• tttess­an
    Äldre 23 Oct 09:57
    23124 visningar
    9 svar
    9
    23124

    Någon med erfarenhet av Human Finans?

    Vi funderar på att finansierna vårt kommande ivf med Human Konto hos Human Finans. Någon som gjort det och kan berätta om det är svårt att få lån där, vilket bemötande man får, etc? Det står ju på deras webb att man kan låna upp till 100 000 kr räntefritt med 24 månaders avbetalning, blir det verkligen räntefritt eller har de dolda avgifter som ökar på kostnaden?

  • Svar på tråden Någon med erfarenhet av Human Finans?
  • Äldre 20 Dec 13:43
    #1

    Jag räknade på human finans och Handelsbankens blancolån. Blancolån är billigare än human.

    Sedan bör du se över din kliniks erbjudande därifrån. Jag såg att vår klinik inte har något direkt samarbete utöver annonseringen!

  • Äldre 20 Dec 20:57
    #2
    Moolie skrev 2013-12-20 13:43:41 följande:

    Jag räknade på human finans och Handelsbankens blancolån. Blancolån är billigare än human.

    Sedan bör du se över din kliniks erbjudande därifrån. Jag såg att vår klinik inte har något direkt samarbete utöver annonseringen!


    Jo, de har ju kass ränta på 10% om man kör längre avbet än ett år. Men räntefritt känns ju som en bra deal. Kommer nog bara behöva låna till 1/3 av kostnaden nästa gång. Första IVF'en klarade vi att betala helt kontant.
  • Äldre 20 Dec 21:27
    #3
    tes 75 skrev 2013-12-20 20:57:01 följande:
    Jo, de har ju kass ränta på 10% om man kör längre avbet än ett år. Men räntefritt känns ju som en bra deal. Kommer nog bara behöva låna till 1/3 av kostnaden nästa gång. Första IVF'en klarade vi att betala helt kontant.
    Vi kommer inte klara något kontant. :) Därav mitt intresse för räntorna! ;)
  • Äldre 25 Dec 21:53
    #4

    Vi lånade 16 000kr där, hur enkelt som helst, man fyllde i en massa via hemsidan och de gjorde såklart en kontroll också. Ud heter det va?
    Vi tog avbetalning räntefritt ett år så den dealen är svår att få bättre.
    Dock är det fakturaavgift på 29kr har inte kollat om man kan ta autogiro, mkt möjligt. Man betalar in ett minimumbelopp, men vi sätter in lite mer för att få bort det snabbare.
    I övrigt bra att ha att göra med

  • Äldre 25 Dec 21:59
    #5

    Titta alltid efter hur stor den s.k. "effektiva räntan" är. Det är avgifter mm som omräknats till ränta så att man kan jämföra olika lån med varandra på ett enklare sätt.

  • Äldre 25 Dec 22:04
    #6

    Öka på bolånet istället! Mycket billigare.

  • Äldre 26 Dec 10:49
    #7

    Men om ni har råd att återbetala 100 tusen på mindre än ett år är det väl bara att genomföra ivf nästa år och betala kontant? Garanterat räntefritt och ingen risk att fastna med en 10%ränta om något händer ekonomiskt. om ni har så mkt över varje månad är det ju bara att lägga undan. Lånar ni istället kommer ni behöva betala tillbaka samtidigt som ni ska på föräldraledighet, uppåt 10 000 i månaden. Låter som det kan bli en trist tid ekonomiskt istället för att vara skuldfria och kunna ge er själva och barnet en bra start.

    Kul att spara när det är till något man verkligen önskar! Man kan ju säkert köa och boka nu men genomföra sen när man har förberett cash. :)

  • Äldre 26 Dec 11:08
    #8

    Man kan kolla med sin arbetsgivare om de vill göra ett brottolön avdrag! Det blir både billigare och du kan betala av. Samtidigt som din arbetsgivare sparar pengar på det. De flesta ivf kliniker erbjuder detta!

    www.ivfkliniken.se/curaoresund/priser/bruttoloneavdrag/

  • Äldre 18 Dec 18:52
    #9
    Human Finans (humanfinans.se) gissar jag drivs i samarbete med Svea Ekonomi. Dom har ett slags bait-and-switch upplägg där man erbjuder människor i utsatta situationer "Humana" lån som är räntefria under begränsade perioder. 
    Upplägget bygger dock på att låntagarna kommer missa eller vara försenad med någon betalning. När så sker går lånet direkt över från ett räntefritt lån till ett ockerlån med 20% ränta och fortsätter vara så tills skulden är betald. 
    Uselt beteende. 
Svar på tråden Någon med erfarenhet av Human Finans?