• Äldre 2 Sep 16:46
    28441 visningar
    19 svar
    19
    28441

    Är Fridaskolan en sekt?

    Jag undrar om någon vet hur Fridaskolan är (finns i Vänersborg, Trollhättan, Uddevalla och Mölnlycke tror jag)? När jag surfar på nätet så är allt antingen über-positivt eller så har jag hittat några bloggar som beskriver det som en sekt.

    Det låter hur bra som helst och jag funderar på om jag ska se om jag kan få plats till mina barn, men jag tycker att träffarna på nätet känns så skumma. ALLT kan ju inte vara bra... 

  • Svar på tråden Är Fridaskolan en sekt?
  • Äldre 3 Sep 09:29
    #1

    En sekt är per definition en sluten grupp så någon sekt lär det väl knappast vara. Gör ett besök och se vad du tycker.

  • Äldre 3 Sep 11:14
    #2

    Punkster jag vet att en sekt är ett slutet sällskap. Fridaskolan är verkligen hyllad till skyarna i pedagogiska tidningar och alla verkar så himla nöjda och glada lite "stepford wives"-känsla.

    Men jag är tillräckligt gammal för att veta att det aldrig finns bara en enda sida av saker, och om då de enda negativa kommentarer jag hittar tillhör två tonårsbloggar som beskriver skolan som "en sluten värld" som håller uppe en fin yta mot föräldrar så blir jag lite fundersam.

    Med tanke på hur det skrivs överallt så är det nog inget som jag skulle kunna upptäcka genom ett studiebesök.

    Så jag är nyfiken på kommentarer från folk som har gått där, har barn där eller är lärare (som jobbar eller har jobbat där).
    Vilka barn passar pedagogiken för tex?

     

  • Äldre 8 Sep 15:45
    #3

    Hej! Jag är också ute och letar information om Fridaskolan. Jag är nyfiken på vad barn och föräldrar har för åsikter om den pedagogiska verksamheten mm. Min dotter går idag i en förskoleklass på Hisingen i en kommunal skola men har fått information om att Fridaskolan ska öppna en ny skola inte långt ifrån oss. När jag söker på nätet hittar jag mest information från skolan själva men inget från barn och föräldrar. Kan Fridaskolan verkligen vara så bra som de skriver??? Som sagt det finns ju alltid två sidor av myntet som du skrev. Har du hittat/ fått någon mer information du kan dela med dig av. Med vänlig hälsning, Anna-Lena & Ebba

  • Äldre 9 Sep 09:34
    #4

    Linap78 ja visst är det väldigt konstig information man får fram?

    Jag har inte lyckats med att få fram något mer, men har ställt barnen i kö så får vi se vad jag fattar för beslut om vi får plats. 

  • Äldre 22 Jan 11:42
    #5

    Hej! Jag försöker också hitta information. Men lyckas inte hitta! Skulle vilja höra från någon som går där, barn och deras föräldrar. 

  • Äldre 5 Feb 00:00
    #6

    Hej har idag varit på Informationsmöte om fridaskolan i gbg. Måste säga att jag blev väldigt överraskad av hur bra bemött man blev! Det fanns elever från Fridaskolan i Trollhättan och de fick själva berätta sina egna erfarenheter. Dock fick jag lite ont i magen efter en stund när jag upptäckte att allt bara kändes som en dans på rosor, det var så enkelt och underbart allting, jag flöt med i deras leenden och nickade åt allt de sade. Det var en liten sekt känsla måste jag medge! Min make ställde frågan om det fanns något de skulle kunna tänka sig förbättre? Fick svaret att personalen utvecklas och utbildas kontinuerligt. Trots mitt magont hoppas jag verkligen att båda barnen kommer in!! Allt är bättre än den skolan de går på idag.

  • Äldre 22 May 05:59
    #7

    Ja, det är en sekt i vissa anseenden.

  • Äldre 22 May 06:18
    #8

    Mina barn har gått på Frida förskola och jag kan ärligt säga att jag aldrig har fått någon sekt-känsla.

    Vi och framförallt barnen var supernöjda. Framför allt på grund av fantastisk personal. I vissa andra avseenden kunde dom nog förbättras, men personalen var jäkligt engegerade, och verkade trivas och älska sitt jobb.

    Föräldramöten vad alltid lite flummiga med väldigt lite vettig information. Där kan jag kanske förstå att man får en lite märklig känsla. Det var mycket "fint prat" och stora ord om själva verksamheten och deras grunder och sånt. Väldigt lite info om vad dom gör på dagarna och sånt som man brukar få höra på sådana möten.
    Å andra sidan så fungerade dialogen mellan föräldrar och fröknar ruskigt bra vid hämtning och lämning.
    Dom hade alltid tid att rycka tag i en för att berätta vad dom gjort och vad som hänt under dagen...

    Men som sagt, aldrig fått någon sekt-känsla alls under som åren som vi gått där.

  • Äldre 6 Sep 11:21
    #9

    Hej, jag är lärare på Frida och kan ge ärliga svar "inifrån".

