• Äldre 16 Aug 19:03
    5803 visningar
    24 svar
    24
    5803

    Ny på Tradera: förstår inte hur jag ska kunna veta fraktpriset i förväg?

    Lagt upp en annons, men när jag ska skicka iväg så kommer det ett meddelande att jag ska skriva fraktpriset. Jag har kryssat för Posten; men jag kan ju inte i förväg veta vad det kommer att kosta att skicka objektet när jag inte ens har kartong/förpackning hemma som objektet ska skickas i??

  • Svar på tråden Ny på Tradera: förstår inte hur jag ska kunna veta fraktpriset i förväg?
  • läkars­tudent
    Äldre 16 Aug 19:07
    #1

    Hmm okej, men du vet ju hur stort du är så du kan ju säkert uppskatta på ett ungefär hur stor kartong/förpackning du kommer att behöva? Vad är det för något du ska sälja?


    Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Äldre 16 Aug 19:08
    #2

    Säljer nån något liknande på tradera å vad uppskattar dem fraktkostnaden?

  • Äldre 16 Aug 19:09
    #3

    Säljer nån något liknande på tradera å vad uppskattar dem fraktkostnaden till?

  • Nyfike­n gul
    Äldre 16 Aug 19:09
    #4

    använd en våg.  Köksvåg eller en personvåg beroende på hur tung saken är. 

    Jag väljer alltid att packa i så lätta emballage som möjligt.

    Väg det du ska sälja och välj i postens portotabell i listan för vad som kan vara närmast pris kontra vikt.

    Har du en kartong kan du mäta kartongen och skriva in mått för att se vad det kan kosta.

    Jag väljer oftast att skicka saker i vadderade kuvert - då behöver jag bara veta vad det väger för att få rätt porto.

    Posten har ju färdiga kuvert/paket att använda sig av där saken får väga en maxvikt - det funkar också bra att använda sig av. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • alexs mamma
    Äldre 16 Aug 19:10
    #5

    du får antingen skaffa dig en våg så du kan väga det du säljer i förväg. Då packar du allt väger paketet och väntar med att skriva i adressuppgifter tills få fått sålt varan. Annars tittar du om någon annan säjler samma vara och så tar du sammafrakt som de har valt

  • Äldre 16 Aug 19:13
    #6
    Nyfiken gul skrev 2013-08-16 19:09:32 följande:
    använd en våg.  Köksvåg eller en personvåg beroende på hur tung saken är. 

    Jag väljer alltid att packa i så lätta emballage som möjligt.

    Väg det du ska sälja och välj i postens portotabell i listan för vad som kan vara närmast pris kontra vikt.

    Har du en kartong kan du mäta kartongen och skriva in mått för att se vad det kan kosta.

    Jag väljer oftast att skicka saker i vadderade kuvert - då behöver jag bara veta vad det väger för att få rätt porto.

    Posten har ju färdiga kuvert/paket att använda sig av där saken får väga en maxvikt - det funkar också bra att använda sig av. 

    Men fraktkostnader är ju oftast så dyra. Vad gör man om frakten blir dyrare än objektet (i detta fall ett par barnjeans) som knappast kommer upp i några stora summor?
  • Nyfike­n gul
    Äldre 16 Aug 19:18
    #7
    Analoga skrev 2013-08-16 19:13:17 följande:

    Men fraktkostnader är ju oftast så dyra. Vad gör man om frakten blir dyrare än objektet (i detta fall ett par barnjeans) som knappast kommer upp i några stora summor?
    såna auktioner lägger jag faktiskt aldrig upp.  Jag lägger inte ut annons för start på 1 kr och det kanske inte blir mer än några tior o frakten är på 50 kr.

    Jag utgår alltid ifrån frakten så slipper jag gå minus.   Är frakten 25 kr så börjar jag budgivningen från det - eller lägger upp ett "köp-nu-pris" . 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Äldre 16 Aug 19:20
    #8

    Välj även att man kan hämta byxorna då eller gör ett klädpaket

  • Nyfike­n gul
    Äldre 16 Aug 19:21
    #9

    om frakten är densamma för 2-3-4 plagg som för ett enda så säljer jag givetvis i paket.  enklast så och du slipper gå back. 

    om en förköpt portopåse får väga max 2 kg så har jag ju ett fast pris där i vad det kostar att skicka det. Då är det ju dumt att slänga in ett par jeans för 25 kr i den påsen om jag har betalat 75 kr för påse/porto.  Då lägger jag hellre ut en auktion på 2-3 jeans i samma autkion för det portopriset. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Äldre 16 Aug 19:21
    #10
    Nyfiken gul skrev 2013-08-16 19:18:46 följande:
    såna auktioner lägger jag faktiskt aldrig upp.  Jag lägger inte ut annons för start på 1 kr och det kanske inte blir mer än några tior o frakten är på 50 kr.

    Jag utgår alltid ifrån frakten så slipper jag gå minus.   Är frakten 25 kr så börjar jag budgivningen från det - eller lägger upp ett "köp-nu-pris" . 
    Ok. Ja jag är som sagt helt grön på Tradera...och tycker inte jag blev så jätteklok på deras info :)  Men bra där den sista meningen du skrev..:)
Svar på tråden Ny på Tradera: förstår inte hur jag ska kunna veta fraktpriset i förväg?