• Delfin­en
    Äldre 2 Oct 15:34
    8413 visningar
    17 svar
    17
    8413

    Starta adoptionsbyrå

    Hej!

    I många år har jag reagerat när vänner, bekanta och främlingar berättat om hur extremt långa köer det är för adoptera. Det finns så oerhört många barn, bebisar och ungdomar som behöver föräldrar som kan ge dem kärlek, trygghet och uppfostran och då är det verkligen fel att köerna är så tröga och långa!

    Min dröm är att starta en egen adoptionsbyrå som kan "direktadoptera" och inte vara så trög som en stor adoptionsbyrå i Sverige normalt sett är.

    Är det NÅGON som har en aning hur man startar upp en sådan förening/byrå/verksamhet? Eller vet kraven kring det? Eller vet vart man kan hitta information?

    Hittar ingen bra information via Google som är faktabaserad.

  • Svar på tråden Starta adoptionsbyrå
  • Äldre 2 Oct 15:46
    #1

    Fast nu är det väl inte långa köer pga att själva adoptionsbyrån i sverige är trög vad jag har förstått. Utan det är allt pappersarbete och undersökningar o utredningar som tar tid i sverige. Sen får man ju lägga till all den tid det tar för myndigheterna utomlands oxå. Det är mycket som ska till för att man ska få adoptera ett barn och inget som görs lite snabbt bara för att det finns massor med barn

  • Delfin­en
    Äldre 2 Oct 15:53
    #2
    Meus Veritas skrev 2013-10-02 15:46:23 följande:
    Fast nu är det väl inte långa köer pga att själva adoptionsbyrån i sverige är trög vad jag har förstått. Utan det är allt pappersarbete och undersökningar o utredningar som tar tid i sverige. Sen får man ju lägga till all den tid det tar för myndigheterna utomlands oxå. Det är mycket som ska till för att man ska få adoptera ett barn och inget som görs lite snabbt bara för att det finns massor med barn
    Tack men det förstår jag såklart ;)
    Jag skrev bara en kort tanke/känsla om vad jag reagerat på.
    Såklart är det en komplicerad process i en massa led - vilket jag såklart är inställd på.
    Jag är van att slita i myndigheter, tröga system, administrativa problem, osv sedan många år så det ser jag bara som en utmaning :)
  • Äldre 2 Oct 16:09
    #3

    Hur menar du att du skulle kunna göra det snabbare?

  • Delfin­en
    Äldre 2 Oct 16:11
    #4

    Vad tråkigt att folk hakar upp sig på mina ord, istället för att komma med hjälp om det jag söker hjälp kring.
    Detta var uppenbarligen fel ställe, jag var inte ute efter en debatt eller sökte åsikter.

    Ska be admin ta bort inlägget.

  • Delfin­en
    Äldre 2 Oct 16:14
    #5

    Jag har läst en hel del om det, och skriver såklart inget "out of the blue" eller är dåligt informerad.
    Det finns många olika former av adoption, och jag är intresserad av att förmedla en viss typ av adoption, men det är inget jag tänker delge här eftersom idén är min.

  • Omogen citron
    Äldre 2 Oct 16:19
    #6

    Ska du göra en sådan grej bör du ha relevant utbildning och stor erfarenhet.

  • Delfin­en
    Äldre 2 Oct 16:22
    #7
    Omogen citron skrev 2013-10-02 16:19:34 följande:
    Ska du göra en sådan grej bör du ha relevant utbildning och stor erfarenhet.
    Precis, även det förstår jag såklart.

    (Jag vet inte varför ni som läser antar att detta är något "påhitt" - jag känner såklart att jag har kompetens men behöver ta reda på hur man går tillväga om det går ihop sig i mitt liv just nu med småbarn, eller om jag får vänta och göra det när de är lite större)
  • Äldre 2 Oct 18:08
    #8

    Du kan börja med att läsa på www.mia.eu. MIA är myndigheten för internationell adoption i Sverige och det är de som beslutar om vilka organisationer som får förmedla adoptioner i Sverige. Just nu finns det 5 organisationer men 1 håller på att lägga ner pga att antalet adoptioner minskat så mycket de senaste åren att de inte får verksamheten att gå runt.

