• Anonym (Ledse­n mamma.­)
    Äldre 14 Nov 23:43
    43008 visningar
    321 svar
    321
    43008

    Min son håller på med droger..

    Har misstänkt ett tag att min snart 18åriga son håller på med droger men vid konfrontation så har han alltid himlat med ögonen och sagt att varför skulle det va så.. Nu vet jag och han har erkänt att han provade på 3 ggr för många år sen men att han inte skulle göra det igen. Men nu så har jag sett honom komma hem flera gånger med röda ögon, han har svårt att fokusera ibland och humörsvängningar. Dessutom så är han otroligt dålig på att hålla i pengar och när vi frågar honom vart han gjort av dem så minns han inte vad han köpt.. Jag och hans pappa har pratat om detta men han verkar inte ta det riktigt på allvar. Men idag så berättade min son att han i sommar tänkt åka med en kompis till Amsterdam. Jag reagerade direkt och undrade varför. Han svarade att det vore kul att se och att det är en riktig partystad som skulle va kul att åka till. Då sa jag att jag vet att han röker på och att det var därför han ville dit och han nekade inte. Sa bara att jag inte kunde säga nåt om det då det är lagligt där och han blir ju 18. Men det är ju inte att det är olagligt här som stör mig, det är ju användandet i sig. Jag avskyr droger och är helt knäckt. Kan inte se på honom utan att känna avsky och avsmak. Vill bara ha honom ut ur huset så fort som möjligt. Vill inte ha nåt med honom att göra. Han vet ju så väl hur sårad han gör mig. Vi har pratat så mycket om det här. Vet inte hur jag ska nå fram till honom. Han bryr sig inte ett skvatt om vad jag tycker eller säger. Självklart så älskar jag ju honom fortfarande eftersom han är min son men just nu känns det mest pliktskyldigt... Snälla vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Min son håller på med droger..
  • Äldre 14 Nov 23:50
    #1

    Min granne rökte ofta, han hade alltid röda ögon när man mötte honom i trappen. Jag vet att han rökte då det var på sommaren och han hade sin balkong ovanför oss. Så man fick liksom all rök mot sig. Den luktar ju också lite speciellt. 

    Har inte barn själv så lite svårt att ge råd. Du kanske ska läsa på någon sida för anhöriga hur man ska agera.
    Måste finnas sidor på nätet kring detta.  

  • Äldre 15 Nov 00:04
    #2
    Greta22 skrev 2013-11-14 23:50:14 följande:
    Min granne rökte ofta, han hade alltid röda ögon när man mötte honom i trappen. Jag vet att han rökte då det var på sommaren och han hade sin balkong ovanför oss. Så man fick liksom all rök mot sig. Den luktar ju också lite speciellt.  Har inte barn själv så lite svårt att ge råd. Du kanske ska läsa på någon sida för anhöriga hur man ska agera. Måste finnas sidor på nätet kring detta.  

    Har varit inne på många sidor. Dessutom har jag pluggat detta med missbruk när jag läste omvårdnad på komvux ganska nyligen. Men när man inte når fram och han har 100 ursäkter och svar på allt är det skitsvårt. Han tycker inte cannabis räknas som drog. Han påstår att det inte är beroendeframkallande, är ungefär lika illa som att dricka alkohol samt tror inte på att det skulle kunna vara en inkörsport till tyngre droger.
  • Äldre 15 Nov 00:10
    #3

    Och där lyckades jag också klicka i fel alternativ men men..spela roll. det är ju så det ligger till.

  • Aimee6­8
    Äldre 15 Nov 08:20
    #4

    Gud vad jobbigt för dig! Förstår att det måste kännas omtumlande och helt fruktansvärt att se en älskad son förändras. Vet inte hur det fungerar när man blir myndig men du borde nog ringa socialtjänsten snabbt och förmedla din oro. Det blir nog svårare när de är myndiga vilket är för jäkligt. Kanske ni kan få nåt åtgärdsprogram som fångar upp honom innan det är alldeles för sent. Jag förstår såväl din ilska men hur reagerar han på om du istället visar dig ledsen? Ibland kan en ledsen och besviken förälder kännas hårdare för en tonåring än en arg, Hoppas verkligen att det går bra för honom. Ta hand om dig. Kram.


    Att älska sig själv är början till en livslång kärlekshistoria...
  • Äldre 15 Nov 09:01
    #5
    http://www.nationalgeographic.com/adventure/0603/features/peru.html

    Låt han åka till och prova ayahuasca...

