• Äldre 24 Aug 22:50
    13773 visningar
    20 svar
    20
    13773

    Vad skulle du tycka om du upptäckte att lägenhetsgrannen hade giftormar som husdjur?

    Med tanke på rubrikerna på Aftonbladet och Expressen nu ikväll dör det står om en man som har blivit biten av sin egen kobra...

    Själv skulle jag flytta illa kvickt. Drömmer fortfarande mardrömmar om en lite huggorm jag mötte i skogen för några veckor sedan.

  • Svar på tråden Vad skulle du tycka om du upptäckte att lägenhetsgrannen hade giftormar som husdjur?
  • Äldre 24 Aug 22:52
    #1

    Jag skulle absolut aldrig bo kvar, lite svårt med bostadsrätten men jag hade inte varit trygg.

  • Äldre 24 Aug 22:58
    #2

    Ser inget problem i det, om människan vet hur man hanterar ormar, vilket jag hoppas att han gör eftersom han äger ormar.

  • Äldre 24 Aug 23:00
    #3
    +1

    Så länge personen i fråga faktiskt fått ett tillstånd att hålla giftorm litar jag fullt ut på att man från myndigheternas sida sett till att hen har den kunskap och de säkerhetsanordningar som krävs för att djuren inte ska utgöra en fara för oss andra. 

    Ormar har ju den enorma fördelen att de är tysta djur åtminstone.

    //Hellre giftkobra än minipincher som granne 


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Äldre 24 Aug 23:00
    #4

    Tydligen verkar han inte veta det eftersom han blev biten ;)

    Det är ju väldigt svårt att veta om personen i fråga vet vad han gör om man bara är grannar och inte känner varandra.

  • Äldre 24 Aug 23:02
    #5
    hundtok skrev 2013-08-24 23:00:44 följande:
    Tydligen verkar han inte veta det eftersom han blev biten ;)

    Det är ju väldigt svårt att veta om personen i fråga vet vad han gör om man bara är grannar och inte känner varandra.
    Ormar går ju inte riktigt att göra tama.. så att bli biten är inte alls konstigt, inte ens för experter.
  • Äldre 24 Aug 23:02
    #6
    -1

    Skönt att vi är olika :) Jag skulle mycket hellre ha en dvärgpinscherkennel som granne även om det var väggar av smörpapper :)

  • Äldre 24 Aug 23:03
    #7

    Oh my, jag hade blivit livrädd och antagligen försökt flytta.

  • Äldre 24 Aug 23:03
    #8
    Whitetrash86 skrev 2013-08-24 23:02:13 följande:
    Ormar går ju inte riktigt att göra tama.. så att bli biten är inte alls konstigt, inte ens för experter.
    Fast man måste väl hantera dem på ett sätt som utesluter att de kommer åt att bitas??
  • Äldre 24 Aug 23:06
    #9
    hundtok skrev 2013-08-24 23:03:39 följande:
    Fast man måste väl hantera dem på ett sätt som utesluter att de kommer åt att bitas??
    Självklart finns det ju säkerhets åtgärder.. men att utesluta det helt är ju omöjligt. Hundar kan ju också bitas, olyckor kan alltid hända. Men ormar är det större eftersom dom ENBART tänker på att försvara sig.
  • Äldre 24 Aug 23:06
    #10
    hundtok skrev 2013-08-24 23:00:44 följande:
    Tydligen verkar han inte veta det eftersom han blev biten ;)

    Det är ju väldigt svårt att veta om personen i fråga vet vad han gör om man bara är grannar och inte känner varandra.
    Olyckor kan alltid hända, det viktigaste är ju rutinerna kring djurrummet om det ändå skulle hända att en orm kommer utanför terrariet. Dörrar ska vara säkra och hållas stängda, ventilation ska vara förtäckt med galler o.s.v.

     
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Äldre 25 Aug 00:02
    #11

    Har grannen bara tillstånd att ha giftormar ser jag inga som helst problem med det, skulle inte bry mig om det var spindlar eller andra farlig djur bara som sagt att det fanns tillstånd..


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Äldre 25 Aug 00:48
    #12

    I Göteborg där detta hände finns inget krav på att man måste ha tillstånd. Är upp till varje enskild kommun att bestämma om de har krav på tillstånd eller ej.

  • Äldre 25 Aug 07:50
    #13

    Ja jag skulle inte göra något alls. Kanske kollar om hav hade tillstånd att hysa giftiga djur.

  • Äldre 25 Aug 07:56
    #14

    Mak kan bli biten även fast man är väldigt van att hantera giftormar. Finns inga garantier.

  • Äldre 25 Aug 08:57
    #15

    Självklart kan man bli biten trots åtgärder. Och som sagt behöver man inget tillstånd i vissa kommuner.

  • Äldre 24 Apr 19:33
    #16

    Ingenting så länge dem inte kommer in genom  min brevlåda.

  • Äldre 1 Jun 17:57
    #17

    Jag skulle fråga om jag fick följa med in och titta på ormarna eftersom jag är intresserad.. 

  • Äldre 29 Dec 12:58
    #18

    I den här kommunen så skulle jag främst göra en anmälan eftersom det inte går att få tillstånd för gift i lägenhet överhuvudtaget. Och utan tillstånd skulle jag anse personen vara oseriös för dom seriösa håller sig till reglerna. 

    Jag är inte rädd för reptilerna utan för idioter som inte kan hantera dom. Speciellt dom giftiga. För ett par år sedan hittade en kvinna en skallrar på vinden i ett flerfamiljshus. Tur för henne att hon reagerade på det (för henne) konstiga ljudet och klarade sig från att bli biten. 

  • Litet My
    Äldre 30 Dec 07:14
    #19
    doge skrev 2015-06-01 17:57:33 följande:

    Jag skulle fråga om jag fick följa med in och titta på ormarna eftersom jag är intresserad.. 


    Hade gjort samma sak och då även passat på att ställa frågor om säkerhet och dyl på ett bra sätt. De flesta djurägare älskar ju att prata om sina djur ;)
  • Äldre 27 Apr 11:48
    #20

    Häftig! Jag skulle vilja titta på dem och kanske till och med hålla lite..bara ägaren har kontroll på huvudet. Vill ju inte bli biten direkt.

Svar på tråden Vad skulle du tycka om du upptäckte att lägenhetsgrannen hade giftormar som husdjur?