    Sen har du fel när du skriver att det finns så många barn, verkligheten är sådan att det finns fler par som vill adoptera än vad det finns barn tillgängliga för adoption i världen.

    Det är schysst av dig att vilja minska väntetiden för oss adoptivfamiljer men eftersom väntetiderna inte beror på något som organisationerna i Sverige gör eller inte gör så känns det mycket tveksamt att du skulle lyckas med detta tyvärr.

  • Delfin­en
    Äldre 2 Oct 18:11
    #9
    linte skrev 2013-10-02 18:08:21 följande:
    Du kan börja med att läsa på www.mia.eu. MIA är myndigheten för internationell adoption i Sverige och det är de som beslutar om vilka organisationer som får förmedla adoptioner i Sverige. Just nu finns det 5 organisationer men 1 håller på att lägga ner pga att antalet adoptioner minskat så mycket de senaste åren att de inte får verksamheten att gå runt.

    Sen har du fel när du skriver att det finns så många barn, verkligheten är sådan att det finns fler par som vill adoptera än vad det finns barn tillgängliga för adoption i världen.

    Det är schysst av dig att vilja minska väntetiden för oss adoptivfamiljer men eftersom väntetiderna inte beror på något som organisationerna i Sverige gör eller inte gör så känns det mycket tveksamt att du skulle lyckas med detta tyvärr.
    Tack för ännu en skeptiker, även om du försöker hålla dig till fakta.
    Den sidan har jag redan läst.

    Jag avslutar tråden här, det var helt fel forum att skriva på utifrån vad jag önskede med trådstarten, och jag skulle såklart skrivit mer faktabaserat i min trådstart, trodde verkligen inte jag skulle dömas eller kritiseras i tankegången. Jag har inte skrivit något om vem jag är, vilken min erfarenhet är, och hur svårt det såklart är att adoptera - samt hur invecklat det är, hur många led det hänger på, osv osv osv.... Allt detta har jag såklart insikt om, men tänkte läsa på mer om - inte höra folks erfarenheter, det är lätt att googla fram samt fråga folk i min omgivning som adopterat.

    (Tråden kommer tyvärr ej raderas dock, trots att jag bett admin)
  • Äldre 2 Oct 19:04
    #10

    "Direktadoptera" lite smidigt? Hur hade du tänkt dig det? Det finns ingen idag som drar ut på processen i onödan.. Adoptionsverksamheten är reglerad av lagar och förordningar i såväl Sverige som i de länder som barnen kommer ifrån. Varför snäser du av de som är vänliga att svara dig bara för att du inte får de svar du vill ha? De svar du hittills har fått har varit riktiga och beskrivit verkligheten. De som de senaste 15-20 åren har startat adoptionsförmedling har gjort det i liten skala. På 90-talet höll några som kallade sig Adoptionsföreningen Skaraborg på med adoptioner från Polen. Verksamheten LAS ner efter några år. Antalet barn var litet och de få barn de blev tilldelade hade mycket stora särskilda behov. I början av 2000-talet påbörjade Frösunda solidaritet adoptionsförmedling i liten skala från bl a Moldavien. De fick sin auktorisation indragen efter oklarheter i verksamheten. Ytterligare någon organisation som jag har glömt namnet på försökte sig på förmedling från Etiopien utan att lyckas. Såvitt jag vet är det bara ALC, dvs de som förmedlar barn från det privata barnhemmet La Casa i Bogota i Colombia. Som fortfarande är på banan av de som startat upp på "senare" tid, dvs efter 1990. Att just ALC har lyckats är inte så konstigt. De började nämligen i en annan ända. Sedan lång tid tillbaka har svenska familjer adopterat privat från det barnhemmet, som har en lika fin och kontrollerad verksamhet som övriga colombianska adoptionsbarnhem. Barnhemmet hade dock valt att stå utanför de stora organisationernas verksamhet. När den svenska lagstiftningen skärptes och möjligheten att adoptera privat kraftigt begränsades bildade gamla La Casa-familjer en förening för att kunna fortsätta adoptera från sitt barnhem. Den verksamheten pågår fortfarande. Det handlar om ett mycket litet antal barn från detta enda barnhem. Om du ska starta upp en adoptionsverksamhet måste du börja med att ha en kontakt som kan förmedla barn. Sedan söker du auktorisation hos MIA, en process som kan dra ut på tiden eftersom MIA:s kontroller är ganska omfattande. Jag säger inte att det inte går. ALC klarade det ju. Om du väljer att jobba i ett land med väl fungerande adoptionslagstiftning och rutiner är chansen större att du lyckas. Sannolikheten att ingen Anna redan har tänkt på möjligheten att förmedla barn från just den kontakten är dock liten. Men, men ingenting är omöjligt. Ursäkta den hoptryckta texten. Skriver från iPad.

