• Äldre 3 Jan 14:53
    102038 visningar
    616 svar
    616
    102038

    LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!

    Hej alla ni som kämpar för att bli med barn!

    Jag vet inte om fler känner ett behov av att skriva av sig om allt möjligt som har med barnlöshet att göra, det kanske bara är jag, men då får det vara så. Jag och min man har försökt bli med barn i fem år nu, genomgått 4 IVF och inte ens varit i närheten av ett plus. 
    Vi är i 30-årsåldern, alla våra vänner har ungar och nu börjar yngre syskon skaffa barn. Överallt är det upptryckt i ansiktet på oss hur underbart det är att vara förälder och vi påminns ständigt om hur vi inte fått uppleva det och kanske aldrig får det. Julen var särskilt jobbig, då vi inte har så många barn i släkten var allt fokus på de få små när de öppnade klappar, åt mat, lekte, busade osv. Och samtalen vid matbordet handlade nästan uteslutande om barnen och mammorna var i centrum för svaren (såklart). Det var som en nål i ögat som vreds om varje gång och timme efter timme diskuterades det jultraditioner för barnen, klappar, matvanor och alt där emellan. Samma sak när man umgås med vänner. Jag skiter i hur lilla Anna och Bertil vände sig för första gången, jag vill inte sitta där när ni diskutrerar saken i en hel timme! Vill ibland bara skrika till - DET GÖR ONT!  PRATA OM NÅGOT ANNAT! (Men gör det förstås inte)

    Och överallt vill folk lägga sig i vår situation och komma med "goda råd", som tillexempel att "slappna av så går det". Folk förstår inte hur ont eller hur förolämpande en sån kommentar kan vara. 

    Till sist har vi alla dessa trådar här inne. Som i sig är fantastiska och uppmuntrande, det är skönt att prata med folk som går igenom samma sak som en själv, prata symtom och hormonbehandlingar. Men jag har alltid hamnat bland dem i tråden som fått alla "styrkekramar" i slutändan, aldrig fått skriva om hur vi plussade. Det gör ont.

    Missförstå mig inte, jag unnar ALLA mina vänner, familjemedlemmar och kämpande systrar här på FL all tid i världen att få prata om sina ungar, jag kommer nog alldeles säkert vara likadan! Men det gör ont att inte få vara inkluderad, att inte få instämma när de pratar om hur underbart det är när ens barn somnar på ens bröst. 

    Är det någon som känner igen sig?? Tänkte att här kan vi skriva om allt som INTE har med plus, symtom eller sånt att göra. Här kan vi få gnälla av oss med likasinnade helt enkelt! Det kanske bara är jag som sagt, men finns det fler som känner likadant, välkomna!
    Kram på er!

  • Svar på tråden LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!
  • Äldre 18 Feb 22:06

    Hej igen!

    Elja, Dansar och Tiana; Tack! :) Kämpa på tjejer, vet hur jobbigt det är!

    Men, "ni" bad om en solskenshistoria...så här kommer den. Jag testade igår kväll och jag är gravid!! Helt overkligt. Tydligen i början på 6e veckan... Vågade inte tro, även om det fanns ett hopp...

    Stirra er inte blinda på när ni "ska" ha ägglossning (men det kanske ni inte gör heller...), utan ha koll på ert sekret! är det som rå äggvita (helt genomskinsligt) och du kan dra trådar mellan fingrarna, så är det dags!! Detta vet ni säkert, men ifall att...;) Jättelycka till allihop!!! Ge inte upp!! :D :D :D
    kram från mig

  • Eija
    Äldre 18 Feb 22:39

    EMA, är så glad för din skull. Stort, stort grattis!! 

  • Veroni­ca1
    Äldre 19 Feb 08:51

    Grattis till er som lyckats vilken känsla!

    Jag är livrädd inför vårat nästa försök, tänk om vi inte lyckas den här gången heller!!! Tänk att det gått 6 år av väntan... hur länge till ska vi behöva vänta? Tiden rinner iväg, jag har inte tid att vänta längre. Jag har sån himla oro i kroppen & jag vet inte hur jag ska komma ifrån den, jag kan inte vara stressad måste försöka bli lugn & försöka må bra!

    Ha en bra dag!

