• Anonym (Smörb­lomma)
    Äldre 2 Dec 18:16
    10649 visningar
    62 svar
    62
    10649

    Hur friendzonar man någon?

    Jag har en kompis som jag är lite attraherad av. Han är världens finaste på många sätt, typ supersnäll och ordentlig hjälper en med skoljobbet (vi går i samma klass på universitetet), håller koll på grejer, dricker aldrig alkohol etc. Han är kort, har töntiga kläder och ser inte särskilt snygg ut, gigantiska ögonbryn och för stor mun liksom. Han är lite feminin också. Han har många tjejkompisar och alla säger samma sak: han är den perfekta killkompisen men den sista någonsin de skulle vilja ligga med.

    Men av någon anledning så är jag ändå tänd på honom, vilket suger. Det börjar påverka vår vänskap och jag tänker på honom för mycket.

    Det skulle aldrig kunna bli något mellan oss eftersom jag har en viss livsstil som han har sagt att han aldrig kan tänka sig att ha så det går bort direkt.

    Men hur kan alla andra tjejer se honom som enbart vän och inte mer? Hur gör de? Jag vill också! Vi är jättebra vänner och han har flera gånger sagt att jag är hans absolut bästa vän och den person som betyder mest för honom i hela världen och jag vill inte förstöra det.

    Har tom legat med hans kompis för att se om det blev bättre men det blev det inte. Iofs är den kompisen inte så speciell heller. Hjälp! Hur gör man för att kunna se någon som enbart vän och inget mer??

  • Svar på tråden Hur friendzonar man någon?
  • Anonym (Smörb­lomma) Trådstartaren
    Äldre 7 Dec 17:14
    #51

    Blä, känns som att känslorna har vuxit bara för att jag har erkänt dem (om han nu var i stånd att kunna ta in vad jag sade). Har varit deppig sedan jag pratade med honom igår. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu alltså... bara vänta och se, antar jag. Jobbigt att behöva träffa honom på måndag på universitetet, och alla andra som vet. Känner mig så ledsen. Snackade med en kompis som sade att det var bra att han ville ha distans för att då kommer jag över honom lättare också. Vet inte om det verkligen är så men lär väl se.

    Också jobbigt att jag ska på en fest på fredag där han också kommer att vara. Ska undvika att dricka så jag inte gör något dumt och min kompis har lovat att vara med mig hela tiden men jag bävar ändå för det.

  • Anonym (enkel­t)
    Äldre 7 Dec 23:18
    #52

    Känslorna må ha "vuxit" men det är fel känslor. Du måste lära dig att göra skillnad på "känslor" i allmänhet och bra resp. dåliga känslor. Skit i den där festen, gör något annat roligt istället. Det är mest pinsamt för honom, alla vet hur tragiskt det är att han bara har en massa tjejbekanta som alla inser hur jäkla jobbig han är. Det behöver inte vara jobbigt för dig. Du har inte gjort något fel. Han gör fel som försöker utsätta dig för psykisk och emotionell press. Han gör det för att han har lärt sig att du är sårbar och mottaglig för sådan press. Han har alltid känt sig som att han är i underläge och nu har han hittat en tjej som han kan se ned på, nu är tjejen i underläge och det kommer han att vilja mjölka. Åt helvete med det. Låt honom sura, gör något trevligt för dig själv istället

  • Äldre 7 Dec 23:20
    #53

    I detta läget är DU redan friendzonad av honom. Friendszon - Du har starka känslor och vill "mer" med någon som i sin tur bara ser dig som en vän.

  • Anonym (enkel­t)
    Äldre 7 Dec 23:26
    #54
    Alexandra1990 skrev 2013-12-07 23:20:40 följande:
    I detta läget är DU redan friendzonad av honom. Friendszon - Du har starka känslor och vill "mer" med någon som i sin tur bara ser dig som en vän.
    Problem solved
  • Anonym (Smörb­lomma) Trådstartaren
    Äldre 7 Dec 23:52
    #55
    Anonym (enkelt) skrev 2013-12-07 23:18:10 följande:
    Känslorna må ha "vuxit" men det är fel känslor. Du måste lära dig att göra skillnad på "känslor" i allmänhet och bra resp. dåliga känslor. Skit i den där festen, gör något annat roligt istället. Det är mest pinsamt för honom, alla vet hur tragiskt det är att han bara har en massa tjejbekanta som alla inser hur jäkla jobbig han är. Det behöver inte vara jobbigt för dig. Du har inte gjort något fel. Han gör fel som försöker utsätta dig för psykisk och emotionell press. Han gör det för att han har lärt sig att du är sårbar och mottaglig för sådan press. Han har alltid känt sig som att han är i underläge och nu har han hittat en tjej som han kan se ned på, nu är tjejen i underläge och det kommer han att vilja mjölka. Åt helvete med det. Låt honom sura, gör något trevligt för dig själv istället
    Kanske du har rätt. Jag måste gå på festen för jag har betalat ett antal hundra för biljett men jag ska gå med mina väninnor som lovat att hålla mig sällskap hela kvällen. Hoppas på att det går bra. Det är mycket folk där så jag kanske inte ens behöver se honom. Ska försöka att inte må för dåligt, jag har ju sagt allt jag kunnat nu så nu behöver jag i alla fall inte fundera på vad som hade kunnat hända liksom. Jag har gett det ett försök.

