• Äldre 3 Jan 14:53
    102053 visningar
    616 svar
    616
    102053

    LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!

    Hej alla ni som kämpar för att bli med barn!

    Jag vet inte om fler känner ett behov av att skriva av sig om allt möjligt som har med barnlöshet att göra, det kanske bara är jag, men då får det vara så. Jag och min man har försökt bli med barn i fem år nu, genomgått 4 IVF och inte ens varit i närheten av ett plus. 
    Vi är i 30-årsåldern, alla våra vänner har ungar och nu börjar yngre syskon skaffa barn. Överallt är det upptryckt i ansiktet på oss hur underbart det är att vara förälder och vi påminns ständigt om hur vi inte fått uppleva det och kanske aldrig får det. Julen var särskilt jobbig, då vi inte har så många barn i släkten var allt fokus på de få små när de öppnade klappar, åt mat, lekte, busade osv. Och samtalen vid matbordet handlade nästan uteslutande om barnen och mammorna var i centrum för svaren (såklart). Det var som en nål i ögat som vreds om varje gång och timme efter timme diskuterades det jultraditioner för barnen, klappar, matvanor och alt där emellan. Samma sak när man umgås med vänner. Jag skiter i hur lilla Anna och Bertil vände sig för första gången, jag vill inte sitta där när ni diskutrerar saken i en hel timme! Vill ibland bara skrika till - DET GÖR ONT!  PRATA OM NÅGOT ANNAT! (Men gör det förstås inte)

    Och överallt vill folk lägga sig i vår situation och komma med "goda råd", som tillexempel att "slappna av så går det". Folk förstår inte hur ont eller hur förolämpande en sån kommentar kan vara. 

    Till sist har vi alla dessa trådar här inne. Som i sig är fantastiska och uppmuntrande, det är skönt att prata med folk som går igenom samma sak som en själv, prata symtom och hormonbehandlingar. Men jag har alltid hamnat bland dem i tråden som fått alla "styrkekramar" i slutändan, aldrig fått skriva om hur vi plussade. Det gör ont.

    Missförstå mig inte, jag unnar ALLA mina vänner, familjemedlemmar och kämpande systrar här på FL all tid i världen att få prata om sina ungar, jag kommer nog alldeles säkert vara likadan! Men det gör ont att inte få vara inkluderad, att inte få instämma när de pratar om hur underbart det är när ens barn somnar på ens bröst. 

    Är det någon som känner igen sig?? Tänkte att här kan vi skriva om allt som INTE har med plus, symtom eller sånt att göra. Här kan vi få gnälla av oss med likasinnade helt enkelt! Det kanske bara är jag som sagt, men finns det fler som känner likadant, välkomna!
    Kram på er!

  • Svar på tråden LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!
  • Veroni­ca1
    Äldre 29 Jan 12:57
    #90
    Varärstorken skrev 2014-01-29 12:50:42 följande:
    Jag har ringt överallt känns det som, har kämpat för vårdgaranti och fritt vårdval men blivit nekad. Utan någon bra anledning, de påstår att det inte omfattas av vårdgarantin ( fast det gör det i andra landsting). De vägrar också att låta oss få vård i ett annat landsting ( i uppsala har de ingen kö alls). Hopplöst!
    Vi har köat sen juni 2012 och när jag pratade med dem senast ( i december) så kallade de från april 2012. Så det är nära!

    Så tråkigt med ma, beklagar verkligen. Förstår att det måste vara jättejobbigt. Det är verkligen en grym karusell vi är i! Hoppas att det går bra den här gången. Men det måste väl vara skönt att veta att det gick att bli gravid? Jag hatar alla dessa minus på stickorna. Det gör att jag tvivlar på min kropp också ( att det inte bara beror på brist på spermier). Men alla prover ser bra ut, så får väl hoppas på det.
    Kram
    Men va spännande, då borde det inte vara så långt borta Glad, hoppas! Ja dessa minus är inte roliga, blir så uppgiven varje gång. Jag vet ju att jag kan bli gravid, så det är bra. Det som verkar vara svårt för min del är att få det att fastna. Har väldigt tunn slemhinna, men nu sist så satte dom in medicin som gjorde att min slemhinna blev mycket tjockare än vad det har varit de andra gångerna + att jag fick medicin mot immunförsvaret, jag blir aldrig sjuk (förkyld). Jag tror att det var det som hjälpte oss den gången, nu kanske jag behöver mer för att det ska gå hela vägen... 

