• Anonym (Smörb­lomma)
    Äldre 2 Dec 18:16
    10641 visningar
    62 svar
    62
    10641

    Hur friendzonar man någon?

    Jag har en kompis som jag är lite attraherad av. Han är världens finaste på många sätt, typ supersnäll och ordentlig hjälper en med skoljobbet (vi går i samma klass på universitetet), håller koll på grejer, dricker aldrig alkohol etc. Han är kort, har töntiga kläder och ser inte särskilt snygg ut, gigantiska ögonbryn och för stor mun liksom. Han är lite feminin också. Han har många tjejkompisar och alla säger samma sak: han är den perfekta killkompisen men den sista någonsin de skulle vilja ligga med.

    Men av någon anledning så är jag ändå tänd på honom, vilket suger. Det börjar påverka vår vänskap och jag tänker på honom för mycket.

    Det skulle aldrig kunna bli något mellan oss eftersom jag har en viss livsstil som han har sagt att han aldrig kan tänka sig att ha så det går bort direkt.

    Men hur kan alla andra tjejer se honom som enbart vän och inte mer? Hur gör de? Jag vill också! Vi är jättebra vänner och han har flera gånger sagt att jag är hans absolut bästa vän och den person som betyder mest för honom i hela världen och jag vill inte förstöra det.

    Har tom legat med hans kompis för att se om det blev bättre men det blev det inte. Iofs är den kompisen inte så speciell heller. Hjälp! Hur gör man för att kunna se någon som enbart vän och inget mer??

  • Svar på tråden Hur friendzonar man någon?
  • Zoja
    Äldre 3 Dec 20:08
    #11

    Säger som någon annan sa, berätta för honom hur du känner.

  • Anonym (Sofie­)
    Äldre 3 Dec 20:10
    #12
    Anonym (Smörblomma) skrev 2013-12-03 20:08:45 följande:
    Mja, det behöver jag nog inte eftersom jag vet att det gäller för mig så jag skulle inte våga ligga ändå, dessutom är jag lite sårad över att han inte kan tänka sig att ha en flickvän med min livsstil, som att den skulle vara sämre liksom. Sedan så har han sagt att han väldigt lätt får känslor för tjejer som visar att de tycker bra om honom på något sätt och blir olyckligt förälskad. Så... ja.

    Fast ibland undrar jag vad som skulle hända om jag bara skulle förföra honom rakt av sådär. Får lite jobbig känsla i magen av det.



    Vad har du för livsstil då som han ogillar så mycket.
  • Anonym (Smörb­lomma) Trådstartaren
    Äldre 3 Dec 20:15
    #13
    Zoja skrev 2013-12-03 20:08:56 följande:
    Säger som någon annan sa, berätta för honom hur du känner.
    Det enda det skulle leda till är troligtvis att han skulle sluta vilja vara vän med mig för att vi skulle "komma över" varandra och sedan skulle vi troligtvis glida isär och jag uppskattar honom jättemycket som vän så det vill jag inte.
    Anonym (Sofie) skrev 2013-12-03 20:10:22 följande:


    Vad har du för livsstil då som han ogillar så mycket.
    Det vill jag inte skriva eftersom det kan avslöja vem jag är (jag vet att han läser här på forumet) men jag kan säga att det är liknande som att jag skulle varit en ridtjej och bott ute på landet och haft egen häst som jag spenderade mycket tid till att ta hand om. Och han skulle vara en stadskille och rädd för hästar. Fast det är inte det utan en annan grej.

  • Anonym (Tjej 28)
    Äldre 3 Dec 20:30
    #14
    Anonym (man) skrev 2013-12-03 17:41:42 följande:
    Jag tänkte direkt på den här när jag läste ditt inlägg: www.craigslist.org/about/best/lax/483318927.h... Jag tycker att du skall säga som det är till honom. Han är uppenbarligen intresserad av dig och du förkortar hans lidande genom att vara rak och ärlig. Jag talar inte bara om hur du känner, utan även om hur han är. Snälla pojkar får inte kyssa vackra flickor. Varför inte visa din tråd eller min länk för honom?

    Du kan ju inte tycka att den där misogyna gnälliga texten i länken är ett bra tips? Snacka om att författaren tror att kvinnor är ett pris som delas ut till "snälla" män och att en kvinnas vänskap i sig inte är något att ha. Men iallafall TS om han inte är intresserad av dig så får du undvika att mata elden, dvs distansera dig lite tills känslorna minskar. Eller så är han intresserad trots din livsstil och ni skulle bli ett bra par. Det vet du inte om du inte vågar berätta hur du känner.
  • Zoja
    Äldre 3 Dec 20:32
    #15
    Anonym (Smörblomma) skrev 2013-12-03 20:15:13 följande:
    Det enda det skulle leda till är troligtvis att han skulle sluta vilja vara vän med mig för att vi skulle "komma över" varandra och sedan skulle vi troligtvis glida isär och jag uppskattar honom jättemycket som vän så det vill jag inte.

