• dansar

    LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!

    Hej alla ni som kämpar för att bli med barn!

    Jag vet inte om fler känner ett behov av att skriva av sig om allt möjligt som har med barnlöshet att göra, det kanske bara är jag, men då får det vara så. Jag och min man har försökt bli med barn i fem år nu, genomgått 4 IVF och inte ens varit i närheten av ett plus. 
    Vi är i 30-årsåldern, alla våra vänner har ungar och nu börjar yngre syskon skaffa barn. Överallt är det upptryckt i ansiktet på oss hur underbart det är att vara förälder och vi påminns ständigt om hur vi inte fått uppleva det och kanske aldrig får det. Julen var särskilt jobbig, då vi inte har så många barn i släkten var allt fokus på de få små när de öppnade klappar, åt mat, lekte, busade osv. Och samtalen vid matbordet handlade nästan uteslutande om barnen och mammorna var i centrum för svaren (såklart). Det var som en nål i ögat som vreds om varje gång och timme efter timme diskuterades det jultraditioner för barnen, klappar, matvanor och alt där emellan. Samma sak när man umgås med vänner. Jag skiter i hur lilla Anna och Bertil vände sig för första gången, jag vill inte sitta där när ni diskutrerar saken i en hel timme! Vill ibland bara skrika till - DET GÖR ONT!  PRATA OM NÅGOT ANNAT! (Men gör det förstås inte)

    Och överallt vill folk lägga sig i vår situation och komma med "goda råd", som tillexempel att "slappna av så går det". Folk förstår inte hur ont eller hur förolämpande en sån kommentar kan vara. 

    Till sist har vi alla dessa trådar här inne. Som i sig är fantastiska och uppmuntrande, det är skönt att prata med folk som går igenom samma sak som en själv, prata symtom och hormonbehandlingar. Men jag har alltid hamnat bland dem i tråden som fått alla "styrkekramar" i slutändan, aldrig fått skriva om hur vi plussade. Det gör ont.

    Missförstå mig inte, jag unnar ALLA mina vänner, familjemedlemmar och kämpande systrar här på FL all tid i världen att få prata om sina ungar, jag kommer nog alldeles säkert vara likadan! Men det gör ont att inte få vara inkluderad, att inte få instämma när de pratar om hur underbart det är när ens barn somnar på ens bröst. 

    Är det någon som känner igen sig?? Tänkte att här kan vi skriva om allt som INTE har med plus, symtom eller sånt att göra. Här kan vi få gnälla av oss med likasinnade helt enkelt! Det kanske bara är jag som sagt, men finns det fler som känner likadant, välkomna!
    Kram på er!

  • Svar på tråden LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!
  • Jag är bara jag

    Ehmm: jag kan inte med gravida och bebisar heller,det är inget konstigt alls. Och dessa dumma kommentarer! Fråga tillbaks vad de egentligen menar ska hjälpa med "slappna av" eller hur mycket de själva tänkte på att bli gravid när de försökte? För tänka kan man inte sluta med och inte kan det påverka heller! Kvinnan tänker "rätt" och vips har maken fler spermier!

    dansar: både FET och adoption på g,verkligen lycka till! Glad

  • dansar
    Ehmm skrev 2014-01-14 15:05:05 följande:
    Kom en tjej med sin bebis till gymmet igår. Jag kämpar med min vikt för att få ivf. Sambon ska lämna in prov så vet inte ens om hans är bra.. var tvungen att lämna gymmet.. orkar inte ens se barn ibland.. och oron om det är något fel på oss. Jag kan inte se ett liv utan barn..

    Och mina bekanta som har massa barn säger att det kommer, tänk inte på det o slappna av.. har försökt 1,5 år bara.. men det är jobbigt.. :(



    Fy vad jobbigt! Vet hur det känns:( för övrigt, fy vad irriterande det är med barn på gym, säkert även för dem som inte kämpar. Tycker tunnelbanan och pendeltåget (bor i Sthlm) är hemskt jobbigt, det finns alltid föräldrar med barn som ska filosofera kring livet sådär underbart som bara barn kan. Gör alltid väldigt ont..

    Men hejja dig som kämpar på på gymmet!! Håller tummarna för hans prov!
    Jag är bara jag skrev 2014-01-14 15:12:35 följande:
    Ehmm: jag kan inte med gravida och bebisar heller,det är inget konstigt alls. Och dessa dumma kommentarer! Fråga tillbaks vad de egentligen menar ska hjälpa med "slappna av" eller hur mycket de själva tänkte på att bli gravid när de försökte? För tänka kan man inte sluta med och inte kan det påverka heller! Kvinnan tänker "rätt" och vips har maken fler spermier!

    dansar: både FET och adoption på g,verkligen lycka till!



    Haha ja alltså jag menar det när jag säger att 2014 är vårt år! Vi ska påbörja ado-processen (med utbildning) och samtidigt göra slut på det som finns kvar på ivf-fronten. Vill inte spilla mer tid.. Blir kämpigt men som rubriken lyder: är så LESS på barnlöshet!
  • dansar

    Hur mår ni allihop??

