• Äldre 3 Jan 14:53
    102365 visningar
    616 svar
    616
    102365

    LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!

    Hej alla ni som kämpar för att bli med barn!

    Jag vet inte om fler känner ett behov av att skriva av sig om allt möjligt som har med barnlöshet att göra, det kanske bara är jag, men då får det vara så. Jag och min man har försökt bli med barn i fem år nu, genomgått 4 IVF och inte ens varit i närheten av ett plus. 
    Vi är i 30-årsåldern, alla våra vänner har ungar och nu börjar yngre syskon skaffa barn. Överallt är det upptryckt i ansiktet på oss hur underbart det är att vara förälder och vi påminns ständigt om hur vi inte fått uppleva det och kanske aldrig får det. Julen var särskilt jobbig, då vi inte har så många barn i släkten var allt fokus på de få små när de öppnade klappar, åt mat, lekte, busade osv. Och samtalen vid matbordet handlade nästan uteslutande om barnen och mammorna var i centrum för svaren (såklart). Det var som en nål i ögat som vreds om varje gång och timme efter timme diskuterades det jultraditioner för barnen, klappar, matvanor och alt där emellan. Samma sak när man umgås med vänner. Jag skiter i hur lilla Anna och Bertil vände sig för första gången, jag vill inte sitta där när ni diskutrerar saken i en hel timme! Vill ibland bara skrika till - DET GÖR ONT!  PRATA OM NÅGOT ANNAT! (Men gör det förstås inte)

    Och överallt vill folk lägga sig i vår situation och komma med "goda råd", som tillexempel att "slappna av så går det". Folk förstår inte hur ont eller hur förolämpande en sån kommentar kan vara. 

    Till sist har vi alla dessa trådar här inne. Som i sig är fantastiska och uppmuntrande, det är skönt att prata med folk som går igenom samma sak som en själv, prata symtom och hormonbehandlingar. Men jag har alltid hamnat bland dem i tråden som fått alla "styrkekramar" i slutändan, aldrig fått skriva om hur vi plussade. Det gör ont.

    Missförstå mig inte, jag unnar ALLA mina vänner, familjemedlemmar och kämpande systrar här på FL all tid i världen att få prata om sina ungar, jag kommer nog alldeles säkert vara likadan! Men det gör ont att inte få vara inkluderad, att inte få instämma när de pratar om hur underbart det är när ens barn somnar på ens bröst. 

    Är det någon som känner igen sig?? Tänkte att här kan vi skriva om allt som INTE har med plus, symtom eller sånt att göra. Här kan vi få gnälla av oss med likasinnade helt enkelt! Det kanske bara är jag som sagt, men finns det fler som känner likadant, välkomna!
    Kram på er!

  • Svar på tråden LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!
  • Veroni­ca1
    Äldre 20 Jan 13:21
    #60

    Pats; det var ju inte meningen att du skulle gråta . Vi går alla genom jobbiga tider i livet på ett eller annat sätt... jag hoppas att det vänder för oss alla snart.

    Sköt om er allihopa <3

  • Äldre 20 Jan 17:52
    #61
    Veronica1 skrev 2014-01-20 11:30:22 följande:
    Håller tummar & tår för dig . Ruvartiden är hemsk, jobbig men ändå på något vis härlig!

    Idag är en jobbig dag igen... verro72.bloggproffs.se/

    Önskar en bra dag & kämpa på, snart är det våran tur!

    Kram



    Tack fina, fina du! Det är härligt men terror samtidigt. Hoppas, hoppas, hoppas!!

    TACK för att du delade med dig av bloggen och din historia! Kan inte ens föreställa mig hur vidrig den upplevelsen (MF) var... Gjorde så ont i hjärtat att läsa! Ni förtjänar verkligen framgång det här året, det här året SKA du bara få bli mamma!!

    Alla här i tråden hoppas på er!!

    Kramar!
  • Äldre 20 Jan 20:23
    #62
    Veronica1 skrev 2014-01-20 13:21:26 följande:
    Pats; det var ju inte meningen att du skulle gråta . Vi går alla genom jobbiga tider i livet på ett eller annat sätt... jag hoppas att det vänder för oss alla snart. Sköt om er allihopa <3

    Mina tårar kom för att jag lider med dig! Precis som dansar skriver, tack för att du delar med dig! Hoppas av hela mitt hjärta att du hittar lugn och trygghet igen och att du ska få en liten en i år! 🌸😺
  • Veroni­ca1
    Äldre 20 Jan 20:41
    #63

    Tack gulliga ni! Vi har fått svar från kliniken idag & jag skulle tro att det blir nångång mellan april-juni som vi kommer åka till Prag nästa gång. Jag har lite prover som ska tas först & dom vill att man väntar i ca 4 månader efter ett MA så att kroppen är riktigt redo igen...

    Sköt om er & ha en mysig kväll.