    Hah jo ni har rätt, jag är nog redan friendzonad. Det suger verkligen. Önskar att jag kunde se honom bara som en vän tillbaka.
  • Äldre 8 Dec 00:03
    #56
    Anonym (Smörblomma) skrev 2013-12-07 23:52:27 följande:
    Kanske du har rätt. Jag måste gå på festen för jag har betalat ett antal hundra för biljett men jag ska gå med mina väninnor som lovat att hålla mig sällskap hela kvällen. Hoppas på att det går bra. Det är mycket folk där så jag kanske inte ens behöver se honom. Ska försöka att inte må för dåligt, jag har ju sagt allt jag kunnat nu så nu behöver jag i alla fall inte fundera på vad som hade kunnat hända liksom. Jag har gett det ett försök.

    Hah jo ni har rätt, jag är nog redan friendzonad. Det suger verkligen. Önskar att jag kunde se honom bara som en vän tillbaka.
    http://www.veckorevyn.com/Relationer/Kom-over-ditt-ex--Jo-det-gar Detta är egentligen för att komma över sitt ex, men lite tips borde du ändå kunna finna
  • Äldre 8 Dec 08:16
    #57

    När jag läste igenom tråden tänkte jag till en början ge dig rådet att bjuda hem honom på en romantisk filmkväll eller något och försöka ta första steget eftersom du helt uppenbart är kär i honom.
    Sen läste jag inlägget där du beskrev hur han skällde ut dig, trots att du inte gjort någonting fel.
    Nu tänker jag bara att han verkar vara ett asshole och att han behöver skärpa sig och be om ursäkt, fatta läget och  ta ställning. Blir han så avundsjuk så är han ju kär i dig också och då är det bara osunt att fortsätta med kompis-charaden.

    Ni båda låter lite mesiga(förlåt!), ärligt talat, men jag hoppas verkligen att ni reder ut det.

    Ett annat mindre troligt scenario är att han är kär i killen du låg med och att det är därför han blev så upprörd.
    Tillbaka på ruta ett isåfall. : /

    Lycka till

    /En annan mes

  • Anonym (Smörb­lomma) Trådstartaren
    Äldre 10 Dec 04:12
    #58
    Alexandra1990 skrev 2013-12-08 00:03:51 följande:
    www.veckorevyn.com/Relationer/Kom-over-ditt-e... Detta är egentligen för att komma över sitt ex, men lite tips borde du ändå kunna finna

    Tack, jag ska försöka med det och se om någonting kan hjälpa...


     


    Lycka till01 skrev 2013-12-08 08:16:38 följande:
    När jag läste igenom tråden tänkte jag till en början ge dig rådet att bjuda hem honom på en romantisk filmkväll eller något och försöka ta första steget eftersom du helt uppenbart är kär i honom.
    Sen läste jag inlägget där du beskrev hur han skällde ut dig, trots att du inte gjort någonting fel.
    Nu tänker jag bara att han verkar vara ett asshole och att han behöver skärpa sig och be om ursäkt, fatta läget och  ta ställning. Blir han så avundsjuk så är han ju kär i dig också och då är det bara osunt att fortsätta med kompis-charaden.

    Ni båda låter lite mesiga(förlåt!), ärligt talat, men jag hoppas verkligen att ni reder ut det.

    Ett annat mindre troligt scenario är att han är kär i killen du låg med och att det är därför han blev så upprörd.
    Tillbaka på ruta ett isåfall. : /

    Lycka till

    /En annan mes

    Nej jag tror inte att han är kär i den andra killen, den killen har senare skaffat en annan tjej och hon och min kompis är bra vänner så han verkar inte vara svartsjuk på henne.

    Jag tänkte igår att jag skulle försöka komma över honom så jag lyssnade på lite breakup/olyckligt kär-musik och tillät mig vara lite ledsen men dumt nog så ledde det till att jag istället fick för mig att jag kanske inte hade gjort vad jag kunnat så jag smsade till honom vad jag känner för honom och att jag gärna hade velat vara med honom ifall det vore så att jag inte haft livsstilsgrejen. Fick svar lite senare, ett "Jag vet inte vad jag ska svara på det..."

  • Kiari6
    Äldre 10 Dec 05:13
    #59
    Anonym (erfaren tjejvän) skrev 2013-12-06 23:01:11 följande:
    "Fan jag gillar dig fattar du inte det? om du vill ha mig nu, sluta gnäll och ta mig, annars blir det inget!"
    Sådär vill man säga men vågar inte, fruktar för det där likgiltiga "ok, nej om du säger det så" och så är allt över.
  • Anonym (Smörb­lomma) Trådstartaren
    Äldre 10 Dec 06:32
    #60
    Kiari6 skrev 2013-12-10 05:13:06 följande:
    Sådär vill man säga men vågar inte, fruktar för det där likgiltiga "ok, nej om du säger det så" och så är allt över.

    Jo precis, och så tänker man att det kanske hade varit annorlunda om man inte varit så direkt på och låtit honom mogna in i tanken så som man själv har gjort. Men nu känns det rätt kört för mig. Det han skrev som svar på mitt sista sms (i mitt förra inlägg) känns lite som en sån där grej eller vad tror ni? Låter väl ganska negativt?
  • Anonym (enkel­t)
    Äldre 13 Dec 11:54
    #61

    Det låter snarare mesigt alternativt manipulativt. Gå vidare med ditt liv

  • Anonym (Hmm)
    Äldre 18 Dec 00:28
    #62

    Jag tycker att det låter som om han anser sig ha någon slags ensamrätt på dig. Antagligen gillar han dig med, och tyckte att det var jobbigt när kompisen berättade detaljer. Att det var flera gånger tolkar han säkert som att det inte var helt meningslöst för dig. Han kanske undrar om du bara var vän med honom för att komma åt kompisen?

Svar på tråden Hur friendzonar man någon?