• Anonym (lön)
    Äldre 14 Sep 08:56
    96642 visningar
    22 svar
    22
    96642

    Godman? Lön?

    Jag undrar om någon vet vad en godman har i lön? Om de har lön överhuvudtaget. Om man är anställd ?

  • Svar på tråden Godman? Lön?
  • Anonym (Tjo)
    Äldre 14 Sep 09:07
    #1

    Rör sig inte om mer än någon tusing i månaden. God man blir man för att man vill hjälpa, det är inga pengar att snacka om så...

  • Anonym (kolla­)
    Äldre 14 Sep 09:08
    #2

    Vad jag vet får man inte lön utan ett arvode. Shablonberäknat (obs jag har inte full koll här men du kanske kan googla) kollade lite snabbt och det var 2% av basbeloppet vilket betyder 880 kr per år. 
    Detta var för utlägg för tex pärmar, papperskopior, telefonsamtal mm.

    Sen kanske man får mer beroende på vad som ingår i ens uppdrag.

  • Omogen citron
    Äldre 14 Sep 09:10
    #3

    Att vara godman är något man gör på sin fritid, det är välgörenhetsarbete så någon lön får man inte. Däremot får man en liten omkostnads peng.

  • Anonym (Tjo)
    Äldre 14 Sep 09:12
    #4

    Skiljer nog mellan kommuner då för jag får iaf cirka tusen kronor i månaden, jag är utsedd god man och är alltså inte vän eller anhörig.

  • Äldre 14 Sep 10:18
    #5

    Det beror på inkomsten av den man är god man åt och hur mycket utgifter en har haft när en har tagit hand om ekonomin.

    Min sambo har varit god man åt två olika de senaste 2åren. Och tror väl att det blir mellan 5000-7000kr detta året som han får för besväret.
    Ibland är det väldigt mycket jobb också. Många möten, många räkningar, MÅNGA telefonsamtal. Det talar alltså ibland flera timmar i veckan om en har otur.

  • Äldre 14 Sep 11:52
    #6
  • Äldre 14 Sep 14:04
    #7

    En vän till mig hade god man ett tag. Han plockade ut 17000 om året som min vän fick betala ur egen ficka. Det var mer än 3 månadsinkomster för henne. Han hade dessutom fler "klienter" eller vad det nu heter. Dessutom hördes gode mannen nästan aldrig av. 

    Har förstått att det inte var riktigt rätt där.... 


    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Anonym (insat­t)
    Äldre 14 Sep 14:08
    #8

    Som någon skrev ovan; ca 500 kronor i månaden är nivån på det arvode jag känner till 5-7000 om året) Sedan vet jag att andra siffror har figurerat i pressen den senaste tiden, men dessa känner jag inte igen efter uppdrag åt tre olika överförmyndarnämnder .....

  • Äldre 14 Sep 14:08
    #9
    Aniiee skrev 2013-09-14 14:04:33 följande:
    En vän till mig hade god man ett tag. Han plockade ut 17000 om året som min vän fick betala ur egen ficka. Det var mer än 3 månadsinkomster för henne. Han hade dessutom fler "klienter" eller vad det nu heter. Dessutom hördes gode mannen nästan aldrig av. 

    Har förstått att det inte var riktigt rätt där.... 
    Din vän har blivit bedragen för ersättningen ska godkännas av överförmyndaren.
    Du har ju fått det svaret tidigare, jag kan inte förstå att du inte hjälper din vän med en polisanmälan så att hanhon får upprättelse och får tillbaka sina pengar??
  • Äldre 14 Sep 14:44
    #10
    Grappa skrev 2013-09-14 14:08:35 följande:
    Din vän har blivit bedragen för ersättningen ska godkännas av överförmyndaren.
    Du har ju fått det svaret tidigare, jag kan inte förstå att du inte hjälper din vän med en polisanmälan så att hanhon får upprättelse och får tillbaka sina pengar??
    Vem säger att jag inte gör det?
    Yaoi is the opiate of the fangirls
Svar på tråden Godman? Lön?