• Äldre 13 Oct 20:37
    24744 visningar
    78 svar
    78
    24744

    Vad tror Ni händer vid och efter döden?

    Jag är en människa som tänker alldeles för mycket. Den sista tiden har jag haft mycket tankar och funderingar över döden. Den skrämmer mig samtidigt som den på något sätt fascinerar mig. Därför vill jag höra vad andra tror och tänker händer precis då man somnar in och därefter. Blir det helt mörkt, kommer man till himlen eller vad tänker Ni?

  • Svar på tråden Vad tror Ni händer vid och efter döden?
  • Äldre 20 Feb 11:27
    #31
    beli skrev 2014-01-02 10:37:24 följande:
    /../
    För att svara på TS fråga: Det enda som är vetenskapligt bevisat är att vi förmultnar när vi dött. Detta skiljer sig på inget sätt från alla andra djurs och växters öde. Eftersom vi - liksom alla andra djur och växter - utvecklats från andra arter och alltså är släkt, kan jag inte se varför VI plötsligt skulle få ett annat öde. Och var gick den gränsen i så fall? Kom redan neanderthalarna till himlen, eller gick gränsen efteråt - och var gick den i så fall, eftersom det inte finns nån skarp gräns för i vilken generation Homo sapiens började existera?
    /.../
    Det där med neantertalarna väcker några kluriga frågor.
    De dog ju ut ungefär 25 000 år innan guden skapade världen (vilket i sig är ganska hisnande) men därmed får man förmoda att de inte kommer till himlen. Tanken på ett himmelrike efter döden finns ju inte ens från början inom det som så småningom blir judendomen.

    Människoarterna homo sapiens och neandertalare levde tidvis samtidigt. Var guden bara intresserad av homo sapiens göranden och låtanden, eller hade guden liknande krav på neandertalarna?
    Ska man tro Bibeln så var ju den där guden vad vi idag skulle kalla rasist eftersom han helt urskiljningslöst prioriterade ett enda folk (Israels folk) och var helt hänsynslös mot andra människor.

    Idag har alla människor utom afrikaner lite neandertalare i sig. Betyder det att dessa delar av oss inte kommer till himmelriket?


  • Äldre 20 Feb 11:31
    #32

    Jag tror det blir svart och sen händer inget mer. Vi försöker göra oss viktigare än vad vi är i det stora hela.

    Tror inte på himlen, helvetet eller skärselden.

    Tror inte på reinkarnation av den enkla anledningen att varför skulle vi återskapas när vi inte lärt oss något på vägen. En sk gammal själ är varken en bättre människa än en yngre, och varför då återskapas.

    Tur nog dör vi bara en gång
    Vi lever varje dag fram tills dess

  • Äldre 20 Feb 14:03
    #33

    Tänk om det inte är vår själ som reinkarneras utan vår matsmältning?

    Eller för att säga det på ett annat sätt:
    Tanken på reinkarnation förefaller mig lika löjlig som tanken på ett liv efter döden. Både själen och matsmältningen är processer som tar slut när kroppen är slut. Det finns ingen rimlighet i att någotdera skulle ta vägen någonstans.

  • Äldre 20 Feb 14:07
    #34
    Rikard skrev 2014-02-20 14:03:32 följande:
    Tänk om det inte är vår själ som reinkarneras utan vår matsmältning?

    Eller för att säga det på ett annat sätt:
    Tanken på reinkarnation förefaller mig lika löjlig som tanken på ett liv efter döden. Både själen och matsmältningen är processer som tar slut när kroppen är slut. Det finns ingen rimlighet i att någotdera skulle ta vägen någonstans.
    Reinkarnation hade dock varit jävligt kul om karma stämde.
    Tänk om alla idioter föddes återföddes som ännu mer obegåvade/misslyckade än de är idag.

    Och på ett fint sätt att alla som gjort gott och utbildat sig fick med sig kunskapen till nästa liv.

    Men men jag tror vi fått ett liv, och ett endast.
  • Äldre 20 Feb 14:25
    #35
    UCharlotte skrev 2014-02-20 14:07:01 följande:
    Reinkarnation hade dock varit jävligt kul om karma stämde.
    Tänk om alla idioter föddes återföddes som ännu mer obegåvade/misslyckade än de är idag.

    Och på ett fint sätt att alla som gjort gott och utbildat sig fick med sig kunskapen till nästa liv.

    Men men jag tror vi fått ett liv, och ett endast.
    Vi får nöja oss med att våra framsteg kan föras vidare till kommande generationer. Det får bli vår reinkarnation.
  • Äldre 24 Mar 23:03
    #36

    Vrf skulle det inte kunna finnas ett liv efter döden? Vad är vi människor, finns vi ens? Är vi på riktigt? Vad är en planet? Vad finns efter rymden, utanför alltså? Ett oändligt svart hål? Det är mycket vi såkallade människor inte kan svara på vi vet inte ens va vi själva är i denna stora gåta?! Inget är omöjligt i alla fall

  • Äldre 6 Apr 20:01
    #37
    UCharlotte skrev 2014-02-20 14:07:01 följande:
    Reinkarnation hade dock varit jävligt kul om karma stämde.
    Tänk om alla idioter föddes återföddes som ännu mer obegåvade/misslyckade än de är idag.
    Precis.. Karma och reinkarnation går oftast hand i hand i de religioner som har det. Så en del ser det som så att alla vi som är födda i Sverige/bor i Sverige är just här för att vi har bra karma från våra förra liv. eller enklare sagt alla som har det ekonomiskt bra i världen har bra karma, bra förutsättningar till att ändra världen till det bättre. och de som svälter och har ett skit liv utan förutsättningar har dålig karma. och som det verkar kan man inte få bort världssvälten och alla orättvisor, så nån kosmisk balans kanske det finns?

    Jag tror att det bara blir svart när jag dör. men jag hoppas på reinkarnation till en annan värld/dimension.
  • Äldre 6 Apr 20:02
    #38
    Maleficent skrev 2014-04-06 20:01:08 följande:
    Jag tror att det bara blir svart när jag dör. men jag hoppas på reinkarnation till en annan värld/dimension.
    Vad gör du för att uppnå det?
  • Äldre 6 Apr 20:32
    #39
    athanatos skrev 2014-04-06 20:02:23 följande:
    Vad gör du för att uppnå det?
    Man uppnår det genom att donera alla sina pengar till Göteborgskex.

    Nä, men jag vet inte hur eller om man kan uppnå det. :) Jag bara hoppas på det.
  • Äldre 6 Apr 20:35
    #40

    En god vän till mig har "dött" vid två tillfällen, och har då behövts defibrilleras efter förhållandevis långa perioder av hjärtstillestånd.

    Jag frågade honom en gång vad som händer efter döden. "Inget," svarade han.

    Tvivlar på att han ljuger.

Svar på tråden Vad tror Ni händer vid och efter döden?