• Anonym (röda dagar)
    Äldre 13 Nov 16:14
    15720 visningar
    30 svar
    30
    15720

    Snälla hjälp mig. Har jag rätt till helglön?

    Har fått ett vikariat på några månader. Det är en heltidstjänst via bemanningsföretag, är alltså uthyrd som konsult och får timlön. Har googlat lite och läst att enligt kollektivavtal så har heltidsarbetande som är timavlönade rätt till helglön för röda dagar som julafton, juldagen, annandag jul, nyårsafton mm. I mitt anställningsavtal står det att anställningen omfattas av kollektivavtal Almega och tjänstemannaförbundet Unionen. 

    Men.
    När jag frågade min arbetsgivare, som ju är bemanningsföretaget, sa de att nej jag kommer inte få helglön utan bara lön de timmar jag redovisar som arbetade eftersom jag inte är fast anställd hos dem. Kan de verkligen göra så? Kollektivavtalet har väl inte specificerat att det bara gäller tillsvidareanställda utan alla heltidsanställda som är timavlönade?

    Snälla hjälp mig med att hitta svaret snabbt då min arbetsgivare skulle kolla upp detta mer noggrant och återkomma i veckan, vill inte bli lurad för det är ju x antal röda dagar som kommer nu under mitt vikariat!

  • Svar på tråden Snälla hjälp mig. Har jag rätt till helglön?
  • Anonym (facke­t)
    Äldre 13 Nov 16:23
    #1

    Det där kan facket svara på. Ring dom.

  • Anonym (röda dagar) Trådstartaren
    Äldre 13 Nov 16:26
    #2
    Anonym (facket) skrev 2013-11-13 16:23:53 följande:
    Det där kan facket svara på. Ring dom.
    Jag är inte med i facket kan jag ringa ändå? 
  • Anonym (röda dagar) Trådstartaren
    Äldre 13 Nov 16:27
    #3

    Såhär står det om helglön. Då borde jag väl få rätt?? Min anställning beräknas pågå nästan 4 månader, nån vecka mindre eller så, och kan eventuellt även få förlägning sen om behov finns.


    § 11 Helglön
    Mom 1 Rätt till helglön
    Helglön utges vid tillsvidareanställning och vid sådana tidsbegränsade
    anställningar som pågår eller är avsedda att pågå längre tid än tre månader.
    För att arbetstagaren ska ha rätt till helglön krävs att anställningen består
    efter helgen.  
  • Äldre 13 Nov 16:30
    #4
    Anonym (röda dagar) skrev 2013-11-13 16:27:51 följande:
    Såhär står det om helglön. Då borde jag väl få rätt?? Min anställning beräknas pågå nästan 4 månader, nån vecka mindre eller så, och kan eventuellt även få förlägning sen om behov finns.

    § 11 Helglön
    Mom 1 Rätt till helglön
    Helglön utges vid tillsvidareanställning och vid sådana tidsbegränsade
    anställningar som pågår eller är avsedda att pågå längre tid än tre månader.
    För att arbetstagaren ska ha rätt till helglön krävs att anställningen består
    efter helgen.  
    Ja, är det sagt att du ska jobba där minst tre månader så borde du få helglön. Men det kan nog bero på hur ditt anställningsavtal är formulerat. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (röda dagar) Trådstartaren
    Äldre 13 Nov 16:32
    #5
    Kerubmamman skrev 2013-11-13 16:30:01 följande:
    Ja, är det sagt att du ska jobba där minst tre månader så borde du få helglön. Men det kan nog bero på hur ditt anställningsavtal är formulerat. 
    Det står ingenting alls om helglön i avtalet, så det är inte "bortavtalat". Står bara vanliga saker om att det är heltid, timanställning, tidsbegränsad anställning som ska pågå fram till det och det datumet osv. 
  • H2O Minera­l
    Äldre 13 Nov 16:34
    #6
    Anonym (röda dagar) skrev 2013-11-13 16:27:51 följande:
    Såhär står det om helglön. Då borde jag väl få rätt?? Min anställning beräknas pågå nästan 4 månader, nån vecka mindre eller så, och kan eventuellt även få förlägning sen om behov finns.

    § 11 Helglön
    Mom 1 Rätt till helglön
    Helglön utges vid tillsvidareanställning och vid sådana tidsbegränsade
    anställningar som pågår eller är avsedda att pågå längre tid än tre månader.
    För att arbetstagaren ska ha rätt till helglön krävs att anställningen består
    efter helgen.  
    Som timanställd med timlön har man bara rätt till helglön om man jobbar helger. De som har månadslön har däremot heltidslön, dvs lön även röda dagar. 
  • Äldre 13 Nov 16:35
    #7
    Anonym (röda dagar) skrev 2013-11-13 16:32:08 följande:
    Det står ingenting alls om helglön i avtalet, så det är inte "bortavtalat". Står bara vanliga saker om att det är heltid, timanställning, tidsbegränsad anställning som ska pågå fram till det och det datumet osv. 
    Jag formulerade mig lite otydligt. Hur är anställningstiden preciserad? Start- och slutdatum osv.. Framgår det av avtalet att du ska vara där minst tre månader? 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 13 Nov 16:36
    #8

    Här fanns det rätt bra information: http://www.personalekonomi.se/artikel/helglon-helgledighet.aspx 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 13 Nov 16:38
    #9
    Anonym (röda dagar) skrev 2013-11-13 16:26:27 följande:
    Jag är inte med i facket kan jag ringa ändå? 
    Nej det kan du inte, vill du ha facklig hjälp måste du vara medlem. Men det är värt det, när man väl hamnar i kläm är det otroligt skönt att få råd och stöd!
  • Anonym (röda dagar) Trådstartaren
    Äldre 13 Nov 16:39
    #10
    H2O Mineral skrev 2013-11-13 16:34:21 följande:
    Som timanställd med timlön har man bara rätt till helglön om man jobbar helger. De som har månadslön har däremot heltidslön, dvs lön även röda dagar. 
    Det trodde jag också var så men det är tydligen inte så! Timanställda heltidsarbetande har också rätt till helglön enligt kollektivavtal, alltså betalt specifika röda dagar även fast man INTE jobbar dessa helgdagar. 

    www.almega.se/arbetsgivarguiden/aktuellt-ur-arbetsgivarguiden/helglon-bemanningsforetagen 
Svar på tråden Snälla hjälp mig. Har jag rätt till helglön?