  • Äldre 6 Sep 11:24
    #10
    Carl03 skrev 2014-05-22 05:59:29 följande:

    Ja, det är en sekt i vissa anseenden.


    Hur tänker du då?
  • Äldre 16 Sep 13:41
    #11

    Men lägg av Piaget. Du JOBBAR på skolan, du får betalt av dem för att ragga nya elever/föräldrar och sprida den s.k "Frida-andan". Du är inte ett dugg objektiv. TS kan fråga mig istället som f.d elev. Jag har väldigt mycket bättre och ärligare insyn än en anställd lärare.


     


    Svar på frågan om det är som en sekt: alltså, det du ska veta är att de är så obehagligt noga med att visa upp en fin fasad för föräldrar, skolverket, framtida elever, tidningar m.m. Det minns jag störde mig enormt mycket eftersom det ÄR inte frid och fröjd på de där skolorna. (Det finns väldigt mycket andra och allvarligare problem som jag som elev sett men det vågar jag absolut inte ta upp här oskyddad)


    Det konstiga är att antingen så ÄLSKADE man Fridaskolan eller så tyckte man att det var en ganska dålig skola med rätt stora brister på väldigt viktiga punkter (tyvärr). Jag har pratat med flera f.d elever på andra Fridaskolor förutom min och det finns verkligen inget mellanting! Antingen så var du ett "Fridabarn" eller så undrade du varför resten av eleverna var helt frälsta och lyriska över den där skolan eftersom den var/är VÄLDIGT VÄLDIGT LÅNGT ifrån så perfekt som de vill ge sken av att vara.


    Men det är ju klart, även jag och mina föräldrar lockades av deras revolutionerande pedagogik och "varje elev ska få utvecklas till max på sitt egna unika sätt blablabla". Men nej, jag kommer aldrig låta mina barn gå på en Fridaskola. 


    Skolmaten var nog faktiskt det enda bra där. Lycka till!

  • Äldre 5 Oct 21:24
    #12

    Hej,

    Jag kan hålla med Sandros till 100 procent. Mycket Fridaanda utåt sett. Allt ska verka bra utåt och saker vinklas till det positiva. Vissa Saker får inte berättas medan andra saker får berättas. Ganska skrämmande kan jag tycka. Med min erfarenhet skulle jag säga Nej, jag skulle inte sätta mitt/mina barn på en Fridaskola.

    Mvh

    En anställd.

  • Äldre 20 Oct 12:13
    #13

    Båda mina barn går på Frida. Maten är jättebra tycker båda och jag har själv ätit där och varit nöjd varje gång. Ena barnet trivs jättebra, men inte det andra. Vi har funderat på att byta, men barnet vill inte förlora sina kompisar, så det överväger ändå. Ena barnet har tidigare gått på kommunal skola och det var definitivt inte bättre.

    Ett problem med Frida är att de tar emot barn som andra skolor inte vill ha, för att de är så bråkiga och problematiska, vilket naturligtvis gör att det blir en större andel problembarn där, vilket förstör för de skötsamma, hur stora och goda ambitioner skolan än har att se och älska alla, så att de blir goda. De har något som kallas att "stråla" och det är att om någon elev behöver lite extra kärlek och uppmärksamhet, så koncentrerar man sig och uppmärksammar den. MEN det gör att de som inte är utåtagerande eller skötsamma lätt glöms bort. Det finns t.ex. en elev i ena barnets klass som bara provocerar och bryter regler hela tiden. Jag ser att det enda han vill är att få någon vuxen att ta tag i honom och säga STOPP!! Men på Frida ska alla bli fina genom att älskas.... De skötsamma undrar ju varför det ska löna sig att missköta sig. Men så är det ju i Sverige i stort också. Vi ska vara så vansinnigt förstående när folk skadar andra.

    På föräldramöten ska alla vara med i aktiviteter/grupparbeten och man ska säga hur fantastiskt allt är. Lite Hallelujah-stämning. Men det är medvetna, engagerade föräldrar som valt skolan, så mötena brukar ändå kännas väldigt positiva.

    Jag tycker att de alltså är lite väl förstående mot otrevliga, men jag tycker ändå att de som jobbar där verkligen verkar vilja att det ska vara bra och de känns energiska och engagerade och när klasserna skulle mixas om och eleverna fick önska vem de ville gå med, så var de väldigt tillmötesgående och lyssnade på våra önskemål och det blev bättre. De tar själva initiativ till att göra utredningar för att hjälpa elever som har någon form av svårighet och det vet jag andra skolor som bara har försökt dölja.

  • Äldre 11 Feb 14:46
    #14

    Mina barn går nu andra terminen på Fridaskolan och båda trivs väldigt mycket, de blir liksom sura om jag skulle hämta de tidigare någon dag. Visst är inte skolan felfri, men vilken skola är det egentligen? Maten är Super! Lärarna riktigt bra och engagerade. Jag har fått intryck om att lärarna gärna vill ha god kommunikation med föräldrarna, de gångerna jag har mailat och kontaktat fröknarna har jag fått svar och det har skett förändringar. Jag är än sålänge väldigt nöjd, sedan har man ju hört saker av föräldrar till "bråkiga" barn om bråk osv osv 
    Men det är inget som har påverkat varken min eller mina barns syn på skolan. 

