• Äldre 26 Sep 00:35
    13048 visningar
    13 svar
    13
    13048

    Vänstersväng på landsväg

    Idag (ok igår) på körlektionen gick vi igenom vänstersväng på landsväg. Bara det att så som bilskola säger att man ska göra har jag aldrig sett någon göra. 

    Så som "alla" gör är blinka, motorbromsa, håll till vänster i körfältet så du ligger nära mittlinjen och sväng sen vänster. Bilarna bakom får köra om dig på höger sida för att ta sig förbi dig eller vänta tills du svängt.

    Så som bilskolan säger är. Har du bilar bakom måste man göra en "trafiktömning" om möjligt dvs åka i en bussficka och släppa förbi alla bakom och sen när det är fritt åka ut igen på vägen och sen svänga vänster.
    Finns det ingen bussficka så skulle man köra sakta på väggrenen tills alla åkt förbi och sen svänga ut på vägen igen och svänga vänster.
    Och finns det ingen väggren och ingen bussficka så skulle man köra tills man kommer så man kan svänga höger, vända på den vägen och sen köra tillbaka för att svänga då höger in på den väg man ville.

    Alltså jag kan förstå idéen bakom deras vänstersvängar eftersom de blir säkrare, men finns det någon som gör så i det verkliga livet?

     


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Vänstersväng på landsväg
  • Äldre 26 Sep 00:45
    #1

    Fick också lära mig att man ska göra så. Fick också lära mig att man ska blinka... det finns mycket dagens bilister inte orkar göra...

  • Äldre 26 Sep 01:15
    #2

    Skumt av din lärare.

    Så här säger de på "körkort online"

    http://korkortonline.se/teori/landsvag/


    Den beskriver just vänstersväng så som "alla gör" och som du själv observerat.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Äldre 26 Sep 08:52
    #3

    Att göra som "alla" andra behöver inte vara rätt. Gör det som är säkrast. Att lära sig att göra riskbedömningar och hantera dem är bland det viktigaste när man tar körkort.

    Framförallt är det olagligt att göra vänstersväng om du hindrar andra eller utgör en fara för de som färdas i samma riktning, dvs. de som kommer bakom.
    Trafikförordningen  § 26: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM
    Om du orsakar en olycka vid en vänstersväng så är det stor risk att du åker dit på det.

    Vägarna är planerade för just det sättet att hantera vänstersvängar. Antingen så finns det en rastplats/bussficka eller liknande precis innan korsningen eller om det är en fyrvägskorsning så går det att svänga höger och vända på den vägen för att sedan köra rakt över.

    Kom ihåg att i trafiken har du inga rättigheter, bara skyldigheter. 

  • Äldre 26 Sep 09:18
    #4

    Gör som trafikskolan säger så klarar du körkortet sedan när du har körkortet kommer du lärar dig hur det funkar på riktigt.. Folk blinkar inte, skiter i högerregeln, tror dom har företräde in i rondellen mm...

  • Äldre 26 Sep 10:27
    #5

    Självklart har jag tänkt göra som bilskolan säger och som sagt jag ser ju vitsen med det. Jag blev mest förvånad eftersom det är första gången jag ens hört att man ska göra så.


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Äldre 26 Sep 10:39
    #6

    Jag har försökt göra som trafikskolan sa, med trafiktömning, en gång efter att jag fick körkortet. Bilarna bakom fattade inte alls varför jag låg ute i vägrenen och krypkörde, och åkte inte om mig. Det blev väldigt märkligt och slutade med att jag hade krypkört förbi korsningen jag skulle svänga i, med en svans av irriterade bilar bakom (det fanns ingen väg till höger just där att svänga in på). 

    Så länge man håller koll bakåt och inte tvärnitar precis innan svängen så brukar det gå bra att göra som alla i verkliga livet gör. Är det mycket trafik är det bättre att svänga höger först och sen åka tillbaka.

  • Äldre 26 Sep 11:21
    #7

    Det är det korrekta sättet att göra en vänstersväng men få gör det under normala omständigheter. Man kan ha det i åtanke i det fall trafiken är intensiv och vänstersvägen känns riskfylld.