  • Äldre 19 Feb 13:30

    Veronica: om man inte är rädd är det nåt stort fel! Man är bara mänska och då är det klart man funderar. Undrar om det går till insättning-fast det alltid gör det-,undrar om det tar sig,om det går vägen,om det blir missfall igen och allt annat. Den tid som gått kan vi inte göra nåt åt,jag känner själv att om jag tänker efter och känner hur jag egentligen mår då skulle jag gallskrika hela dagarna igenom...

  • Veroni­ca1
    Äldre 19 Feb 14:30

    Jag är bara jag; ja du har helt rätt! Skulle man känna efter så skulle man nog bli tokig & bryta ihop fullständigt. Jag märker det när jag hamnar i ett tänk & sitter & funderar, då mår jag jätte dåligt! Det gäller att försöka hålla sig på benen så gott det går för att orka, men vissa dagar är skit!

    Tack för att ni finns & att vi kan försöka stötta varandra så gott det går iaf

  • Äldre 19 Feb 15:51
    Veronica1 skrev 2014-02-19 08:51:01 följande:
    Grattis till er som lyckats vilken känsla!
    Jag är livrädd inför vårat nästa försök, tänk om vi inte lyckas den här gången heller!!! Tänk att det gått 6 år av väntan... hur länge till ska vi behöva vänta? Tiden rinner iväg, jag har inte tid att vänta längre. Jag har sån himla oro i kroppen & jag vet inte hur jag ska komma ifrån den, jag kan inte vara stressad måste försöka bli lugn & försöka må bra!
    Ha en bra dag!
    Åh men vännen! Precis som Jag är Bara Jag skrev, klok som hon är, det är bara ett tecken på mänsklighet.
    Det kommer gå hur bra som helst, det är er tur nu, det bara ÄR så! Så det så!  Hjärta
    Försök tänka på allt ni har som är bra och fint (som inte har med barn att göra), det brukar lugna mig i alla fall, få lite perspektiv på något vis. Tänk vad mycket värre det hade varit om man hade stått helt ensam, utan bostad, utblottad, ja du förstår. Lite klyshigt att säga det, jag om någon vet, men det brukar hjälpa mig att hitta tacksamheten i det som finns. Då byta oron lättare ut mot härlig längtan igen :)

    Massor med lugnande styrkekramar till dig!
  • Veroni­ca1
    Äldre 19 Feb 17:06

    Dansar; va gullig du är <3,tack! Ja det är så, man måste göra det bästa av situationen. Det är så skönt att kunna skriva av sig lite ibland . Hur är det med dig?

    Kramar!

  • Äldre 19 Feb 17:35
    E M A skrev 2014-02-18 22:06:51 följande:
    Hej igen!

    Elja, Dansar och Tiana; Tack! :) Kämpa på tjejer, vet hur jobbigt det är!

    Men, "ni" bad om en solskenshistoria...så här kommer den. Jag testade igår kväll och jag är gravid!! Helt overkligt. Tydligen i början på 6e veckan... Vågade inte tro, även om det fanns ett hopp...

    Stirra er inte blinda på när ni "ska" ha ägglossning (men det kanske ni inte gör heller...), utan ha koll på ert sekret! är det som rå äggvita (helt genomskinsligt) och du kan dra trådar mellan fingrarna, så är det dags!! Detta vet ni säkert, men ifall att...;) Jättelycka till allihop!!! Ge inte upp!! :D :D :D
    kram från mig
    Stort grattis! 
  • Äldre 19 Feb 18:34

    Just tagit första sprutan av många och trots att jag tagit hundratals innan (dock aldrig denna) slog det slint så maken fick ta. Och vilken värsting,fyyyy så ont den tog!   Några månader med den här usch,usch...  Tänk va bra vanliga fertila har det! Pippa några gånger,vara gravid,inga piller,ingen kamp,inga missfall,inte tusen mediciner och elände... Less är ju bara förnamnet,när allt börjar om för sjuttielfte gången vill man helst försvinna. 2,5 vecka kvar,alltid nåt!

  • Äldre 19 Feb 23:21
    Tiana skrev 2014-02-19 17:35:41 följande:
    Stort grattis! 
    Tack så mycket!!:) Jag önskar er alla en massssssa lycka till!!! och ge inte upp!

    kram från mig!
Svar på tråden LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!