    KRAM

  • Äldre 20 Jan 20:47
    #64
    Veronica1 skrev 2014-01-20 20:41:21 följande:
    Tack gulliga ni! Vi har fått svar från kliniken idag & jag skulle tro att det blir nångång mellan april-juni som vi kommer åka till Prag nästa gång. Jag har lite prover som ska tas först & dom vill att man väntar i ca 4 månader efter ett MA så att kroppen är riktigt redo igen...

    Sköt om er & ha en mysig kväll.

    KRAM



    Vad bra att dom vill att ni väntar för bästa förutsättningarna! Och snart är det april-juni, tiden går fort! Utom när man är ruvare då haha, då står tiden still ;)
  • Veroni­ca1
    Äldre 20 Jan 21:03
    #65
    dansar skrev 2014-01-20 20:47:51 följande:



    Vad bra att dom vill att ni väntar för bästa förutsättningarna! Och snart är det april-juni, tiden går fort! Utom när man är ruvare då haha, då står tiden still ;)
    Ruvar du på ett eller två? Ja tiden brukar verkligen stå still när man ruvar, så jäkla jobbigt! Hoppas så mycket för din skull på ett Plus Glad

    Ja jag hoppas verkligen att tiden kommer att gå fort. Jag längtar redan Glad, men måste erkänna att jag är skit rädd. Vi har sagt till att vi vill sätta in minst 2 embryon även denna gång. Nu väntar jag bara på att den där förbaskade mensen ska komma igång nångång. Jag har haft små spottings i flera dagar nu, men det blir inget mer, suck!
  • Äldre 20 Jan 21:34
    #66
    Veronica1 skrev 2014-01-20 21:03:46 följande:
    Ruvar du på ett eller två? Ja tiden brukar verkligen stå still när man ruvar, så jäkla jobbigt! Hoppas så mycket för din skull på ett  . 

    Ja jag hoppas verkligen att tiden kommer att gå fort. Jag längtar redan , men måste erkänna att jag är skit rädd. Vi har sagt till att vi vill sätta in minst 2 embryon även denna gång. Nu väntar jag bara på att den där förbaskade mensen ska komma igång nångång. Jag har haft små spottings i flera dagar nu, men det blir inget mer, suck!



    Ett litet! Det va 5-celligt men blev 4 efter upptining. Läkaren sa att det var bra men kändes ju sådär. Har alltid fått 2 tillbaka tidigare ggr, men denna gång gav vi ALLT men fick bara ut ett litet. Så nu hoppas vi på lilla frysbönan!:)

    Åh, spottings är VÄRST, speciellt när de försenar mensen! Är min mens sen går jag på toa säkert 4 ggr timmen haha! Man blir ju galen för mindre ;)

    Klart ni ska få tillbaka 2! Var det ÄD? Förstår verkligen är det är apjobbigt och att du är rädd. Men det kommer gå hur bra som helst, kika in här och skriv av dig allt du behöver på vägen!!
  • Veroni­ca1
    Äldre 21 Jan 10:18
    #67
    dansar skrev 2014-01-20 21:34:18 följande:



    Ett litet! Det va 5-celligt men blev 4 efter upptining. Läkaren sa att det var bra men kändes ju sådär. Har alltid fått 2 tillbaka tidigare ggr, men denna gång gav vi ALLT men fick bara ut ett litet. Så nu hoppas vi på lilla frysbönan!:)

    Åh, spottings är VÄRST, speciellt när de försenar mensen! Är min mens sen går jag på toa säkert 4 ggr timmen haha! Man blir ju galen för mindre ;)
    Klart ni ska få tillbaka 2! Var det ÄD? Förstår verkligen är det är apjobbigt och att du är rädd. Men det kommer gå hur bra som helst, kika in här och skriv av dig allt du behöver på vägen!!
    Håller mina tummar för din lilla böna, det ska gå bra! 

    Vi gör embryodonation, det kändes bättre att göra det nu eftersom mina ägg fick sämre kvalitet i slutet på våra IVF. Vill inte chansa något mer.Nu har jag försökt att få tag i min arbetsgivare, tänkte försöka få till en träff imorgon & höra hur det blir när jag ska börja jobba igen. Ska även ringa kuratorn om min sjukskrivning, hon tyckte att jag skulle börja med att jobba 50 eller 75% så att det inte blir för mycket för mig. Jag sover som en kratta på nätterna, så jag är nog inte riktigt redo än & gå in på 100%.

    Tack så mycket för er stöttning, vi behöver verkligen varandra i det läge vi är i Hjärta 
  • Äldre 26 Jan 13:18
    #68

    Så kom tant röd igen. Så fruktansvärt besviken på min egen kropp.

    Hoppas det går bättre för er andra!

  • Äldre 26 Jan 14:41
    #69

    Dansar: usch då,sörj,skrik,gå vidare-man har ju inget val. Jag väntar på besked om embryona,äter mina förberedande piller.

Svar på tråden LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!