• Anonym (intre­sserad­)
    Äldre 26 Oct 16:54
    12484 visningar
    19 svar
    19
    12484

    Ungdomar! Hur mycket sparpengar har ni?

    Jag är en tjej på 19 år som undrar hur mycket ni Runt min ålder har på sparkontot? Vill veta om jag har mycket eller lite

  • Svar på tråden Ungdomar! Hur mycket sparpengar har ni?
  • Anonym (inget­)
    Äldre 26 Oct 17:03
    #1

    Hej! Nu är jag inte 19 längre utan 23.  När jag fyllde 18 fick jag tillgång till ett konto som det skulle funnits 40000 på men jag hade använt en del till körkortet och sen fick jag för mig att dra till Barcelona över sommaren när jag var 19 så på hösten när jag var 19 hade jag kanske 25-30000 på det kontot och tanken var aldrig att spendera dessa pengar.

    Jag hade kanske några tusenlappar på mitt egna konto. Så jag tog ut 9000 från sparkontot och la i en deposition för en lägenhet i Norge. Jag frågade min lillasyster om hon hade några jeans som hon inte använde så jag fick två par av henne (hade inga egna) och sen flyttade jag till Oslo. Min storasyster hjälpte mig att klara första månaden där. 

    Jag hade ju ett sparkonto men jag har aldrig egentligen sett de som mina pengar. Mamma och pappa hade tänkt det som insats till en lägenhet. Men nu har jag köpt en för mina egna pengar som jag tjänat själv.

  • Äldre 26 Oct 17:11
    #2

    Jag är inte heller längre 19 utan nu 24 men jag hade runt 40 - 50,000 när jag var 19. Minns inte exakt nu men någonstans där låg det.

  • Anonym (11)
    Äldre 26 Oct 17:23
    #3

    Fick runt 45 000 när jag var 18. Idag är jag 30 och pengarna är slut för länge sedan.

  • Anonym (money­)
    Äldre 26 Oct 18:08
    #4

    Fick ca 70 000:- när jag fyllde 18.
    Har idag lån på 1, 3 milj och äger saker för ca 2,5 milj 

  • Anonym (Mimmi­)
    Äldre 26 Oct 19:53
    #5

    Då jag fyllde 19 år hade jag några tusenlappar som jag hade sparat själv. Minns inte den exakta summan, men 4000-5000 kronor kanske. Jag har aldrig fått pengar av mina föräldrar, släktingar eller dylikt.

  • Anonym (för mkt)
    Äldre 26 Oct 20:15
    #6

    Min son är idag 4 år och har 55.000 på kontot. Lilltjejen är 4 månader o har ca 10.000 redan. Vi har lagt in på kontot alla pengar de fått via födelsepresent, födelsedagspresent etc. O kommer fortsätta göra det. Tanken är att de får pengarna när de blir 18 lr 19 om de vill köpa lägenhet, bil, resa etc. Då både jag o min man inte haft möjlighet att få en sk. Sparsumma från våra föräldrar pga krig som drivit oss från hemlandet när vi var små utan fick spara ihop själva när vi började jobba här. Varken min man eller jag har bra jobb där vi tjänar mkt o plus nu är jag f.ledig o då får man ännu mindre ju längre man vill vara hemma. Vi är inte heller snåla om man tror det.

    jag tycker det är bra att spara till barn o att lära barnen att spara när de blir äldre.

  • Anonym (för mkt)
    Äldre 26 Oct 20:15
    #7
    Anonym (för mkt) skrev 2013-10-26 20:15:13 följande:
    Min son är idag 4 år och har 55.000 på kontot. Lilltjejen är 4 månader o har ca 10.000 redan. Vi har lagt in på kontot alla pengar de fått via födelsepresent, födelsedagspresent etc. O kommer fortsätta göra det. Tanken är att de får pengarna när de blir 18 lr 19 om de vill köpa lägenhet, bil, resa etc. Då både jag o min man inte haft möjlighet att få en sk. Sparsumma från våra föräldrar pga krig som drivit oss från hemlandet när vi var små utan fick spara ihop själva när vi började jobba här. Varken min man eller jag har bra jobb där vi tjänar mkt o plus nu är jag f.ledig o då får man ännu mindre ju längre man vill vara hemma. Vi är inte heller snåla om man tror det.

    jag tycker det är bra att spara till barn o att lära barnen att spara när de blir äldre.



    är snurrig. Sonen är 3 år :)
  • Anonym (Hen)
    Äldre 26 Oct 20:29
    #8

    Jag är 20 år och har 430 000 kronor på olika konton och fonder. 

  • Äldre 26 Oct 23:53
    #9

    I din ålder hade jag runt 40-50 0000kr! :)

  • EllisB­ell
    Äldre 26 Oct 23:58
    #10

    Jag hade runt 40 000. Mina föräldrar har dock alltid ställt upp med pengar när det behövts. Vi sparar till barnen nu men inte jättemycket. Tycker det är viktigare att pengarna går till resor med familjen under deras uppväxt och liknande.

