• Äldre 14 Nov 15:05
    4598 visningar
    12 svar
    12
    4598

    Oro över flytt från Australien.

    Hejsan, det är såhär att min flickvän vill flytta till Sverige. Vad jag läst på migrationsverket ser det simpelt ut (Själva ansökan och att få det beviljat). Det som oroar mig och henne är hur man går till väga för att få jobb, läsa svenska o.s.v. Jag är född och uppvuxen här men min flickvän har bott i Australien i hela sitt liv. Hon jobbar just nu på ett köpcenter men funderar på att ta en kurs som heter "Certification in business administration", är det ett bra val? Finns det någon sorts jobbmöjlighet efter det i Sverige? Och hur klarar man sig ekonomiskt här om man letar jobb och läser svenska? Får man bidrag i form av socialbidrag eller försäkringskassa? All hjälp är mycket välkommen. Har fler frågor jag inte kan komma på just nu då min hjärna går på helvarv.

    PS: Om detta är fel forum så flytta det gärna till rätt. Första gången jag skriver här så har inte bäst koll i världen. 

  • Svar på tråden Oro över flytt från Australien.
  • Äldre 14 Nov 15:11
    #1
    KarlE skrev 2013-11-14 15:05:53 följande:
    Hejsan, det är såhär att min flickvän vill flytta till Sverige. Vad jag läst på migrationsverket ser det simpelt ut (Själva ansökan och att få det beviljat). Det som oroar mig och henne är hur man går till väga för att få jobb, läsa svenska o.s.v. Jag är född och uppvuxen här men min flickvän har bott i Australien i hela sitt liv. Hon jobbar just nu på ett köpcenter men funderar på att ta en kurs som heter "Certification in business administration", är det ett bra val? Finns det någon sorts jobbmöjlighet efter det i Sverige? Och hur klarar man sig ekonomiskt här om man letar jobb och läser svenska? Får man bidrag i form av socialbidrag eller försäkringskassa? All hjälp är mycket välkommen. Har fler frågor jag inte kan komma på just nu då min hjärna går på helvarv.

    PS: Om detta är fel forum så flytta det gärna till rätt. Första gången jag skriver här så har inte bäst koll i världen. 

    Hon kan inte söka jobba och arbeta i Sverige innan hon fått PUT. Jag tror att du blir försörjningsskyldig för henne.
    Men läs på migrationsverkets hemsida, där kan du få svar på de flesta av dina funderingar. 
  • Äldre 14 Nov 15:14
    #2
    Maria 434 skrev 2013-11-14 15:11:43 följande:

    Hon kan inte söka jobba och arbeta i Sverige innan hon fått PUT. Jag tror att du blir försörjningsskyldig för henne.
    Men läs på migrationsverkets hemsida, där kan du få svar på de flesta av dina funderingar. 
    Vad är PUT? Och hur mycket bör jag tjäna om jag skall kunna försörja oss båda?
  • Äldre 14 Nov 15:15
    #3
  • Äldre 14 Nov 15:16
    #4

    Vad jag fick ut av att läsa där är att man kan bli svensk medborgare av att ha en svensk partner man planerar att gifta sig/bli sambo med, vilket är vad vi planerar. Och blir man svensk medborgare har man väl samma rättigheter som alla andra svenskar?

  • Äldre 14 Nov 15:17
    #5
    KarlE skrev 2013-11-14 15:14:27 följande:
    Vad är PUT? Och hur mycket bör jag tjäna om jag skall kunna försörja oss båda?

    Permanent UppehållsTillstånd

    Sen bör hon ju bröja plugga SFI det första hon gör, SFI=Svenska För Invandrare, så hon lär sig svenska

    Troligen behöver du tjäna så pass mycket så att du kan försörja er båda..   
  • Äldre 14 Nov 15:20
    #6
    KarlE skrev 2013-11-14 15:16:36 följande:
    Vad jag fick ut av att läsa där är att man kan bli svensk medborgare av att ha en svensk partner man planerar att gifta sig/bli sambo med, vilket är vad vi planerar. Och blir man svensk medborgare har man väl samma rättigheter som alla andra svenskar?
    KAN bli, men först måste ni ju ansöka för henne

    Om hon blir svensk medborgare har hon samma rättigheter som alla andra 
  • bradfi­eld
    Äldre 14 Nov 15:24
    #7

    det räcker med ett tillfälligt uppehållstillstånd för anknytning till sig för att få arbetstillstånd (det ingår i uppehållstillståndet). Det får hon i två år tror jag innan hon kan söka permanent. Hon kan söka PUT direkt om ni redan varit sambos under två år, men det antar jag att ni inte varit.

