• Anonym (Smörb­lomma)
    Äldre 2 Dec 18:16
    10600 visningar
    62 svar
    62
    10600

    Hur friendzonar man någon?

    Jag har en kompis som jag är lite attraherad av. Han är världens finaste på många sätt, typ supersnäll och ordentlig hjälper en med skoljobbet (vi går i samma klass på universitetet), håller koll på grejer, dricker aldrig alkohol etc. Han är kort, har töntiga kläder och ser inte särskilt snygg ut, gigantiska ögonbryn och för stor mun liksom. Han är lite feminin också. Han har många tjejkompisar och alla säger samma sak: han är den perfekta killkompisen men den sista någonsin de skulle vilja ligga med.

    Men av någon anledning så är jag ändå tänd på honom, vilket suger. Det börjar påverka vår vänskap och jag tänker på honom för mycket.

    Det skulle aldrig kunna bli något mellan oss eftersom jag har en viss livsstil som han har sagt att han aldrig kan tänka sig att ha så det går bort direkt.

    Men hur kan alla andra tjejer se honom som enbart vän och inte mer? Hur gör de? Jag vill också! Vi är jättebra vänner och han har flera gånger sagt att jag är hans absolut bästa vän och den person som betyder mest för honom i hela världen och jag vill inte förstöra det.

    Har tom legat med hans kompis för att se om det blev bättre men det blev det inte. Iofs är den kompisen inte så speciell heller. Hjälp! Hur gör man för att kunna se någon som enbart vän och inget mer??

  • Svar på tråden Hur friendzonar man någon?
  • Anonym (erfar­en tjejvä­n)
    Äldre 6 Dec 02:06
    #41
    Bjoer skrev 2013-12-06 01:37:37 följande:
    Läs första inlägget.
    Ursäkta läste lite snabbt. :) missar ibland. 

    Tänkte att det kunde vara någon annan anledningen, t.ex undermedvetet sätt att göra killen i fråga sotis... Kanske en undermedveten hint att "om du inte är snabb så väljer jag någon annan" men så var ju inte fallet nu när jag läste tydligare.  

    Men det kvarstår fortfarande som jag skrev att anledningen till att han blev arg kanske tyder på att han gillar henne.  
  • Anonym (enkel­t)
    Äldre 6 Dec 06:47
    #42

    Herregud Smörblomma, den här människan är en känslovampyr. Låt honom inte guilt-trippa dig över det här!

    Ni berättar det ni känner och vill för varandra och ditt sexliv är din ensak. Lär er att dra och att hålla gränser om ni vill ha en vettig relation. Låt inte honom få dig att må dåligt över något sådant här. Jag var som honom en gång i tiden och behövde få mig en spark i röven innan jag insåg att man inte kunde göra såhär mot andra människor. Nu förmedlar jag det budskapet till dig. Acceptera inte att han gör så här mot dig.

    geekfeminism.wikia.com/wiki/Nice_guy_syndrome

  • Anonym (Tjej 28)
    Äldre 6 Dec 08:48
    #43
    Anonym (enkelt) skrev 2013-12-06 06:47:01 följande:
    Herregud Smörblomma, den här människan är en känslovampyr. Låt honom inte guilt-trippa dig över det här! Ni berättar det ni känner och vill för varandra och ditt sexliv är din ensak. Lär er att dra och att hålla gränser om ni vill ha en vettig relation. Låt inte honom få dig att må dåligt över något sådant här. Jag var som honom en gång i tiden och behövde få mig en spark i röven innan jag insåg att man inte kunde göra såhär mot andra människor. Nu förmedlar jag det budskapet till dig. Acceptera inte att han gör så här mot dig. geekfeminism.wikia.com/wiki/Nice_guy_syndrome

    Exakt! Det låter väldigt passivt-aggressivt att först göra klart för TS att han inte kan vara tillsammans med en tjej som har hennes livsstil (=man tolkar det så klart som att han inte är intresserad) och sen bli svinsur över att du haft sex med någon annan. Skulle jag bli sur om någon av mina vänner har sex med en annan vän? Nej, för jag spelar inte spel för att guilt trippa folk. Han har ingen äganderätt över dig TS. Det kan finnas en anledning till att andra tjejer bara vill ha honom som vän - att ingå förhållande med någon som är osäker och som inte vågar stå för den han är och vad han vill är ingen bra idé.
  • Anonym (Smörb­lomma) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 22:39
    #44

