• Anonym (Lina)
    Äldre 3 Nov 04:20
    14867 visningar
    10 svar
    10
    14867

    Venlafaxin och alkohol

    Äter en medelstor dos Venlafaxin (SNRI) dagligen. Min läkare säger att det är ok att dricka måttligt, men vad innebär det? Jag dricker ca 3 liter vin och någon drink varje helg och har inte märkt något speciellt. Tar jag skada av att dricka på detta sätt trots att det inte känns så?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Venlafaxin och alkohol
  • Anonym (skada­)
    Äldre 3 Nov 04:38
    #1

    De är alltid farligt att dricka du förkortar ditt liv hur som helst så

  • Anonym (IQ)
    Äldre 3 Nov 04:50
    #2

    Den mängden är knappast ok för varken läkare eller systembolag, du har redan spritproblem enligt tester om du dricker så, oavsett att du tar medicin också.

    www.alkoholprofilen.se/

  • Äldre 3 Nov 05:06
    #3
    Anonym (Lina) skrev 2013-11-03 04:20:50 följande:
    Äter en medelstor dos Venlafaxin (SNRI) dagligen. Min läkare säger att det är ok att dricka måttligt, men vad innebär det? Jag dricker ca 3 liter vin och någon drink varje helg och har inte märkt något speciellt. Tar jag skada av att dricka på detta sätt trots att det inte känns så?

    Tacksam för svar!
    Håller med ovanstående, absolut inte bra med den mängden,
    helst ingen alkohol alls ska man blanda med mediciner. 
    Med måttligt kan läkaren ha menat högst 1-2 glas vin på en kväll, då inte under flera dagar.

    3 liter vin varje helg är alkoholistvarning lång väg. 
    Känner du att du måste dricka så mycket? 

     
     
  • Anonym (Lina) Trådstartaren
    Äldre 3 Nov 06:14
    #4

    Har inte trott att det var så stor fara, vin är ju bara runt 13% och jag blir aldrig full och gör saker jag ångrar osv. Känner väl inte att jag måste dricka till varje pris, men som alla andra mår jag väl lite bättre när jag gör det.
    (Rödvin ska väl snarare vara bra för hälsan och sänka risken för hjärt- och kärlsjukdomar?)

    Tack för uppriktiga svar dock, ska försöka minska...
     

  • Anonym (gad)
    Äldre 3 Nov 07:08
    #5

    Du får ingen effekt av medicinen. Och det vill du väl ha antar jag efter som du äter den.?? Låter helt galet att dricka 3 liter varje helg!!! Då är man ju beroende.

  • Anonym (Lina) Trådstartaren
    Äldre 3 Nov 15:51
    #6
    Anonym (gad) skrev 2013-11-03 07:08:24 följande:
    Du får ingen effekt av medicinen. Och det vill du väl ha antar jag efter som du äter den.?? Låter helt galet att dricka 3 liter varje helg!!! Då är man ju beroende.
    Varför får jag ingen effekt av medicinen? Det har jag inte märkt själv. Självklart vill jag ha effekt men förstår inte sambandet.
  • Äldre 3 Nov 16:38
    #7

    Det kommer inte att hända något helgalet om du dricker på venlafaxin. Däremot förvärrar drickandet depressionen och dessutom slår alkoholen ut preparatet så att det blir verkningslöst.

    Bloggar om depression, SSRI- och SNRIpreparat, alkohol och en del smink hehe.
    Klicka in och läs om det är intressant.

    emoboost.blogspot.se/ 

  • Anonym (IQ)
    Äldre 3 Nov 17:57
    #8
    Anonym (Lina) skrev 2013-11-03 06:14:01 följande:
    Har inte trott att det var så stor fara, vin är ju bara runt 13% och jag blir aldrig full och gör saker jag ångrar osv. Känner väl inte att jag måste dricka till varje pris, men som alla andra mår jag väl lite bättre när jag gör det.
    (Rödvin ska väl snarare vara bra för hälsan och sänka risken för hjärt- och kärlsjukdomar?)

    Tack för uppriktiga svar dock, ska försöka minska...
     
    Det som är bra för hälsan är kanske ett litet glas rödvin om dagen max. Inga 3 liter på en helg, då är man helt ute i skogen och cyklar faktiskt.
  • Äldre 4 Nov 00:33
    #9
    Anonym (Lina) skrev 2013-11-03 06:14:01 följande:
    Har inte trott att det var så stor fara, vin är ju bara runt 13% och jag blir aldrig full och gör saker jag ångrar osv. Känner väl inte att jag måste dricka till varje pris, men som alla andra mår jag väl lite bättre när jag gör det.
    (Rödvin ska väl snarare vara bra för hälsan och sänka risken för hjärt- och kärlsjukdomar?)

    Tack för uppriktiga svar dock, ska försöka minska...
     
    Här kan du se hur mycket saker och ting innehåller i ren sprit... 
     http://skane.mhf.se/uppvaknandet/ol-ar-ocksa-alkohol/

    Det står där bland annat att 14 % vin (15 cl) är lika med 5,25 cl sprit. 
     
  • Äldre 16 Jul 01:38
    #10

    Hej,

    Alla som tar VENLAFAXIN. Jag undrar om någon (har försökt söka på internet) känner fruktansvärd bakiskänsla efter alkoholintag.
    Jag kan vanligtvis inte dricka sprit, så håller mig till vin.

    Exempel. Drack ett par drinker med sprit I. Dagen efter spyr jag grönt och gult och är sängliggandes HELA dagen. Frm och tillbaka från toaletten och kräks. Kan inte äta elelr dricka, allt kommer upp igen. Det GÅR INTE att stå upp, bara snurrar och sådant fruktansvärt illamående. Kroppen sager bara NEJ och det finns inget att göra. Kan helt enkelt inte med alla krafter ta mig upp.

    Med vin är det annorlunda dock. Mår fortfarande sjukt dåligt och behöver alltid två till tre karensdagar för att bli 'normal' igen.

    Ingen verkar ha dessa problem?
    Innan jag tog dessa (tar de inte för depression) så hade jag intedessa problem. Det verkar som kroppen sager stop när det gäller alcohol. Det är bara ett stort NEJ och detta gör att jag helst helt håller mig borta från det.
    Dock I visa sociala sammanhang så tar jag något glas iallafall, och vet vad som väntar.
    Känner mig inte berusad fortare eller så. Dock I början, vid första glaset vin eller klunken vin så känner jag yrsel och ljuskänslighet. Men det försvinner efter ett glas.

    Tacksam för svar från någon som vet här. Ska även prata med min läkare.

    kram på er alla och vill att ni blir friska och lyckliga snart! Denna medicin hjälpte mig otroligt när jag behoved den och det som ett mirakel. Att inte ta hjälp av medicin kan vara det värsta beslutet I manga fall. Även om det är kemikalier. Tänk tillfälligt.

    kram igen

Svar på tråden Venlafaxin och alkohol