    Är du svensk medborgare är du inte försörjningsskyldig  som jag uppfattat det men iom att ni är sambos så kommer ju hushållets inkomst kollas om hon söker försörjningsstöd. Så det blir ändå du som försörjer henne. När hon ansöker kommer ni få frågan om hur försörjningen kommer se ut. 

  • bradfi­eld
    Äldre 14 Nov 15:26
    #8

    Svensk medborgare blir hon inte direkt. Man kan ansöka om det efter tre år i Sverige tror jag. Men man måste inte vara medborgare för att ha rättigheter när man väl är i landet. Dock så får hon ju inte rösta och så kan hon bli hemskickad om hon begår brott. Gör ni slut under tiden hon har tillfälligt uppehållstillstånd är grundregeln att hon inte får stanna i landet (finns vissa undantag).

  • Äldre 14 Nov 15:36
    #9

    Tack så jätte mycket för svar. Det låter ju bara enklare och enklare att flytta hit. 

  • bradfi­eld
    Äldre 14 Nov 15:40
    #10
    KarlE skrev 2013-11-14 15:36:10 följande:
    Tack så jätte mycket för svar. Det låter ju bara enklare och enklare att flytta hit. 
    Ja det är rätt enkelt. Tänk på att då vi har stora flyktingströmmar från Syrien nu och deras ansökningsprocesser prioriteras så kan det ta uppemot 10 månader att få uppehållstillståndet, även om ni ansöker på webben. Ansök inte på papper, det tar för lång tid.
  • Äldre 14 Nov 15:43
    #11
    bradfield skrev 2013-11-14 15:40:14 följande:
    Ja det är rätt enkelt. Tänk på att då vi har stora flyktingströmmar från Syrien nu och deras ansökningsprocesser prioriteras så kan det ta uppemot 10 månader att få uppehållstillståndet, även om ni ansöker på webben. Ansök inte på papper, det tar för lång tid.
    Tack för tipset! Vi har redan börjat fylla i en online ansökan. Vi planerar såklart att bli sambo för att sedan gifta oss. Vi har känt varandra i två år och vi har rest till London tillsammans och jag har varit i Australien hos henne och nu kommer hon hit i slutet av december. Vi hoppas på det bästa då det är svårt med distansförhållanden i denna skala.
  • Äldre 21 Nov 15:54
    #12

    jag och min sambo har bott ihop i över 10 år och har barn, när vi skulle flytta till Sverige (från Perth) sökte han permanent uppehållstillstånd via ambassaden, det var fyra sidor blankett och en kort intervju med Canberra för honom via telefon. Sen skickade han sitt pass till canberra och efter en månad eller så fick han tillbaka det med visum inklistrat.

    Väl här skrev vi alla in oss på skatteverket och han och barnen fick personnummer, vi skrev in oss på arbetsförmedlingen på en gång som arbetssökande och registrerade oss med försäkringskassan (vet inte om man behöver göra det om man inte har barn). Sen med sitt personnummer så kontaktade han SFI och fick hoppa in i en kurs där (han kunde redan lite svenska) och så finns det en bonus man kan ha rätt till om man är utanför EU där om man klarar av två nivåer på SFI inom 12 månader så får man 12 000 kr utbetalt. Sambon gjorde C och D kursen på 7 månader. Sen har arbetsförmedlingen ett program som kallas för instegsprogram som är för att uppmuntra arbetsgivare att anställa nyankomna invandrare. Det går ut på att man läser på SFI 50% och jobbar 50% och arbetsgivaren betalar en bråkdel av ens lön och arbetsförmedlingen resten. Det kan man ha upp till 12 månader. Min sambo fick ett jobb via en kontakt jag hade och blev då anställd via detta så han både läste och jobbade samtidigt. Sen fick han fast anställning när det tog slut. Han jobbar dock inom IT.  Vi har bott här i tre år nu.

Svar på tråden Oro över flytt från Australien.