• Äldre 24 Nov 13:27
    31824 visningar
    16 svar
    16
    31824

    Normalt vattentryck i kranen?

    Har för två månader sedan flyttat in i vår villa och vattentrycket är så pass lågt att vi får ha max utsläpp av vatten när vi ska tvätta händer, duscha eller vad som och att varken tvättmaskin eller diskmaskin tar in tillräckligt med vatten. Vi får alltså stå och fylla disk- och tvättmaskinen manuellt och alltså passa på maskinerna hela tiden.

    Jag tänkte jag ska mäta upp hur många liter per minut vi får ut ur kranen men vet inte hur många liter det krävs för att maskinerna ska fungera normalt. Någon här som vet, eller var jag kan hitta den infon? Tanken är att se om trycket är tillräckligt och om det istället kan vara så att maskinerna behöver en rengöring. ;)

  • Svar på tråden Normalt vattentryck i kranen?
  • faithf­ully
    Äldre 24 Nov 13:39
    #1
    Angels skrev 2013-11-24 13:27:56 följande:
    Har för två månader sedan flyttat in i vår villa och vattentrycket är så pass lågt att vi får ha max utsläpp av vatten när vi ska tvätta händer, duscha eller vad som och att varken tvättmaskin eller diskmaskin tar in tillräckligt med vatten. Vi får alltså stå och fylla disk- och tvättmaskinen manuellt och alltså passa på maskinerna hela tiden.

    Jag tänkte jag ska mäta upp hur många liter per minut vi får ut ur kranen men vet inte hur många liter det krävs för att maskinerna ska fungera normalt. Någon här som vet, eller var jag kan hitta den infon? Tanken är att se om trycket är tillräckligt och om det istället kan vara så att maskinerna behöver en rengöring. ;)
    Är det en nyare villa så kan de finnas såna "bromsar" så man sparar vatten. Men eftersom inte apparater fungerar skulle jag ringa vvsare för besiktning. Tyvärr kommer man inte alltid på detta på en visning, att prova spola kranar, spola i toan m.m
  • Äldre 24 Nov 13:43
    #2
    faithfully skrev 2013-11-24 13:39:15 följande:
    Är det en nyare villa så kan de finnas såna "bromsar" så man sparar vatten. Men eftersom inte apparater fungerar skulle jag ringa vvsare för besiktning. Tyvärr kommer man inte alltid på detta på en visning, att prova spola kranar, spola i toan m.m
    Nej, villan är från början på 1900-talet, men huset har använts som fritidsboende till dess vi tog över det och därför har inte kranar etc. använts lika flitigt tidigare. Kan även hända det är ledningen från tomtgränsen som är igenkorkad eller något åt det hållet, men vi börjar med det lätta, att kolla vattenmängden som kommer ur kranen. ;)
  • Äldre 24 Nov 13:45
    #3

    jag vet inte vad ni har för vatten kommunalt eller eget?
    jag har eget vatten som pumpas från brunn till en hydrofor
    när vi får dåligt tryck i kranarna hemma vilket sker ungefär var 3e -4e mån så vet vi att det är dags att pumpa in luft i hydroforen
    luften ger nämligen trycket 
    jag vet hur vatten- respektive luftnivå ska vara på min, men vet ju inte vad du har
    om du ens har en hydrofor?
    prata med en rörmokare
    hursomhelst är det bra att etablera en BRA kontakt med en BRA rörmokarfirma när man bor i hus
    lycka till 

  • faithf­ully
    Äldre 24 Nov 13:46
    #4
    Angels skrev 2013-11-24 13:43:54 följande:
    Nej, villan är från början på 1900-talet, men huset har använts som fritidsboende till dess vi tog över det och därför har inte kranar etc. använts lika flitigt tidigare. Kan även hända det är ledningen från tomtgränsen som är igenkorkad eller något åt det hållet, men vi börjar med det lätta, att kolla vattenmängden som kommer ur kranen. ;)
    Kan vara avlagringar i stammarna och att de behöver bytas, och i värsta fall en läcka som orsakar det. Är varmvattenberedaren gammal?