    Då får han en omgång han sett glömmer.....

     
  • Anonym (---)
    Äldre 15 Nov 10:21
    #6

    Man väljer tyvärr inte sina föräldrar.
    Vilket är synd för vissa barn åker på riktigt nitlott.
     
    Du skulle inte reagera om din son i vanlig ordning hällde nervgift i sig men för att han intar en lätt drog och vill besöka en vän gör att du hänsynslöst dömer ut han och vill i princip bryta kontakten. 
    Sjukt är vad det är.
     

  • Anonym (Ex pundar­e)
    Äldre 15 Nov 10:39
    #7

    Jag rökte på och tog även tyngre droger. Min morsa visste att jag tog droger, jag bodde hemma. Hon kom med pikar som vad röd du är i ögonen och vad du sluddrar när du pratar. Hon slängde aldrig ut mig, det var tur för hade hon gjort de hade jag blivit en hemlös missbrukare som aldrig hade tagit mig ur det. Det är tack vare henne att jag inte blev helt förstörd, om hon hade slängt ut mig hade jag garanterat inte haft det livet jag lever idag. Idag pluggar jag och bor i engen lägenhet är 25 år.

  • frappa
    Äldre 15 Nov 13:03
    #8
    KiaL skrev 2013-11-15 00:04:14 följande:

    Har varit inne på många sidor. Dessutom har jag pluggat detta med missbruk när jag läste omvårdnad på komvux ganska nyligen. Men när man inte når fram och han har 100 ursäkter och svar på allt är det skitsvårt. Han tycker inte cannabis räknas som drog. Han påstår att det inte är beroendeframkallande, är ungefär lika illa som att dricka alkohol samt tror inte på att det skulle kunna vara en inkörsport till tyngre droger.
    Det med att de säger det inte är beroendeframkallande är för att de pratar om ett fysiskt beroende inte finns.
    Vilket är rätt.
    Det är även sant att cannabis är mycket skonsammare för kroppen än cannabis.
    Och att cannabis är en inkörsport till tyngre droger är en felaktighet.

    Att komma med dessa för dagens ungdomar, är helt meningslöst.
    De är läskunniga, och kommer ta reda på detta själva.
    Väl där så inser man snabbt vad som är vad.

    När det kommer till TS, så vet vi ju inte om det är ett missbruk idag.
    Det finns dock indicier att nått sånt kan vara på G.

  • Äldre 15 Nov 13:49
    #9
    Anonym (---) skrev 2013-11-15 10:21:22 följande:
    Man väljer tyvärr inte sina föräldrar.
    Vilket är synd för vissa barn åker på riktigt nitlott.
     
    Du skulle inte reagera om din son i vanlig ordning hällde nervgift i sig men för att han intar en lätt drog och vill besöka en vän gör att du hänsynslöst dömer ut han och vill i princip bryta kontakten. 
    Sjukt är vad det är.
     
    Vadå vill besöka en vän? Vart kom det ifrån?
    Jag vill inte att han ska ta droger oavsett vad det är. Vill självklart inte att han ska röka vanliga cigg eller dricka alkohol heller om jag fick bestämma helt.

    Men nu är det ju så att det är vanligare och lagliga så det är svårt att göra nåt åt. Men det sårar mig oerhört att han är så korkad att han börjar med droger också. Han vet så väl hur jag mår då och vad jag tycker om det. 
  • Äldre 15 Nov 13:50
    #10
    Aimee68 skrev 2013-11-15 08:20:18 följande:
    Gud vad jobbigt för dig! Förstår att det måste kännas omtumlande och helt fruktansvärt att se en älskad son förändras. Vet inte hur det fungerar när man blir myndig men du borde nog ringa socialtjänsten snabbt och förmedla din oro. Det blir nog svårare när de är myndiga vilket är för jäkligt. Kanske ni kan få nåt åtgärdsprogram som fångar upp honom innan det är alldeles för sent. Jag förstår såväl din ilska men hur reagerar han på om du istället visar dig ledsen? Ibland kan en ledsen och besviken förälder kännas hårdare för en tonåring än en arg, Hoppas verkligen att det går bra för honom. Ta hand om dig. Kram.
    Har varit både ledsen,arg och besviken men inget biter. Han är så kall. Visar inga som helst känslor mer än bli arg när vi konfronterar honom.
     
Svar på tråden Min son håller på med droger..