 16:00:59 följande:
    Jag skulle nog ha fixat en tid för kejsarsnitt så det är klart, sen om du kommer på att du vill följa vaginalt kommer ju ingen tvinga dig att göra kejsarsnittet utan det blir bara avbokat helt enkelt.

     Jag satt länge och velade mellan att föda vaginalt och med kejsarsnitt och såhär efteråt är jag glad att jag valde ks. Det har gått så otroligt smidigt och smärtfritt att jag är glad att jag inte lyssnade på ks-motståndarna!
    Det kändes som en "riktig" förlossning med lycka, hormoner och babykärlek och jag har läkt så snabbt och bra, kunde tom ha sex efter en vecka utan problem... 
    Jo, jag tänker lite så att först få en tid och sedan fundera på det. Vill jag sedan föda vaginalt så är det ju enkelt att bara "boka av" snittet.

    Tack alla för era svar! Jag är ju inte emot vaginal förlossning i sig utan enbart rädd att mina besvär ska förvärras och att jag kanske får framfall av livmodern också vilket är en risk om slidväggarna är försvagade. Det vill jag verkligen inte ha. Jag hoppas att hon som beslutar är förstående. Detta kommer också bli mitt tredje och sista barn och därför behöver jag inte oroa mig för ev. komplikationer vid nästföljande förlossning.
  • Anonym (ebba)
    Äldre 18 Aug 13:13
    #7

    om du inte vet vilket ben du ska stå på tycker jag absolut du ska gå på det där läkarbesöket och prata med läkaren som faktiskt jobbar med detta. fatta inte beslutet utifrån de kommentarer du hittills fått här... det vore ju bara idioti.

  • Äldre 18 Aug 13:29
    #8

    I ditt fall ts så kan nog ks vara lämpligt, du har en medicinsk orsak till det. Den som kan svara på riskerna för dig vid en vaginal förlossning är läkaren du ska träffa, diskutera för och nackdelar med honom/henne.

  • Anonym (vag)
    Äldre 18 Aug 13:31
    #9

    Jag hade valt vaginalt. Även om du blir ännu mer försvagad i slidväggen så finns det enkla medel (OP) som gör att du stäker upp hela det området med ett litet nät. Om du redan idag har problem så borde du överväga operationen i alla fall.

    Jag tror helt och fullt att det bästa för barnet är att födas vaginalt om det går och eftersom du inte verkar ha problem att föda vaginalt och det finns möjligheter att hjälpa dig efter förlossningen så hade jag valt vaginalt.

  • Äldre 18 Aug 13:53
    #10

    Har du råd att betala underlivsplastik själv? Om inte så välj kejsarsnitt. Räkna inte med att landstinget kommer fixa dina underlivsbesvär. Om det fungerar hyfsat nu så skulle jag föreslå att du inte riskerar att förvärra det. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (ebba)
    Äldre 18 Aug 14:30
    #11
    Dr Mupp skrev 2013-08-18 13:53:50 följande:
    Har du råd att betala underlivsplastik själv? Om inte så välj kejsarsnitt. Räkna inte med att landstinget kommer fixa dina underlivsbesvär. Om det fungerar hyfsat nu så skulle jag föreslå att du inte riskerar att förvärra det. 

    varför måste du utgå från dig själv och dra slutsatsen att ingen annan kommer få hjälp bara för att du själv är missnöjd? guud, alltså - det är så insnöat att vara så egocentrisk som du och helly är.
  • Äldre 18 Aug 15:57
    #12
    Anonym (ebba) skrev 2013-08-18 14:30:40 följande:

    varför måste du utgå från dig själv och dra slutsatsen att ingen annan kommer få hjälp bara för att du själv är missnöjd? guud, alltså - det är så insnöat att vara så egocentrisk som du och helly är.
    Hon kan få hjälp, men det är inte säkert. Det är ju synd om hon räknar med att få en operation och sen inte får det. Bättre att räkna med att inte få den och kanske bli positivt överraskad
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (velig­) Trådstartaren
    Äldre 19 Aug 08:18
    #13
    Anonym (vag) skrev 2013-08-18 13:31:11 följande:
    Jag hade valt vaginalt. Även om du blir ännu mer försvagad i slidväggen så finns det enkla medel (OP) som gör att du stäker upp hela det området med ett litet nät. Om du redan idag har problem så borde du överväga operationen i alla fall.