    Det vill jag inte skriva eftersom det kan avslöja vem jag är (jag vet att han läser här på forumet) men jag kan säga att det är liknande som att jag skulle varit en ridtjej och bott ute på landet och haft egen häst som jag spenderade mycket tid till att ta hand om. Och han skulle vara en stadskille och rädd för hästar. Fast det är inte det utan en annan grej.

    Eller så ger ni ett förhållande en chans, eller så säger han "okej", och så fortsätter ni vara vänner.
  • Anonym (Smörb­lomma) Trådstartaren
    Äldre 3 Dec 21:06
    #16
    Anonym (Tjej 28) skrev 2013-12-03 20:30:18 följande:

    Du kan ju inte tycka att den där misogyna gnälliga texten i länken är ett bra tips? Snacka om att författaren tror att kvinnor är ett pris som delas ut till "snälla" män och att en kvinnas vänskap i sig inte är något att ha. Men iallafall TS om han inte är intresserad av dig så får du undvika att mata elden, dvs distansera dig lite tills känslorna minskar. Eller så är han intresserad trots din livsstil och ni skulle bli ett bra par. Det vet du inte om du inte vågar berätta hur du känner.
    Jag tror att han är intresserad (eller skulle bli det om jag sade att jag var det), men att han inte skulle vilja testa pga att min livsstil inte passar honom. På alla andra sätt skulle vi nog passa ihop. Jo den där texten var dum!

    Jag tänker dock att om han skulle våga ge det en chans så borde han väl inte ha sagt så rakt ut att han inte kan tänka sig en tjej som lever så? För han måste ju förstå att jag tänker att han även menar mig då...
    Zoja skrev 2013-12-03 20:32:17 följande:
    Eller så ger ni ett förhållande en chans, eller så säger han "okej", och så fortsätter ni vara vänner.
    Jag tror att jag är för rädd att förlora honom och att jag tänker att risken är för stor. Hade det inte varit för detta med livsstilen så hade jag satsat direkt, men nu är det ju det...

    Finns det något sätt att luska lite utan att säga rakt ut att man har lite känslor? Typ flirta lite och se om han svarar på det? Vi har varit vänner så länge att jag inte vet hur jag skulle göra.

  • Zoja
    Äldre 3 Dec 21:20
    #17
    Anonym (Smörblomma) skrev 2013-12-03 21:06:41 följande:
    Jag tror att han är intresserad (eller skulle bli det om jag sade att jag var det), men att han inte skulle vilja testa pga att min livsstil inte passar honom. På alla andra sätt skulle vi nog passa ihop. Jo den där texten var dum!

    Jag tänker dock att om han skulle våga ge det en chans så borde han väl inte ha sagt så rakt ut att han inte kan tänka sig en tjej som lever så? För han måste ju förstå att jag tänker att han även menar mig då...

    Jag tror att jag är för rädd att förlora honom och att jag tänker att risken är för stor. Hade det inte varit för detta med livsstilen så hade jag satsat direkt, men nu är det ju det...

    Finns det något sätt att luska lite utan att säga rakt ut att man har lite känslor? Typ flirta lite och se om han svarar på det? Vi har varit vänner så länge att jag inte vet hur jag skulle göra.

    Du kan väl testa sätta dig närmare om ni kollar på film någon gång och använda dig av kroppsspråk. Men det enklaste är ju att säga det rakt ut.. Men jag förstår att det kan kännas svårt.
  • Anonym (Smörb­lomma) Trådstartaren
    Äldre 3 Dec 21:24
    #18
    Zoja skrev 2013-12-03 21:20:48 följande:
    Du kan väl testa sätta dig närmare om ni kollar på film någon gång och använda dig av kroppsspråk. Men det enklaste är ju att säga det rakt ut.. Men jag förstår att det kan kännas svårt.
    Vi brukar redan sitta nära och ibland lägger han armen om mig. En gång när vi var trötta och slötittade på en sen film så låg vi ner i soffan, han låg bakom mig och då lade han också armen om mig. Iiih, vad det pirrade då! :-O Men ja, jag vill nog använda kroppsspråk eller luska lite på annat sätt. Säga det rakt ut vågar jag nog inte, då blir det så definitivt. I så fall är det bättre att göra något som kan tolkas som annat om det inte fungerar.