    Va på kliniken i veckan och det första jag möttes av var en barnvagn...

  • Veronica1
    dansar skrev 2014-01-18 18:48:17 följande:
    Hur mår ni allihop??

    Va på kliniken i veckan och det första jag möttes av var en barnvagn...
    Meeeen...... fy va typiskt! Så jäkla tråkigt.

    Jorå, mår helt ok Glad. Börjar återfå hoppet litegrann. Hur är det själv?

    Kram
  • Eija

    Min mens brukar aldrig vara sen men nu är den det. Så lite hoppas jag allt...Börjar fantisera om att det ska gå vägen äntligen. Oavsett hur det går nu så känner jag mig ovanligt hoppfull! Annars har det blivit lite vän mycket bebisprat på senaste tiden. Två väninnor satt och skojade med varandra om det inte var dags för en fjärde... De har båda tre barn. Då känner man sig inte så lite utanför... De vet inte om att vi har det svårt, men ändå..

  • Ehmm

    så säger brodern min att han o hans tjej vill ha 3 barn. så anar att de kommer komma med ett plus inom en kort framtid. bara det ger ångest.. känner mig hemsk men vill ha barn före honom och när man kämpat ett tag med.. 

  • Pats
    Ehmm skrev 2014-01-19 08:25:22 följande:
    så säger brodern min att han o hans tjej vill ha 3 barn. så anar att de kommer komma med ett plus inom en kort framtid. bara det ger ångest.. känner mig hemsk men vill ha barn före honom och när man kämpat ett tag med.. 

    Förstår dig fullkomligt. Min bror som vet vad jag går igenom yppade precis att dom väntar nr 2.... Fast jag väntade det så jag är inte ledsen för det, jag är förbannad att han bara nämt det för mamma för att ge henne dåligt samvete för att dom inte riktigt kommer överens just nu! Sänder en omtanke och det är faktiskt helt ok att vara ledsen över detta!! 🌺 För min egna del är jag glad över mens och extrem mensvärk nu, för det innebär att nästa gång mensen kommer är det dax att börja med sprutor igen! 😃
  • dansar
    Veronica1 skrev 2014-01-18 22:27:21 följande:
    Meeeen...... fy va typiskt! Så jäkla tråkigt.

    Jorå, mår helt ok Glad. Börjar återfå hoppet litegrann. Hur är det själv?

    Kram
    Vad härligt!! Hoppet bygger tro, tro bygger möjligheter! Glad
    Mår bättre jag med, den här tråden har faktiskt hjälpt! :) Är nu ruvare och bara för att kräkas lite över något (som vi ofta gör här inne haha), så är jag så LESS på symtomtrådar, som jag absolut inte kan hålla mig ifrån! Helt sketans omöjligt är det! 
    Pats skrev 2014-01-19 10:04:07 följande:

    Förstår dig fullkomligt. Min bror som vet vad jag går igenom yppade precis att dom väntar nr 2.... Fast jag väntade det så jag är inte ledsen för det, jag är förbannad att han bara nämt det för mamma för att ge henne dåligt samvete för att dom inte riktigt kommer överens just nu! Sänder en omtanke och det är faktiskt helt ok att vara ledsen över detta!! 🌺 För min egna del är jag glad över mens och extrem mensvärk nu, för det innebär att nästa gång mensen kommer är det dax att börja med sprutor igen! 😃
    Åh vad spännande, snart nya tag!! Skrattande
  • Veronica1
    dansar skrev 2014-01-19 17:40:11 följande:
    Vad härligt!! Hoppet bygger tro, tro bygger möjligheter! Glad
    Mår bättre jag med, den här tråden har faktiskt hjälpt! :) Är nu ruvare och bara för att kräkas lite över något (som vi ofta gör här inne haha), så är jag så LESS på symtomtrådar, som jag absolut inte kan hålla mig ifrån! Helt sketans omöjligt är det! 

    Åh vad spännande, snart nya tag!! Skrattande
    Håller tummar & tår för dig {#emotions_dlg.flower}. Ruvartiden är hemsk, jobbig men ändå på något vis härlig!

    Idag är en jobbig dag igen... Rynkar på näsanhttp://verro72.bloggproffs.se/

    Önskar en bra dag & kämpa på, snart är det våran tur!

    Kram
  • Pats
    Veronica1 skrev 2014-01-20 11:30:22 följande:
    Håller tummar & tår för dig . Ruvartiden är hemsk, jobbig men ändå på något vis härlig! Idag är en jobbig dag igen...  verro72.bloggproffs.se/ Önskar en bra dag & kämpa på, snart är det våran tur! Kram

    Ååååå nu gråter jag efter att ha läst din historia! Massa kramar och varma tankar! ❤️🌺
Svar på tråden LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!