    Vi har pratat lite nu, och jag är jätteledsen så orkar inte skriva mycket just nu. Han sade att han var jättearg och ledsen att jag inte litat på honom tillräckligt för att berätta allt. Han sade också att han tyckte det var dåligt av mig att välja just hans kompis och att han inte kunde sova för att han såg scener av oss tillsammans. Det lät ju som att han gillade mig så jag bekände allt typ, sade att jag bara varit med kompisen för att komma över honom. Att jag aldrig hade gjort så om jag trodde att jag haft en chans med honom. Det såg inte riktigt ut som att han trodde mig, eller brydde sig. Han sade bara att han måste komma över det här sveket nu och att han skulle vilja att allt var som förut. Att han inte kunde känna något annat än ilska och sorg just nu. Att han skulle berätta för två andra gemensamma vänner om vad jag och kompisen hemlighållit för att ha ngn att prata med. Men att vi skulle kunna prata igen någon gång men han visste inte när. Att han behövde distans under en tid. Innan han gick så kramade han dock mig och sade att jag skulle ta hand om mig. Då började jag gråta. Det var hemskt Sedan gick han och nu har jag bara att vänta på att de två andra kompisarna kommer ta avstånd från mig också. De känner den killen jag låg med jättebra och kommer tycka att allt är mitt fel. Och antagligen kommer min kompis vinkla det så också eftersom han verkade så arg. Jag vet inte ens vad jag har gjort. Jag skulle ha sagt allt när det hände, men är det så stor grej? Vi var ju inte ihop eller ngt. Jag har ju inte varit otrogen.

  • Anonym (erfar­en tjejvä­n)
    Äldre 6 Dec 23:01
    #45
    Anonym (Smörblomma) skrev 2013-12-06 22:39:54 följande:
    Vi har pratat lite nu, och jag är jätteledsen så orkar inte skriva mycket just nu. Han sade att han var jättearg och ledsen att jag inte litat på honom tillräckligt för att berätta allt. Han sade också att han tyckte det var dåligt av mig att välja just hans kompis och att han inte kunde sova för att han såg scener av oss tillsammans. Det lät ju som att han gillade mig så jag bekände allt typ, sade att jag bara varit med kompisen för att komma över honom. Att jag aldrig hade gjort så om jag trodde att jag haft en chans med honom. Det såg inte riktigt ut som att han trodde mig, eller brydde sig. Han sade bara att han måste komma över det här sveket nu och att han skulle vilja att allt var som förut. Att han inte kunde känna något annat än ilska och sorg just nu. Att han skulle berätta för två andra gemensamma vänner om vad jag och kompisen hemlighållit för att ha ngn att prata med. Men att vi skulle kunna prata igen någon gång men han visste inte när. Att han behövde distans under en tid. Innan han gick så kramade han dock mig och sade att jag skulle ta hand om mig. Då började jag gråta. Det var hemskt Sedan gick han och nu har jag bara att vänta på att de två andra kompisarna kommer ta avstånd från mig också. De känner den killen jag låg med jättebra och kommer tycka att allt är mitt fel. Och antagligen kommer min kompis vinkla det så också eftersom han verkade så arg. Jag vet inte ens vad jag har gjort. Jag skulle ha sagt allt när det hände, men är det så stor grej? Vi var ju inte ihop eller ngt. Jag har ju inte varit otrogen.
    Det där var inte ett smart drag av honom kan jag säga. Har du något att förlora på att säga till på skarpen? "Fan jag gillar dig fattar du inte det? om du vill ha mig nu, sluta gnäll och ta mig, annars blir det inget!" tror du faktiskt har rätt att vara lite arg här. Han spelar som någon ovan säger ett lite jobbigt känslospel. Han kommer ångra sig när han inser vad han håller på med. Om det här fortsätter kommer ni förlora varandra ändå. Han behöver ingen egentid... Jag har också blivit sur när tjejer blivit knullade av mina kompisar men det ångrar jag nu... Jag visade inte tillräckligt mycket att jag ville ha dom och det är när man missar något så vill man ha det mer. Det kan vara så att han har känslan på att kompisen har nu en erfarenhet som han själv inte har, alltså dig. Han är för långsam.

    Hoppas det löser sig! tråkigt att det är så jobbigt det här.
  • Anonym (enkel­t)
    Äldre 7 Dec 00:15
    #46
    Anonym (Smörblomma) skrev 2013-12-06 22:39:54 följande:
    Vi har pratat lite nu, och jag är jätteledsen så orkar inte skriva mycket just nu. Han sade att han var jättearg och ledsen att jag inte litat på honom tillräckligt för att berätta allt. Han sade också att han tyckte det var dåligt av mig att välja just hans kompis och att han inte kunde sova för att han såg scener av oss tillsammans. Det lät ju som att han gillade mig så jag bekände allt typ, sade att jag bara varit med kompisen för att komma över honom. Att jag aldrig hade gjort så om jag trodde att jag haft en chans med honom. Det såg inte riktigt ut som att han trodde mig, eller brydde sig. Han sade bara att han måste komma över det här sveket nu och att han skulle vilja att allt var som förut. Att han inte kunde känna något annat än ilska och sorg just nu. Att han skulle berätta för två andra gemensamma vänner om vad jag och kompisen hemlighållit för att ha ngn att prata med. Men att vi skulle kunna prata igen någon gång men han visste inte när. Att han behövde distans under en tid. Innan han gick så kramade han dock mig och sade att jag skulle ta hand om mig. Då började jag gråta. Det var hemskt Sedan gick han och nu har jag bara att vänta på att de två andra kompisarna kommer ta avstånd från mig också. De känner den killen jag låg med jättebra och kommer tycka att allt är mitt fel. Och antagligen kommer min kompis vinkla det så också eftersom han verkade så arg. Jag vet inte ens vad jag har gjort. Jag skulle ha sagt allt när det hände, men är det så stor grej? Vi var ju inte ihop eller ngt. Jag har ju inte varit otrogen.
    Snälla du släpp den här patetiske pojken, släpp honom bara. Han vet inte hur man uppför sig som en vuxen man, och inte heller hur man är en bra person mot sina vänner. Du ska INTE ta på dig hans "ilska" och andra fjanterier. Du har INTE "svikit" honom, precis som du själv inser om du låter dig själv tänka en stund. Han har inga som helst rättigheter till dig, din kropp, dina hemligheter, info om ditt sexliv, inget av det. Du ska INTE acceptera att han försöker få dina andra bekanta och kompisar att sätta känslomässig och social press på dig. Snälla du öppna ögonen och se den här muppen för vad han är, bryt med honom och gå vidare med ditt liv som vuxen och någorlunda vettig person. Just do it.

