• juliamedfler

    Tokig snart....

    Jag är tvilling mamma och har hela tiden varit beredd på att få lite sömn men alltså dom har varit underbara hela tiden min tvillingpojkar ( 8 snart 9 månader) dom har sovit perfekt och det har inte varit några bekymmer. 11-12 timmar per natt jag har bara lagt dom sen sover dom genom natten osv. MEN nu har dom börjat vakna 4 varje morgon oavsätt tid jag lägger dom och ibland sover dom bara någon timme per dag och vakar ändå 4 pigga med för den delen. vad har hänt? och vad kan jag göra för att få dom att sova längre.

    dela gärna med er om ni har haft samma problem
    eller tips på liknadnde

  • Svar på tråden Tokig snart....
  • tvillingarpågång

    Min erfarenhet är att det inte är så mycket att göra åt det. Har de bestämt sig för att vakna en viss tid så gör de det.. Det enda man kan göra är att själv gå och lägga sig i tid så att man orkar med tidiga morgnar. Det var länge sedan mina killar vakna kl 4 på morgonen (de är snart 2,5 år), men ibland kommer de in i perioder då det helt plötsligt börjar vakna runt kl 5. Inge kul men inte mycket annat att göra än att vänta ut dem och hoppa på att perioden blir kort :) I normala fall sover de till kl 6 så sovmorgnar är vi inte bortskämda med. 
    Se till att det är mörkt i rummet på morgonen men det är ju inget större bekymmer nu på vintern. Är det en av dem som oftast vaknar och då väcker den andre kanske ni kan dela på dem och så kanske den ena sover lite längre iaf..

  • strojes

    Vi har också haft sådana perioder, dock kanske inte så tidigt som 4... men som tidigare sagts bara att gilla läget. Jag tog över mina barn till vår dubbelsäng och så låg vi och gosade så länge som möjligt för att markera att vi ska ta det lugnt och ligga i sängen den tiden på dygnet. Hade jag tur så kunde de småslumra lite innan de vägrade ligga kvar i sängen.

  • mammalovis

    Att de vaknar pigga och glada är ju ändå något positivt. Vad gör de om de ligger kvar i sina sängar? Rullar de runt och tränar krypning eller blir de missnöjda då?

    Det händer ju mycket motoriskt i den åldern plus att separationsfasen träder in.

    Min dotter vaknade första gången vid fem, men då somnade hon inte förrän efter tolv ... så här är jag rätt trött som dessutom haft sjuka barn i över en veckas tid, men förhoppningsvis vänder det snart. Det kan ju vara tänder på g också. Att äldsta dottern långsover middag p g a feber är min räddning just nu.

Svar på tråden Tokig snart....