• dansar

    LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!

    Hej alla ni som kämpar för att bli med barn!

    Jag vet inte om fler känner ett behov av att skriva av sig om allt möjligt som har med barnlöshet att göra, det kanske bara är jag, men då får det vara så. Jag och min man har försökt bli med barn i fem år nu, genomgått 4 IVF och inte ens varit i närheten av ett plus. 
    Vi är i 30-årsåldern, alla våra vänner har ungar och nu börjar yngre syskon skaffa barn. Överallt är det upptryckt i ansiktet på oss hur underbart det är att vara förälder och vi påminns ständigt om hur vi inte fått uppleva det och kanske aldrig får det. Julen var särskilt jobbig, då vi inte har så många barn i släkten var allt fokus på de få små när de öppnade klappar, åt mat, lekte, busade osv. Och samtalen vid matbordet handlade nästan uteslutande om barnen och mammorna var i centrum för svaren (såklart). Det var som en nål i ögat som vreds om varje gång och timme efter timme diskuterades det jultraditioner för barnen, klappar, matvanor och alt där emellan. Samma sak när man umgås med vänner. Jag skiter i hur lilla Anna och Bertil vände sig för första gången, jag vill inte sitta där när ni diskutrerar saken i en hel timme! Vill ibland bara skrika till - DET GÖR ONT!  PRATA OM NÅGOT ANNAT! (Men gör det förstås inte)

    Och överallt vill folk lägga sig i vår situation och komma med "goda råd", som tillexempel att "slappna av så går det". Folk förstår inte hur ont eller hur förolämpande en sån kommentar kan vara. 

    Till sist har vi alla dessa trådar här inne. Som i sig är fantastiska och uppmuntrande, det är skönt att prata med folk som går igenom samma sak som en själv, prata symtom och hormonbehandlingar. Men jag har alltid hamnat bland dem i tråden som fått alla "styrkekramar" i slutändan, aldrig fått skriva om hur vi plussade. Det gör ont.

    Missförstå mig inte, jag unnar ALLA mina vänner, familjemedlemmar och kämpande systrar här på FL all tid i världen att få prata om sina ungar, jag kommer nog alldeles säkert vara likadan! Men det gör ont att inte få vara inkluderad, att inte få instämma när de pratar om hur underbart det är när ens barn somnar på ens bröst. 

    Är det någon som känner igen sig?? Tänkte att här kan vi skriva om allt som INTE har med plus, symtom eller sånt att göra. Här kan vi få gnälla av oss med likasinnade helt enkelt! Det kanske bara är jag som sagt, men finns det fler som känner likadant, välkomna!
    Kram på er!

  • Svar på tråden LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!
  • Tiana
    Svente skrev 2014-02-21 12:09:53 följande:
    Fick igår reda på att en vän ska få sitt andra barn i slutet av sommaren :( Hon har endiometris..

    Jag har PCO, försökt i 15 månader och ingenting.. usch :( önskar jag kunde vara glad för hennes skull. När ska det vara vår tur?
    Förstår känslan jag med. Man försöker bli så glad, men när andra blir "hoppsan- en tredje helt oplanerat" så är det svårt att vara glad. Eller när man stöter på en vän man inte träffat på ett halvår och hon bara pratar om sin graviditet. 

    Jag vill vara glad för deras skull, men det går bara inte helt.
  • Tiana

    Och när jag ändå gnäller: jag hade en "tid på bevakning" denna och förra veckan för att få träffa gynekolog. Inte ett pip från sjukvården. Är så trött på att behöva vänta och vänta. 

