• Äldre 17 Nov 23:29
    11317 visningar
    48 svar
    48
    11317

    Skänker du pengar till välgörenhet? Vad isf?

    Gör du det? I så fall vad för slags välgörenhet och varför? Hur ofta och hur mycket?

  • Svar på tråden Skänker du pengar till välgörenhet? Vad isf?
  • Lady Parapl­yh
    Äldre 4 Dec 22:59
    #31
    Wilner skrev 2013-12-04 22:46:26 följande:
    Du får gärna försöka ange ett rationellt skäl.



    För att jag och många andra i Sverige har det så bra. Då känns det som vår plikt att hjälpa människor och djur som har det mindre bra. Elleratt skänka pengar så inte djurarter dör ut. WWF jobbar mycket med det exempelvis.
  • Äldre 4 Dec 23:03
    #32

    Cancerfonden, De dövas riksförbund och Röda Korset är väl de stadiga. Sedan blir det lite annat när det passar sig. Musikhjälpen förstås också.

  • Wilner
    Äldre 4 Dec 23:17
    #33
    Lady Paraplyh skrev 2013-12-04 22:59:05 följande:


    För att jag och många andra i Sverige har det så bra. Då känns det som vår plikt att hjälpa människor och djur som har det mindre bra. Elleratt skänka pengar så inte djurarter dör ut. WWF jobbar mycket med det exempelvis.
    Det där var inga rationell skäl. Det är ju inte så att du på något sätt får det bättre. Tvärtom. Det enda noterbara som händer är att du blir av med pengarna.
  • Äldre 5 Dec 03:15
    #34

    Kaffeamanda, Jag var nog lite otydlig: gav tidigare 200 och min man 100. (Vi har tre barn) och höjde min mans till 200. 75% av 400 blir 300 - alltså oförändrad utgift.

  • Lady Parapl­yh
    Äldre 5 Dec 03:40
    #35
    Wilner skrev 2013-12-04 23:17:52 följande:
    Det där var inga rationell skäl. Det är ju inte så att du på något sätt får det bättre. Tvärtom. Det enda noterbara som händer är att du blir av med pengarna.



    Allt handlar inte om mig och att jag ska ha det bra. Man måste tänka på andra också!
  • Äldre 5 Dec 10:54
    #36
    Jespis skrev 2013-12-05 03:15:01 följande:
    Kaffeamanda, Jag var nog lite otydlig: gav tidigare 200 och min man 100. (Vi har tre barn) och höjde min mans till 200. 75% av 400 blir 300 - alltså oförändrad utgift.

    Ah, då förstår jag. Himla bra fö det där med skattelättnaden :)
  • Äldre 5 Dec 11:12
    #37

    Ger till välgörenhet sporadiskt men blir inte så ofta då ekonomin inte är den bästa. Dock medlem i amnesty. Sen investerar jag regelbundet i microlån till föräldrar i olika afrikanska länder genom kiva. Dock räknas det inte riktigt eftersom pengarna kommer tillbaka och slutar som semesterkassa hos mig själv.

  • Äldre 5 Dec 20:08
    #38
    Wilner skrev 2013-12-04 22:46:26 följande:
    Du får gärna försöka ange ett rationellt skäl.

     


    Vi lever i ett välfärdssamhälle där vi har fått allting gratis. Och eftersom du förmodligen aldrig kommer kunna betala tillbaka för allt du har fått så är det minsta du kan göra att skänka några hundralappar till dom som inte hade samma tur. Det handlar till stor del om att visa tacksamhet. För vad är egentligen oddsen att just DU föddes här i pyttelilla Sverige och inte i Indien, Afrika ex?
    Det jag menar är att du hade lika gärna kunnat vara en av dom som har det som svårast. Svält, sjukdomar, krig och katastrofer. Det är för oss väldigt svårt att relatera till detta eftersom vi lever i vår verklighet som skiljer sig så otroligt mycket ifrån detta. Vi har det så otroligt bra här egentligen. Vi föds fria till ett liv där vi kan göra precis vad vi vill. Medans man i vissa länder redan är dödsdömd vid födseln. Dom här människorna har inte valt detta utan dom hade bara inte samma tur som vi. När man bidrar kan man förändra människors liv och det är ett tillräckligt bra skäl för mig. Jag dör inte av att skänka några hundralappar, faktum är att det inte påverkar mig alls (förutom att jag kanske måste prioritera bort .. två pizzor i månaden kanske?)

    Rationellt skäl? För mig är det ganska rationellt att bry sig om andra människor och inte bara tänka på sig själv. Det är så jag blivit uppfostrad. Du verkar ju dock vara ute efter en anledning som ska gynna dig själv bara och då har jag inga exempel förutom att ditt samvete kanske får ett lyft. Ta inte illa upp men tror det behövs faktiskt

  • Äldre 18 Feb 20:22
    #39

    Istället för att några få hjälper mycket - så hjälper alla lite.

    Bli tia-fadder och skänk 10:- i månaden. Vilken fantastisk ide!

    Jag bidrar med en tia till spädbarnshemmet i mitt namn ochi mina fyra barns :)

    www.mangabackarsma.com

  • Äldre 18 Feb 20:40
    #40

    Ger ca 1.5% av min bruttolön till div olika hjälporganisationer.

  • Äldre 18 Feb 20:49
    #41

    Ja, vi har ett fadderbarn.

  • Äldre 18 Feb 21:05
    #42

    UNHCR

  • Äldre 19 Feb 00:53
    #43

    Nej. Men kommer få lite pengar nu och vill skänka till Världsnaturfonden, Cancerfonden,alzheimerfonden och ett katthem!

  • Äldre 30 Jun 21:47
    #44

    Fadderbarn i Chile

  • Äldre 30 Jun 21:48
    #45

    Läkare utan gränser.

    Lite då och då.


    online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Äldre 30 Jun 22:14
    #46

    Inget särskilt och märkvärdigt.
    Ibland stoppar jag en peng eller liten sedel i Frälsningsarméns bössor. Ibland lägger jag en peng i tiggarens burk. Röda Korset får emellanåt ett mindre belopp från mig.
    Inget att yvas över.

  • Äldre 30 Jun 22:31
    #47

    Har ett fadderbarn i Etiopien. Hon är dock bara 5 år yngre än mig

  • Äldre 14 Aug 09:38
    #48
    annsv1 skrev 2013-11-17 23:29:51 följande:

    Gör du det? I så fall vad för slags välgörenhet och varför? Hur ofta och hur mycket?


    För tillfället skänker jag pengar varje månad till HSI (Humane Society International) som hjälper djur i nöd världen över och UNICEF. Dock finns det så himla många fina organisationer som gör så mycket bra i världen.. Önskar man kunde skänka en slant till allihop.  
Svar på tråden Skänker du pengar till välgörenhet? Vad isf?