    Han dricker inte heller, annars hade jag kunnat köra på det.
  • Anonym (enkel­t)
    Äldre 3 Dec 22:01
    #19

    Jag tror du får tänka på att den här pojken inte är en vuxen och mogen person. Han knyter an till tjejer för lätt, för hårt och på fel sätt. Han är oerfaren och vågar inte riktigt, utan spelar ett för honom välbekant och "tryggt" men för alla andra fjantigt spel. Han har satt upp regler som av din vaga beskrivning låter som godtyckliga nonsensregler uppsatta antingen pga. fjantighet el. som försvar (en annan möjlighet är att han mkt väl tänkt på att det han sa anspelar på dig och det är därför han sa det, som en töntig lek).

    Han är säkert mkt "snäll" på sitt sätt men grejen är att man ska inte bara vara snäll utan man ska vara en vettig typ också. Han är inte där än utan är fast i sina ingrodda vanor och komplex. Det finns säkert en kvinna där ute för honom men det behöver inte vara du som är den kvinnan. Jag tror inte att du borde ens försöka förföra honom och eg. tror jag starkt på att du måste aktivt låta bli att mysa så mkt med honom. Ovanstående är bland de viktigare skälen till att era gemensamma tjejkompisar/bekanta inte vill ha honom som någonting mer allvarlig än lite av en kompis. De snappar upp de här [varnings]signalerna och vet att det inte är en bra idé. Och de har lärt sig att dåliga idéer faktiskt kan vara så dåliga att man inte ska agera på dem :P

    Träna mera, ta en resa någonstans trevligt inom eller utanför sverige m goda vänner, träffa och lär känna lite nytt folk, gå med i en studentförening typ ett spex och fyll din tillvaro med nya roliga saker typ dans och sex så kommer de här känslorna att pysa bort utan några som helst problem. Det här är den typen av känslor som försvinner om de inte aktivt underhålls m drama och konstant mys.

  • Anonym (Smörb­lomma) Trådstartaren
    Äldre 3 Dec 22:07
    #20
    Anonym (enkelt) skrev 2013-12-03 22:01:05 följande:
    Jag tror du får tänka på att den här pojken inte är en vuxen och mogen person. Han knyter an till tjejer för lätt, för hårt och på fel sätt. Han är oerfaren och vågar inte riktigt, utan spelar ett för honom välbekant och "tryggt" men för alla andra fjantigt spel. Han har satt upp regler som av din vaga beskrivning låter som godtyckliga nonsensregler uppsatta antingen pga. fjantighet el. som försvar (en annan möjlighet är att han mkt väl tänkt på att det han sa anspelar på dig och det är därför han sa det, som en töntig lek).

    Han är säkert mkt "snäll" på sitt sätt men grejen är att man ska inte bara vara snäll utan man ska vara en vettig typ också. Han är inte där än utan är fast i sina ingrodda vanor och komplex. Det finns säkert en kvinna där ute för honom men det behöver inte vara du som är den kvinnan. Jag tror inte att du borde ens försöka förföra honom och eg. tror jag starkt på att du måste aktivt låta bli att mysa så mkt med honom. Ovanstående är bland de viktigare skälen till att era gemensamma tjejkompisar/bekanta inte vill ha honom som någonting mer allvarlig än lite av en kompis. De snappar upp de här [varnings]signalerna och vet att det inte är en bra idé. Och de har lärt sig att dåliga idéer faktiskt kan vara så dåliga att man inte ska agera på dem :P

    Träna mera, ta en resa någonstans trevligt inom eller utanför sverige m goda vänner, träffa och lär känna lite nytt folk, gå med i en studentförening typ ett spex och fyll din tillvaro med nya roliga saker typ dans och sex så kommer de här känslorna att pysa bort utan några som helst problem. Det här är den typen av känslor som försvinner om de inte aktivt underhålls m drama och konstant mys.
    Du kan säkert ha rätt men hur ska jag göra för att kunna se honom som han är då och inte som hans andra tjejkompisar ser honom?

    Ironiskt med dina förslag eftersom denna kille är jätteförtjust i just spex och dans! Men jag förstår tanken. Jag gick faktiskt en danskurs nyligen med en tjejkompis men alla killar som var där var där med sina tjejer, vi var de enda singlarna. Dansläraren (som inte ens var singel) började stöta på min kompis. Så det var inte helt lyckat!
Svar på tråden Hur friendzonar man någon?