• Tanina
    Äldre 4 Feb 20:17
    1771 visningar
    13 svar
    13
    1771

    Avstånd på spottar i taket??

    Undrar om nån här vet va de skulle kunna va lämpligt o sätta spottar i taket me för avtånd domemellan?? Alltså vi ska ha infällda spottar i taket på nästan hela nedervåningen (öppen planlösning) O hur starka lampor bör man ha för o få en bra belysning över hela rummet? O gärna om ni ha bilder? Jättetacksam för svar=)

  • Svar på tråden Avstånd på spottar i taket??
  • Äldre 4 Feb 20:22
    #1

    hoho .. när jag läste rubriken trodde jag du spottade i taket och ville veta vilket avstånd du skulle ha i mellan spottet , hehe.
    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med din fråga då jag aldrig gjort nått sånt själv

  • Äldre 4 Feb 21:04
    #2

    Hej
    Vi bygger hus och elektrikern som satte in våra spottar sa att det skulle vara 120cm mellan.

  • Tanina
    Äldre 4 Feb 21:29
    #3

    Lilja 84 Hahhaha men gud va jag skrattade hehehe näe du inte går jag o spottar i taket eller...hihi, ok men de kanske blir bra me 120 emellan??

  • Äldre 4 Feb 21:30
    #4

    hehe

  • Tanina
    Äldre 5 Feb 15:59
    #5

    Ingen mer som vet? O bilder?

  • Äldre 5 Feb 16:02
    #6

    Beror på, små behöver sitta tätare än stora osv. Brukar stå rekomendationer på den aktuella förpackningen. Annars ska säljaren/elektrikern kunna ta fram den informationen.

  • väntar o längta­r
    Äldre 5 Feb 16:08
    #7

    Kolla med en duktig elektriker. Vi har kanske 120 cm som molnen säger... mitt ögonmått är inte så hiskeligt säkert. Och jag ids inte hämta en stege för att mäta heller.

    I varje fall så ska det vara tillräckligt tätt och tillräckligt start för att det ska bli ett bra städljus vid full utslag på dimmern. Men har du för starkt så blir det inte bra heller...

    I mitt bildgalleri finns lite bilder där man kan se spottarna så du får en uppfattning hur det ser ut.

  • Tanina
    Äldre 5 Feb 23:34
    #8

    Väntar o längtar..ojojoj va fint Hos dig har jag vart inne o tittat hos förut...men blir lika impad varje gång

  • Champa­gne
    Äldre 6 Feb 03:40
    #9

    Ska höra med min man imorgon (jag jobbar natt nu) när jag vaknar. Han är elektriker och är spott-fanatiker .

  • väntar o längta­r
    Äldre 6 Feb 08:57
    #10

    Oj, tack!

  • Tanina
    Äldre 6 Feb 11:57
    #11

    Sunflower..oj tack, va snällt Men så e dej u så bra me fl, här kan man fråga om allt o få svar på de mesta.-) Ni e ju så goa

  • Champa­gne
    Äldre 6 Feb 21:02
    #12

    Sådär,nu har jag frågat

    Han tyckte att det var bäst om en elektriker kom ut till er och tittade. Det finns spotar som kräver transformatorer och en dyrare dimmer (för en dimmer måste man ha ), men å andra sidan så får man då en bättre ljusstyrka. Sen finns det dom som inte kräver en transformator, men de ger inte lika bra ljus.

    Han tycker att man får titta på själva planlösningen och se om man ska sätta spotarna hipp som happ eller mer strukturerat. Tex ovanför matplatsen eller soffbordet, om man inte vill ha en lampa där, så kan man sätta spotarna i en ring eller göra nåt annat annorlunda med lite mindre spotar just där.

    Så prata med elektrikern och diskutera igenom hur ni vill ha ljuset, och så kommer han med tips och råd .

  • Tanina
    Äldre 6 Feb 22:43
    #13

    Ok, Tack så mkt De va ingen dum ide de där me rund ring har fakriskt funderat över hur man gör om man vill ha en lampa mitt i allt tex över matbordet el. så...så tack så jättemkt!

Svar på tråden Avstånd på spottar i taket??