  • Äldre 30 Sep 19:51
    #15

    Jobbar du på Frida får du inte säga vad du egentligen tycker. Då blir du utfryst. Gäller samma för elever som uttalar sig frågande kring Fridaskolans ideér.

  • Äldre 9 Oct 21:56
    #16
    Fridaförälder skrev 2014-10-20 12:13:43 följande:

    Ett problem med Frida är att de tar emot barn som andra skolor inte vill ha, för att de är så bråkiga och problematiska, vilket naturligtvis gör att det blir en större andel problembarn där, vilket förstör för de skötsamma,


    Låter som en helt vanlig kommunal skola för mig.
    Det är alltid de skötsamma eleverna som får ta smällen.
  • Äldre 9 Oct 22:25
    #17

    Fridaskolan har inte lika utbyggd elevhälsa som kommunala skolor, Frida passar alltså bättre för barn utan särskilda behov. Fridaskolan är känd för att ge lite för höga betyg i förhållande till deras faktiska kunskaper vilket ger konsekvenser i form av att eleverna kan få det jobbigt när de går ur högstadiet och fortsätter till "vanligt" gymnasium och kan mindre än de borde. Det är såklart affärsmässigt fördelaktigt att ha ett högt betygsgenomsnitt.

  • Äldre 6 Aug 20:34
    #18

    Vilken otroligt intressant tråd! det som är mest intressant är tråden om att fridaskolan "älskar" de jobbiga eleverna lite mer än de skötsamma. Som pedagog och lärare blir jag matt.... Att vuxna människor ändå inte kan se grunden till problemet. Ett barn som kommer från en väl fungerat hem, där barnet får den kärlek och uppmärksamhet det behöver, är oftast inte jobbiga i en klassrumssituation. De barnen som kanske inte har de förutsättningarna hemifrån eller som kanske lider av någon diagnos och har på grund av det aldrig har blivit väl bemötta, är det dessa barn ni tycker att vi ska trycka ner ännu mer?! Konstigt resonemang. De skötsamma barnen vet hur man ska sköta sig, de har lärt sig det från sina föräldrar. De kommer antagligen att klara sig och växa upp och bli trygga vuxna. De barnen som av någon anledning däremot inte vet hur man beter sig i grupp/skola de ska vi inte prioritera utan vi ska skälla på dem mer och trycka ner dem mer?! Chansen att de blir trygga vuxna på det sättet är minimal. Jag tror att man genom att visa respekt och kärlek till ett bArn faktiskt vinner detsamma tillbaka. De barnen som har lärt sig det hemma, och som är skötsamma, får det i skolan också från oss lärare. Vårt vuxenansvar som lärare måste ju ändå vara att hjälpa de unga individer som har blivit svikna av vuxna innan och ge dem samma chanser som de som har trygga vuxna omkring sig. Om föräldrar ändå kunde förstå att alla barn är lika viktiga för oss lärare, inte att deras barn är viktigast! kanske är det därför vi har fått ett sådant egoistiskt samhälle?! Däremot säger jag inte att det är okej att stökiga elever skall få stör på lektionerna, så att de som vill ha tyst och lugnt omkring sig inte får det. Där har läraren ett jätteansvar, som läraren måste ha pondus att lösa. En väg att gå är att faktiskt att lägga mycket tid och kärlek på de "jobbig" barnen. Innerst inne är oftast deras stök ett uttryck för något annat. Inget barn vill misslyckas eller vara elakt, de kanske inte bara har lärt sig hur man lyckas!

    Så snälla alla föräldrar som håller på och stör sig på stökiga barn, fundera på varför barnet beter sig som det gör, kanske kan även ni hjälpa till för att barnens skall må bättre. Det är aldrig barnens fel utan alltid någon vuxens. Tänk på det!

    På tal om man ska välja friskola eller kommunal så tycker jag att man själv ska hälsa på på sitt barns skola. Gå på magkänslan och fråga barnet. Vissa skolor passar vissa barn och inte andra.

    Var bara tvungen att föravara "de stökiga barnen" eftersom jag jobbar med många sådana själv!!!

  • Thu 9 Jan 2020 16:25
    #19

    Jag har själv gått på både fridaskolan i Trollhättan och sedan fridagymnasiet i Vänersborg, tog studenten 2015. Har mycket gott att säga om skolan, dess pedagogik och lärarna. Men med det sagt kommer det såklart inte passa alla.
    Grundskolan minns jag, i jämförelse med vänner i kommunala skolor, hade något mindre klasser, engagerade lärare som verkligen trivdes som just lärare, bra scheman och riktigt schysst mat. På gymnasiet var det nästa lite universitets-upplägg med relativt få schemalgda lektioner och mycket grupparbeten eller egna arbeten. Fridaskolorna har bidragit i positiv bemärkelse till den person jag blivit och den karriär jag lyckats skaffa mig. Vet såklart inte hur saker och ting är idag, men baserat på mina erfarenheter rekommenderar jag verkligen skolan! 

Svar på tråden Är Fridaskolan en sekt?