  • dansar
    Veronica1 skrev 2014-02-21 22:00:52 följande:
    Det här våran resa... lång....

    verro72.bloggproffs.se/



    Verkligen lång och brokig minst sagt, men tänk att ni snart är där! Och att det kommer gå vägen fullt ut! Är helt övertygad om det:)

    Hoppas på lite hints här inne när det väl är dags då ;)
  • Veronica1

    Dansar; här är det en annan sak att berätta . Vi har nästan från början varit öppna & ärliga om vad vi gör & när det är dags för släkt & vänner, men den här gången vill jag inte det! Det är självklart svårt inför de närmaste som vi pratar med i stort sett dagligen. Vi har kommit en bit på vägen nu iaf, fått klartecken med hysteroskopin & även blodproverna som ska tas så det känns bra .

    Hur är det med dig?

    Ha en härlig lördag

  • Veronica1
    Jag är bara jag skrev 2014-02-22 13:25:26 följande:
    Veronica: det rör på sig i alla fall! Glad Vi har bokat flyg,blir en dag extra. Inga tips? Glad 
    Spännande Glad

    Old town square är fantastiskt, rekommenderar att åka upp i tornet i den gamla kyrkan som ligger där. Många bra affärer & cafeér på Palladium, en galleria med 200 butiker. Karlsbron är värd att promenera på & även slottet är grymt Glad. Jag längtar verkligen tillbaka, har så mycket kvar att se. 
  • Jag är bara jag
    Veronica1 skrev 2014-02-22 15:59:52 följande:
    Spännande Glad

    Old town square är fantastiskt, rekommenderar att åka upp i tornet i den gamla kyrkan som ligger där. Många bra affärer & cafeér på Palladium, en galleria med 200 butiker. Karlsbron är värd att promenera på & även slottet är grymt Glad. Jag längtar verkligen tillbaka, har så mycket kvar att se. 

    4 hotell på 4 nätter! Men vi kände för 2 olika i Prag. Ska bo mitt i gamla sta´n. Slottet säger du? Gångavstånd eller krävs taxi? Vi har inte all tid världen,men mer än sist i vart fall. Hoppas verkligen på fint väder!
  • Helgapelga

    Hej, nu var det länge sen jag skrev i den här tråden, men jag måste bara få ur mig en grej... En tjej i min släkt/familj är gravid (hon är nästan tio år yngre än jag) och jag kommer att träffa henne på ett par, tre släktkalas nu under våren/försommaren och tvingas se hennes jävla mage bli större och större, och jag mår skit!!

    Tjejens föräldrar som ju då också ingår i min släkt/familj vet om min situation (att jag inte kan få barn) men håller ändå på och mallar sig över att de skall få barnbarn precis HELA TIDEN... Hur skall jag orka vara med på alla dessa kalas?! Jag har inte missat ett enda under alla år så jag kan ju inte bara strunta i att följa med, det skulle ju vara så uppenbart och jag vägrar visa mig svag/avundsjuk! Jag vill verkligen inte visa hur ont det gör i mig att den här tjejen är gravid, och att morföräldrarna skall få ännu mer att malla sig över (när de vet att jag är avundsjuk så jag dör!!), jag vill bara verka sval och nollställd och ointresserad av barnet. Men hur skall jag överleva???

    Har någon av er i den här tråden något råd att ge mig, hur jag skall hantera det här? Jag går i tusen bitar och känner liksom HAT till den här tjejen, vilket ju inte alls känns okej på något sätt!!

  • Jag är bara jag

    Helgapelga: jag har skippat alla sammankomster senaste snart 6 åren där jag vetat gravida och bebisar förekommer. Det hade inte gått vara med helt enkelt,mitt förstånd gör före konvenansen! Alla vet om det,ingen säger nåt,jag skiter i vad folk tycker numer. Så det är upp till dig hur dåligt du kan tänka dig må. För mig/oss går jag före alla andra. Att försöka tvinga mig vara med hade varit tusen gånger värre än att sitta hemma. Jag hade garanterat fått panikångest och det är ju riktigt pinsamt! Jag har vart med så länge nu att jag struntar i vad folk tycker,jag är mig själv närmast. Folk tycker ändå om allting och kommer tycka massor när vi väl får barn.
    Så gå inte är mitt råd!

Svar på tråden LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!