    Nu hoppas vi på våran tur {#emotions_dlg.flower}

    Kramar
  • Äldre 29 Jan 14:21
    #91
    Varärstorken skrev 2014-01-29 12:50:42 följande:
    Jag har ringt överallt känns det som, har kämpat för vårdgaranti och fritt vårdval men blivit nekad. Utan någon bra anledning, de påstår att det inte omfattas av vårdgarantin ( fast det gör det i andra landsting). De vägrar också att låta oss få vård i ett annat landsting ( i uppsala har de ingen kö alls). Hopplöst!
    Vi har köat sen juni 2012 och när jag pratade med dem senast ( i december) så kallade de från april 2012. Så det är nära!

    Så tråkigt med ma, beklagar verkligen. Förstår att det måste vara jättejobbigt. Det är verkligen en grym karusell vi är i! Hoppas att det går bra den här gången. Men det måste väl vara skönt att veta att det gick att bli gravid? Jag hatar alla dessa minus på stickorna. Det gör att jag tvivlar på min kropp också ( att det inte bara beror på brist på spermier). Men alla prover ser bra ut, så får väl hoppas på det.
    Kram
    Men va? tycker det verkar VÄLDIGT märkligt måste jag säga! Varför skulle det inte omfattas av vårdgarantin, den är väl nationell? Jag menar, om den gäller här i Stockholm borde den väl gälla där också? Fy vad jobbigt att inte få komma igång, då förstår jag verkligen frustrationen! Man måste kunna prata med någon om saken? 
    Det står ju såhär: "Vi omfattas av den nationella vårdgarantin (undantaget donationsbehandlingar med ägg och spermier)" på deras hemsida (var bara tvungen att kolla).
    Förstår ju att vårdgarantin kanske inte kan hållas till 100% när trycket är stort och utbudet litet, men 2 år är ju helt uppåt väggarna! :(  
    Hoppas verkligen ni kommer fram snart!!
  • Äldre 29 Jan 14:42
    #92

    Veronica, bra att de vet var problemet sitter och att det finns hjälp att få. Är det kliniken i Prag som bestämt den medicineringen? Tycker att Sverige inte har kommit så långt i detta, speciellt det här med immunhämmande medel.

    Dansar, visst är det galet! Jag förstår ocksa att man inte alltid kan hålla vårdgarantitiden, men det här är för lång tid.

    Det värsta är att om de bedömer att vi ska få göra ivf( när vi väl är framme) så får vi köa till det också, men då gäller vårdgarantin så det tar "bara" ytterligare 3 månader.

    Så har vi tur så blir vi kallade i mars och sen köaR vi till juni för ivf. Men då har de sommaruppehåll.... så i augusti får vi kanske börja. Om vi har tur alltså.....

  • Veroni­ca1
    Äldre 29 Jan 14:51
    #93
    Varärstorken skrev 2014-01-29 14:42:40 följande:
    Veronica, bra att de vet var problemet sitter och att det finns hjälp att få. Är det kliniken i Prag som bestämt den medicineringen? Tycker att Sverige inte har kommit så långt i detta, speciellt det här med immunhämmande medel.

    Dansar, visst är det galet! Jag förstår ocksa att man inte alltid kan hålla vårdgarantitiden, men det här är för lång tid.
    Det värsta är att om de bedömer att vi ska få göra ivf( när vi väl är framme) så får vi köa till det också, men då gäller vårdgarantin så det tar "bara" ytterligare 3 månader.
    Så har vi tur så blir vi kallade i mars och sen köaR vi till juni för ivf. Men då har de sommaruppehåll.... så i augusti får vi kanske börja. Om vi har tur alltså.....
    Men fy sjutton vilken väntan! Låter helt galet kan jag tycka. För oss gick det ganska snabbt att komma igång, fast dom hade sagt att det skulle ta tid. Det kändes faktiskt som att vi gled in lite på ett bananskal då, men trycket är kanske högre nu, det här var 2009. 

    Vi tror iaf att det är där problemet sitter & eftersom det funkade så tror jag på det. Allt sköts från kliniken i Prag, det enda jag gör här hemma är ultraljuden innan det är dags att åka. Smidigare än man kan tro. Det är klart att det är mycket som ska fixas & en hel del att hålla reda på, men vi börjar bli ganska van nu så det går ganska bra. 
  • Äldre 29 Jan 15:41
    #94
    Varärstorken skrev 2014-01-29 14:42:40 följande:
    Veronica, bra att de vet var problemet sitter och att det finns hjälp att få. Är det kliniken i Prag som bestämt den medicineringen? Tycker att Sverige inte har kommit så långt i detta, speciellt det här med immunhämmande medel.