    Jag tror helt och fullt att det bästa för barnet är att födas vaginalt om det går och eftersom du inte verkar ha problem att föda vaginalt och det finns möjligheter att hjälpa dig efter förlossningen så hade jag valt vaginalt.
    Nja, jag har hängt en del i framfallstråden i "efter förlossningen" och det verkar inte som att det är så enkelt att bara genomgå en op och sedan är det fixat. Lång återhämtning och ännu knepigare med småbarn hemma.

    Jag vill helst inte genomgå en op alls och det är därför jag inte vill att mina besvär ska förvärras. För barnet tror jag inte alls att ett snitt skulle vara en sådan stor nackdel direkt då de flesta barn mår bra efteråt. Det är väl i så fall för mig som det kan bli komplikationer efter ett snitt.

    Jag vet som sagt inte hur jag ska göra men det jag vet är att ingen kan garantera att mina besvär inte blir förvärrade.   
  • Anonym (velig­) Trådstartaren
    Äldre 19 Aug 08:20
    #14
    Dr Mupp skrev 2013-08-18 13:53:50 följande:
    Har du råd att betala underlivsplastik själv? Om inte så välj kejsarsnitt. Räkna inte med att landstinget kommer fixa dina underlivsbesvär. Om det fungerar hyfsat nu så skulle jag föreslå att du inte riskerar att förvärra det. 
    Alltså jag vill ju inte ens göra någon operation och jag är överlycklig om mina besvär håller sig på den nivån de är idag. Visst skulle jag kunna betala en sådan op själv men det är ju inget jag vill utan behövs det så tycker jag givetvis att vården ska betala det.
  • Äldre 19 Aug 11:32
    #15
    Anonym (velig) skrev 2013-08-19 08:20:05 följande:
    Alltså jag vill ju inte ens göra någon operation och jag är överlycklig om mina besvär håller sig på den nivån de är idag. Visst skulle jag kunna betala en sådan op själv men det är ju inget jag vill utan behövs det så tycker jag givetvis att vården ska betala det.
    Isåfall välj snitt. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (M)
    Äldre 26 Aug 08:43
    #16
    Anonym (velig) skrev 2013-08-19 08:20:05 följande:
    Alltså jag vill ju inte ens göra någon operation och jag är överlycklig om mina besvär håller sig på den nivån de är idag. Visst skulle jag kunna betala en sådan op själv men det är ju inget jag vill utan behövs det så tycker jag givetvis att vården ska betala det.
    Vården kommer inte att betala för det så länge du är i fertil ålder. Om besvären förvärras kan du räkna med att behöva vänta till klimakteriet innan du får hjälp.

    Välj snitt, riskera inte att förvärra dina skador!
  • Anonym (velig­) Trådstartaren
    Äldre 26 Aug 08:53
    #17

    Tack för svaren!

    Jag ska nog ställa in mig på snitt. Samtidigt vet jag ju inte om jag får det beviljat. Jag har inte behövt träffa någon Aurora och ingen har försökt övertala mig. Läggs den stora stöten in då när jag träffar chefsöverläkaren i september, d.v.s. att jag får ett bestämt NEJ utan att jag fått indikationer på det tidigare?

    De enda jag träffat är BM på inskrivningen där jag berättade om mina problem samt önskan om ks samt att jag träffat en ST-läkare som gjorde en undersökning och jag fick återigen berätta om mina besvär.

    Är det ett gott tecken att ingen försökt övertala mig? BM såg medlidsam ut på inskrivningen och sa att mina besvär visst kan vara medicinska skäl för snitt. Dock har jag inte sett någonstans att framfall och liknande besvär kan vara medicinska skäl, enbart sfinkterruptur och det har jag ju inte drabbats av.     

  • Äldre 1 May 00:41
    #18

    Hej! Länge sedan du skrev TS men hur valde du till slut?

Svar på tråden KS eller vaginalt?