    Jag skulle ha ringt en vvsare som kikar på det. Finns det inte någon form av tryckmätare där man stänger av huvudvattenledningen, det tror jag vi har... 
  • Äldre 24 Nov 13:51
    #5
    slutatsnusa skrev 2013-11-24 13:45:47 följande:
    jag vet inte vad ni har för vatten kommunalt eller eget?
    jag har eget vatten som pumpas från brunn till en hydrofor
    när vi får dåligt tryck i kranarna hemma vilket sker ungefär var 3e -4e mån så vet vi att det är dags att pumpa in luft i hydroforen
    luften ger nämligen trycket 
    jag vet hur vatten- respektive luftnivå ska vara på min, men vet ju inte vad du har
    om du ens har en hydrofor?
    prata med en rörmokare
    hursomhelst är det bra att etablera en BRA kontakt med en BRA rörmokarfirma när man bor i hus
    lycka till 
    Sorry, trodde jag skrev det. Vi har kommunalt vatten. Vi hade egen brunn till vår förra villa och då hade vi en hydrofor. Funderar på att installera en här också, men är lite orolig att det är dumt att behandla symptomen istället för orsaken.
  • faithf­ully
    Äldre 24 Nov 13:52
    #6
    Angels skrev 2013-11-24 13:51:06 följande:
    Sorry, trodde jag skrev det. Vi har kommunalt vatten. Vi hade egen brunn till vår förra villa och då hade vi en hydrofor. Funderar på att installera en här också, men är lite orolig att det är dumt att behandla symptomen istället för orsaken.
    När är stammarna bytta senast?
  • Äldre 24 Nov 13:52
    #7
    faithfully skrev 2013-11-24 13:46:51 följande:
    Kan vara avlagringar i stammarna och att de behöver bytas, och i värsta fall en läcka som orsakar det. Är varmvattenberedaren gammal?

    Jag skulle ha ringt en vvsare som kikar på det. Finns det inte någon form av tryckmätare där man stänger av huvudvattenledningen, det tror jag vi har... 
    Kan absolut vara så att stammarna behöver bytas, men den delen med badrummet tex är byggt 2008 så tycker det borde fungera som det ska. Dock kan det ju vara så att det inte gör det pga att det inte är använt särskilt mycket. Varmvattenberedaren är också från 2008.

    Men är det ingen som vet hur mycket en tvätt- och diskmaskin kräver i vattenmängd/minut för att ta in tillräckligt med vatten?
  • faithf­ully
    Äldre 24 Nov 13:56
    #8
    Angels skrev 2013-11-24 13:52:59 följande:
    Kan absolut vara så att stammarna behöver bytas, men den delen med badrummet tex är byggt 2008 så tycker det borde fungera som det ska. Dock kan det ju vara så att det inte gör det pga att det inte är använt särskilt mycket. Varmvattenberedaren är också från 2008.

    Men är det ingen som vet hur mycket en tvätt- och diskmaskin kräver i vattenmängd/minut för att ta in tillräckligt med vatten?
    Kolla i manualen, brukar gå hitta på internet..

    Även om badrummet är renoverat betyder ju inte det att stammarna är bytta hela vägen till vattenberedaren och till huvudvattenledningen 
  • faithf­ully
    Äldre 24 Nov 13:57
    #9

    Annars kanske man kan ringa kommunen och höra om de kan avläsa något

  • Äldre 24 Nov 13:59
    #10
    faithfully skrev 2013-11-24 13:52:42 följande:
    När är stammarna bytta senast?
    Står inget om det, så är väl antingen aldrig gjort eller gjort för vääääldigt länge sedan. Antar också att de nya stammarna är påkopplade på de gamla, så att det är nya stammar i den nya delen hjälper nog knappast. :/
  • Äldre 24 Nov 14:00
    #11
    faithfully skrev 2013-11-24 13:57:20 följande:
    Annars kanske man kan ringa kommunen och höra om de kan avläsa något
    Okej. Avläsa hur högt tryck de har eller vad ska de läsa av? :)
  • faithf­ully
    Äldre 24 Nov 14:01
    #12
    Angels skrev 2013-11-24 14:00:21 följande:
    Okej. Avläsa hur högt tryck de har eller vad ska de läsa av? :)
    Hehe det vet jag inte riktigt men de måste ju ha någon koll på deras ledningar i alla fall :)
  • faithf­ully
    Äldre 24 Nov 14:02
    #13

    Ring förra ägarna och fråga som de haft samma problem? De tär såklart ert ansvar att undersöka detta innan men om maskiner inte fungerar för er så kanske någon har tillstött och då hade jag ringt kommunen..

  • Äldre 24 Nov 14:24
    #14

    Okej, nu har jag hittat att tvättmaskinen behöver mellan 50-800 kPa i vattentryck för att fungera. Detta innebär ett tryck på minst 0,5 bar, men hur mycket vatten per minut behöver den. Det har jag inte lyckats hitta än. ;)

  • Äldre 24 Nov 15:14
    #15

    Jag har nu provat det jag själv klarar av att prova och det jag får ut är 5 liter i minuten både på badrummet och i köket och sprutar jag vatten rakt upp mot taket (med hjälp av slangen till duschen) så blir strålen ca 20 cm hög. Säger mig inte så jättemycket förstås, men kan jämföra med förra huset där strålen sköt rakt upp i taket i duschen om man fick munstycket åt fel håll när man tex fyllde en hink med vatten...

  • Äldre 29 Nov 12:04
    #16

    Tillverkaren av maskinerna kan upplysa om hur stort vattentryck dom behöver.
    men som någon sa, en bra kontakt med en bra vvs firma är bra att ha

Svar på tråden Normalt vattentryck i kranen?