    Dansar, visst är det galet! Jag förstår ocksa att man inte alltid kan hålla vårdgarantitiden, men det här är för lång tid.
    Det värsta är att om de bedömer att vi ska få göra ivf( när vi väl är framme) så får vi köa till det också, men då gäller vårdgarantin så det tar "bara" ytterligare 3 månader.
    Så har vi tur så blir vi kallade i mars och sen köaR vi till juni för ivf. Men då har de sommaruppehåll.... så i augusti får vi kanske börja. Om vi har tur alltså.....
    Men VA! Helt galet om du frågar mig! Vi fick, otroligt nog, vänta på att få komma in och påbörja behandling efter bara 3 veckor efter att remissen landat hos Huddinge. Själva utredningen tog väl lite drygt ett år totalt med alla tester som skulle göras osv (där äggledarspolningen var det absolut utan tvekan VÄRSTA jag gjort!).
    Hoppas på ett under för er också! 

    Ja Veronica, undrar också lite över den där medicineringen? Du kanske skrev mer om den förut, minns inte förlåt, men vad var det exakt?? Vill också ha det! Som jag skrev för lääänge sen, så vill jag helst vara sjuk när vi går igenom nästa behandling eftersom jag precis som du, nästan aldrig blir sjuk! Men har sköldkörtelproblem så min kropp är autoimmunbenägen (eller vad man nu ska kalla det), så tror verkligen på att jag skulle "må bra" av att ett litet virus eller så tar fokus haha!
    Skulle även gärna göra AHA nästa gång.. men tror inte de gör det på Huddinge, de ville inte ens ge ut Trombyl för att hjälpa "för det fanns inget som tyder på att det fungerar" (trots att flera andra kliniker i Sverige använder sig av det. 
  • Veroni­ca1
    Äldre 29 Jan 15:49
    #95
    dansar skrev 2014-01-29 15:41:52 följande:
    Men VA! Helt galet om du frågar mig! Vi fick, otroligt nog, vänta på att få komma in och påbörja behandling efter bara 3 veckor efter att remissen landat hos Huddinge. Själva utredningen tog väl lite drygt ett år totalt med alla tester som skulle göras osv (där äggledarspolningen var det absolut utan tvekan VÄRSTA jag gjort!).
    Hoppas på ett under för er också! 

    Ja Veronica, undrar också lite över den där medicineringen? Du kanske skrev mer om den förut, minns inte förlåt, men vad var det exakt?? Vill också ha det! Som jag skrev för lääänge sen, så vill jag helst vara sjuk när vi går igenom nästa behandling eftersom jag precis som du, nästan aldrig blir sjuk! Men har sköldkörtelproblem så min kropp är autoimmunbenägen (eller vad man nu ska kalla det), så tror verkligen på att jag skulle "må bra" av att ett litet virus eller så tar fokus haha!
    Skulle även gärna göra AHA nästa gång.. men tror inte de gör det på Huddinge, de ville inte ens ge ut Trombyl för att hjälpa "för det fanns inget som tyder på att det fungerar" (trots att flera andra kliniker i Sverige använder sig av det. 
    Det är inte så lätt att komma ihåg allt vad som skrivs Flört
    www.yliopistonapteekki.fi/Files/se/192245.html

    Gjorde susen på mig iaf, fattar inte att det ska vara så svårt att få dom att skriva ut det här.
    Ville du veta något mer?
  • Veroni­ca1
    Äldre 29 Jan 15:53
    #96

    Såg nu att det såg lite spydigt ut det jag skrev, inte meningen Skäms. Jag hjälper gärna till om jag kan Glad.

  • Äldre 29 Jan 15:59
    #97

    Just fått veta att FET är tänkt till 7/3!! Glad  Frågat om blodförtunnande,alla verkar ha tatt det som fått ÄD/ED-barn. I övrigt blir det samma medicinering,måste fixa allt med läkaren här. Tjoho! Solig

  • Äldre 29 Jan 16:19
    #98
    Veronica1 skrev 2014-01-29 15:53:31 följande:
    Såg nu att det såg lite spydigt ut det jag skrev, inte meningen . Jag hjälper gärna till om jag kan .



    Hahaha! Iiingen fara! Och det var bara det jag undrade haha ;)
  • Äldre 29 Jan 16:20
    #99
    Jag är bara jag skrev 2014-01-29 15:59:55 följande:
    Just fått veta att FET är tänkt till 7/3!!   Frågat om blodförtunnande,alla verkar ha tatt det som fått ÄD/ED-barn. I övrigt blir det samma medicinering,måste fixa allt med läkaren här. Tjoho!



    Åååh vad kul!!! Grattis!!! Nu är det dags, vi ska hålla tummar och tår!! :D
Svar på tråden LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!