  • Äldre 26 Sep 11:28
    #8
    BuoBä skrev 2013-09-26 10:39:40 följande:
    Jag har försökt göra som trafikskolan sa, med trafiktömning, en gång efter att jag fick körkortet. Bilarna bakom fattade inte alls varför jag låg ute i vägrenen och krypkörde, och åkte inte om mig. Det blev väldigt märkligt och slutade med att jag hade krypkört förbi korsningen jag skulle svänga i, med en svans av irriterade bilar bakom (det fanns ingen väg till höger just där att svänga in på). 

    Så länge man håller koll bakåt och inte tvärnitar precis innan svängen så brukar det gå bra att göra som alla i verkliga livet gör. Är det mycket trafik är det bättre att svänga höger först och sen åka tillbaka.
    Samma har hänt mig med mer än en gång. Dvs bilister bakom förstår inte varför man sänker farten och håller av.. utan sänker sin fart också och kör inte om.. tillslut krypkör man förbi sin avfart. Otroligt irriterande. Det "vanliga" sättet har dock aldrig felat.
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Fannyp­ack
    Äldre 26 Sep 11:32
    #9

    Min trafikskolelärare lärde mig att om det är max två bilar bakom så kan man göra som "alla" gör, men om det är mycket trafik bör man tömma eller svänga höger eller vända längre fram.

  • Äldre 26 Sep 11:40
    #10

    Jag har aldrig gjort så utan brukar hålla koll bakåt och blinka och sänka hastigheten lite tidigare och spana in om bilen bakom verkar vara med på noterna.

    Att försöka läsa av folk tror jag är bland det viktigaste i trafiken. Men av dina tidigare inlägg kring ämnet att döma så verkar du vara en vettig trafikant och blir nog en bra bilförare. Har du långt kvar till uppkörning tror du?


    Talking bad about you wouldn't make sense 'cause you're way up under my rank
  • Äldre 26 Sep 15:56
    #11

    Vanligtvis så blinkar man i god tid och lägger sig vid mittlinjen och det fungerar alldeles utmärkt.
    Den största faran är om det kommer någon lite längre bak som inte sett att du tänker svänga och gör en omkörning vilket innebär att han kör rakt in i sidan på dig.

  • Äldre 26 Sep 20:56
    #12
    guinevere skrev 2013-09-26 11:40:30 följande:
    Jag har aldrig gjort så utan brukar hålla koll bakåt och blinka och sänka hastigheten lite tidigare och spana in om bilen bakom verkar vara med på noterna.

    Att försöka läsa av folk tror jag är bland det viktigaste i trafiken. Men av dina tidigare inlägg kring ämnet att döma så verkar du vara en vettig trafikant och blir nog en bra bilförare. Har du långt kvar till uppkörning tror du?
    Uppkörning är bokat till den 21:a oktober och vänstersväng på landsväg är det enda jag inte gjort än så att säga. Eller jag testade förra gången men då hade jag inga bilar bakom mig och fick såklart svänga som vanligt. 

    När det kommer till bilkörningen i sig så känns det som att en hel del börja gå på automatik och resten handlar mest om att få mer mil bakom ratten för att få in den där känslan för tex stabil hastighet. Tycker det är svårt att reglera om man råkar hamna för högt, faller lätt lite för mycket i hastighet eftersom jag släpper lite för mycket på gasen. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Äldre 26 Sep 23:43
    #13

    Låter som nån regel som nån fotgängare hittat på.
    Är det mycket trafik så kan det ju vara svårt att komma tillbaka in i trafiken.
    Sedan om man skall ta till höger så måste man ju för att komma tillbaka dit man vill köra över, och följa med, trafiken i åtminstone 2 filer som kör mot olika håll.
    Så istället för ett risktillfälle skapar man 3 stycken, vad är logiken där?
    Talades det även om att det måste gå nån med en röd flagga framför bilen?

Svar på tråden Vänstersväng på landsväg