  • Delfin­en
    Äldre 2 Oct 19:42
    #11

    Jag har inte snäst av någon, det är isåfall ett tolkningsfel.
    Jag ville ha fokus på det jag sökte: Hänvisning till information att ta till mig, inte ifrågasättningar, åsikter eller tolkad information.

    Men jag bad som sagt om att få avsluta tråden, uttryckte mig fel från början.

    Jag kommer inte skriva något mer om hur jag tänkt, vart jag tänkt arbeta, osv.
    Syftet med tråden liksom försvann.

    Ledsen om någon tyckt negativt om något jag skrivit, det har inte varit mitt syfte.

    Jag kommer inte skriva mer i tråden nu.
    Tack.

  • Äldre 2 Oct 19:49
    #12
    Delfinen skrev 2013-10-02 19:42:42 följande:
    Jag har inte snäst av någon, det är isåfall ett tolkningsfel.
    Jag ville ha fokus på det jag sökte: Hänvisning till information att ta till mig, inte ifrågasättningar, åsikter eller tolkad information.

    Men jag bad som sagt om att få avsluta tråden, uttryckte mig fel från början.

    Jag kommer inte skriva något mer om hur jag tänkt, vart jag tänkt arbeta, osv.
    Syftet med tråden liksom försvann.

    Ledsen om någon tyckt negativt om något jag skrivit, det har inte varit mitt syfte.

    Jag kommer inte skriva mer i tråden nu.
    Tack.

    Jag tycker det är trist att du inte ser att du väckte ett intresse. Eller du såg det, men valde att vara otrevlig tillbaka.
  • Äldre 2 Oct 20:01
    #13
    Delfinen skrev 2013-10-02 19:42:42 följande:
    Jag har inte snäst av någon, det är isåfall ett tolkningsfel.
    Jag ville ha fokus på det jag sökte: Hänvisning till information att ta till mig, inte ifrågasättningar, åsikter eller tolkad information.

    Men jag bad som sagt om att få avsluta tråden, uttryckte mig fel från början.

    Jag kommer inte skriva något mer om hur jag tänkt, vart jag tänkt arbeta, osv.
    Syftet med tråden liksom försvann.

    Ledsen om någon tyckt negativt om något jag skrivit, det har inte varit mitt syfte.

    Jag kommer inte skriva mer i tråden nu.
    Tack.
    Men du fick ju info om att du nog bör kontakta och sätta dig in i det regelverk som MIA har att arbeta efter då det gäller auktorisation av nya förmedlingar (www.mia.eu) Det är nog inte heller så bra tajming att starta en ny verksamhet nu med tanke på vad FfIA skriver:

    www.ffia.se/media/108895/Information-FFIA.pdf

  • Delfin­en
    Äldre 2 Oct 20:06
    #14

    Tack för ert engagemang, jag vill avsluta tråden här som sagt.
    Jag skrev den felriktat och det blev inte riktigt så som jag tänkt mig, det är hemskt tråkigt att jag nu beskrivs som otrevlig och så vidare.

    Tack för era länkar, jag ville bara inte ha tråden kvar så nu letar jag svar på hur jag avslutar prenumerationen åtminstone.

    Tack för förståelse.

  • Äldre 16 Aug 23:45
    #15

    Jag hade lätt hängt på om du startar upp något sådant! Hör av dig isåfall :)

  • Äldre 16 Oct 10:51
    #16

    Kontakta Mia myndigheten för internationella adoptioner
    www.mia.eu

  • Äldre 16 Oct 11:15
    #17

    Inte direkt ny tråd...

Svar på tråden Starta adoptionsbyrå