    Ilska, sorg, svek, vafan är det för fjanterier. Herre min gud alltså vaFAN. Inser du hur oproduktivt det är för dig att reagera såhär och ta på dig skuld och skam trots att du inte gjort något fel? Brukar du alltid reagera på det här viset? Är det inte dags att sluta vara en disktrasa? You can do it.
  • Orcha
    Äldre 7 Dec 00:20
    #47
    Anonym (Smörblomma) skrev 2013-12-06 00:12:05 följande:
    Nu är jag ganska ledsen. Han pratade med sin kompis (den jag låg med) nyss och tydligen har kompisen berättat detaljer om vad som hände mellan oss. Min kompis ringde mig idag och var jätteledsen och arg för att jag inte hade berättat "som det var", vilket var att vi hade sex ett par gånger, inte bara en gång som han tydligen hade trott att det varit. Han sade inte att sexet i sig var fel men han var sårad över att jag inte hade berättat till honom hur det var eftersom han sade att han trodde att vi berättade allt för varandra, och att han berättat alla sina innersta hemligheter för mig. Han ville ses imorgon och prata ut. Har en klump i magen, har aldrig sett honom arg förut Nu vågar jag verkligen inte berätta om mina känslor, för då kommer han säkert att ta det negativt eftersom jag har hemlighållt dem med...
    Det låter rätt kört.
    Antar att ni är unga.

    Eller jag hoppas det...
    I UK åker jag i en väldigt high fart. Här hemma småpyser jag mest...
  • Anonym (Tjej 28)
    Äldre 7 Dec 01:51
    #48
    Anonym (erfaren tjejvän) skrev 2013-12-06 23:01:11 följande:
    Det där var inte ett smart drag av honom kan jag säga. Har du något att förlora på att säga till på skarpen? "Fan jag gillar dig fattar du inte det? om du vill ha mig nu, sluta gnäll och ta mig, annars blir det inget!" tror du faktiskt har rätt att vara lite arg här. Han spelar som någon ovan säger ett lite jobbigt känslospel. Han kommer ångra sig när han inser vad han håller på med. Om det här fortsätter kommer ni förlora varandra ändå. Han behöver ingen egentid... Jag har också blivit sur när tjejer blivit knullade av mina kompisar men det ångrar jag nu... Jag visade inte tillräckligt mycket att jag ville ha dom och det är när man missar något så vill man ha det mer. Det kan vara så att han har känslan på att kompisen har nu en erfarenhet som han själv inte har, alltså dig. Han är för långsam. Hoppas det löser sig! tråkigt att det är så jobbigt det här.

    Alltså jaa, tummen upp igen! TS lyssna på detta, du har inte gjort något fel! Han är inte din vän, vänner gör inte så.
  • Äldre 7 Dec 12:55
    #49
    Anonym (Smörblomma) skrev 2013-12-06 22:39:54 följande:
    Han sade bara att han måste komma över det här sveket nu och att han skulle vilja att allt var som förut. 
    Öh, vilket svek? Att du inte berättar allt för honom om alla jämt är ju knappast nått svek. Vad förväntar han sig egentligen?
  • Anonym (enkel­t)
    Äldre 7 Dec 14:02
    #50
    Anonym (erfaren tjejvän) skrev 2013-12-06 23:01:11 följande:
    Det där var inte ett smart drag av honom kan jag säga. Har du något att förlora på att säga till på skarpen? "Fan jag gillar dig fattar du inte det? om du vill ha mig nu, sluta gnäll och ta mig, annars blir det inget!"
    Ja, hon har mkt att förlora, eftersom hon då riskerar att faktiskt "få" den här ärkemuppen och därmed förlora sin värdighet samt flera år av lycka.
Svar på tråden Hur friendzonar man någon?