  • Anonym (intre­sserad­) Trådstartaren
    Äldre 27 Oct 00:45
    #11

    Ni som har/hade runt 40-50.000  räknar ni med allt då? presentpengar, jobb osv?

    Och jag undrar också, mina föräldrar la undan på två olika banker. Den ena banken använder jag idag medan den andra har jag inget kort eller något på. Men jag ska tydligen ha ett konto där med presentpengar osv. Ska jag bara ringa till den banken och be dem skicka ett kort? (jag har ju inget lösenord för att logga in heller. Men jag antar att efter jag blev 18 att jag bara kan öppna upp det?)

  • Anonym (1)
    Äldre 27 Oct 00:49
    #12

    Är 20 år och har kring 50 000 på mitt sparkonto. Studerar och får drygt nio tusen i månaden. Men har tänkt nästa år att bara ta halva lånet och ta resten från sparkontot.

  • Äldre 27 Oct 01:08
    #13

    När jag var 19 hade jag 0 kronor pa sparkonto.
    Jag pluggade, jobbade jul, sommar och en del helger plus hade studielan, sen var det pengar ut för studier, körkort och allt annat - lag alltid lite plus pa kontot, men det var ju bara sa att man klarade sig.

    Det fungerade utmärkt utan sparande, jag koncentrerade mig pa att plugga och festa, och levde sparsamt, förutom studentfestandet. Efter bra utbildning lyckades jag fa bra jobb, och kunde sen fa till ett sparande. Förbereder man sig bra för högavlönat jobb sen sa kan man ju snabbt kompensera för att man inte hade typ barnbidrag sparat hela livet innan eller fick en slant fran morfar ibland. Studera och fa erfarenheter av olika slag är den bästa investeringen när man är 19, sa kan man landa bra jobb sen och spara pa riktigt.
     

  • Anonym (theot­hersid­e.)
    Äldre 27 Oct 02:37
    #14

    Jag hade 0 kr. Inga spar pengar ifrån mor o far, vet att de fanns en gång men att min mor tömde det av nån anledning ( ej ekonomiska problem hemma)

    idag är jag 22 år, studerar o får ca 9000 i månaden & extra jobbar på ett vårdboende, på mitt eget spar sitter i dags läget 22000 kr.  

     

  • Anonym (Arbet­slös)
    Äldre 27 Oct 02:42
    #15

    När jag var 19 år hade jag 0 kronor. 

  • Anonym (.)
    Äldre 27 Oct 02:42
    #16

    Är 18, har kring 300 000 som min mamma sparat till mig, fast kan dock inte röra pengarna förrän jag studerat klart haha

  • Äldre 27 Oct 10:07
    #17
    Anonym (intresserad) skrev 2013-10-27 00:45:57 följande:
    Ni som har/hade runt 40-50.000  räknar ni med allt då? presentpengar, jobb osv?

    Och jag undrar också, mina föräldrar la undan på två olika banker. Den ena banken använder jag idag medan den andra har jag inget kort eller något på. Men jag ska tydligen ha ett konto där med presentpengar osv. Ska jag bara ringa till den banken och be dem skicka ett kort? (jag har ju inget lösenord för att logga in heller. Men jag antar att efter jag blev 18 att jag bara kan öppna upp det?)
    Det var enbart pengar som mina föräldrar sparat. Har aldrig sparat något själv.
  • Äldre 27 Oct 10:13
    #18
    Anonym (intresserad) skrev 2013-10-27 00:45:57 följande:
    Ni som har/hade runt 40-50.000  räknar ni med allt då? presentpengar, jobb osv?

    Och jag undrar också, mina föräldrar la undan på två olika banker. Den ena banken använder jag idag medan den andra har jag inget kort eller något på. Men jag ska tydligen ha ett konto där med presentpengar osv. Ska jag bara ringa till den banken och be dem skicka ett kort? (jag har ju inget lösenord för att logga in heller. Men jag antar att efter jag blev 18 att jag bara kan öppna upp det?)
    Är du säker på att kontot i den andra banken står i ditt namn? Om det inte gör det så måste du be dina föräldrar föra över pengarna till dig. Om pengarna står i ditt namn, så ring banken och be dom flytta över dom till din bank.
  • Anonym (oj!!)
    Äldre 27 Oct 10:48
    #19

    Jösses ni har det bra :) själv var (är) man fattig och har fattiga föräldrar. När jag var 19 hade jag 0 kr, hade dessutom bott hemifrån sedan jag var 17 och stått för mina egna kostnader hela tiden. Tio år senare har jag fortfarande knappt några sparpengar, men jag bryr mig inte så mycket om pengar heller :) jag är lycklig och har ett jättebra liv :) jag har inga skulder eller betalningsanmärkningar iaf.

Svar på tråden Ungdomar! Hur mycket sparpengar har ni?