• dansar

    LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!

    Hej alla ni som kämpar för att bli med barn!

    Jag vet inte om fler känner ett behov av att skriva av sig om allt möjligt som har med barnlöshet att göra, det kanske bara är jag, men då får det vara så. Jag och min man har försökt bli med barn i fem år nu, genomgått 4 IVF och inte ens varit i närheten av ett plus. 
    Vi är i 30-årsåldern, alla våra vänner har ungar och nu börjar yngre syskon skaffa barn. Överallt är det upptryckt i ansiktet på oss hur underbart det är att vara förälder och vi påminns ständigt om hur vi inte fått uppleva det och kanske aldrig får det. Julen var särskilt jobbig, då vi inte har så många barn i släkten var allt fokus på de få små när de öppnade klappar, åt mat, lekte, busade osv. Och samtalen vid matbordet handlade nästan uteslutande om barnen och mammorna var i centrum för svaren (såklart). Det var som en nål i ögat som vreds om varje gång och timme efter timme diskuterades det jultraditioner för barnen, klappar, matvanor och alt där emellan. Samma sak när man umgås med vänner. Jag skiter i hur lilla Anna och Bertil vände sig för första gången, jag vill inte sitta där när ni diskutrerar saken i en hel timme! Vill ibland bara skrika till - DET GÖR ONT!  PRATA OM NÅGOT ANNAT! (Men gör det förstås inte)

    Och överallt vill folk lägga sig i vår situation och komma med "goda råd", som tillexempel att "slappna av så går det". Folk förstår inte hur ont eller hur förolämpande en sån kommentar kan vara. 

    Till sist har vi alla dessa trådar här inne. Som i sig är fantastiska och uppmuntrande, det är skönt att prata med folk som går igenom samma sak som en själv, prata symtom och hormonbehandlingar. Men jag har alltid hamnat bland dem i tråden som fått alla "styrkekramar" i slutändan, aldrig fått skriva om hur vi plussade. Det gör ont.

    Missförstå mig inte, jag unnar ALLA mina vänner, familjemedlemmar och kämpande systrar här på FL all tid i världen att få prata om sina ungar, jag kommer nog alldeles säkert vara likadan! Men det gör ont att inte få vara inkluderad, att inte få instämma när de pratar om hur underbart det är när ens barn somnar på ens bröst. 

    Är det någon som känner igen sig?? Tänkte att här kan vi skriva om allt som INTE har med plus, symtom eller sånt att göra. Här kan vi få gnälla av oss med likasinnade helt enkelt! Det kanske bara är jag som sagt, men finns det fler som känner likadant, välkomna!
    Kram på er!

  • Svar på tråden LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!
  • Wittra

    Jag har då tolkat denna tråd som ämnad för oss helt utan barn, det finns mängder av syskontrådar så varför man går in i en sån här tråd och börjar prata om syskon fattar jag inte. Sekundär infertilitet är inte samma som att barnlös.

  • Jag är bara jag

    Wittra skrev 2014-04-17 19:54:25 följande:
    Nej jag har faktiskt väldigt svårt att förstå det här med sörja barnlöshet då man de facto HAR barn. Ja, det suger säkert att inte få fler...men tänk då att vara helt utan barn? Tänk att i värsta fall behöva leva så hela livet? Ni som har barn har iaf fått vara med om att bli föräldrar.

    Det får låta hur elakt som helst, jag stör mig som fan på det.

    Tack!  {#emotions_dlg.flower}
    Wittra skrev 2014-04-17 19:57:18 följande:
    Jag har då tolkat denna tråd som ämnad för oss helt utan barn, det finns mängder av syskontrådar så varför man går in i en sån här tråd och börjar prata om syskon fattar jag inte. Sekundär infertilitet är inte samma som att barnlös.
  • Jag är bara jag
    e linnea skrev 2014-04-16 23:15:25 följande:
    Usch vad otrevligt sagt! Vet många som har svårt att få sitt andra barn och det kan vara precis lika jobbigt som för oss andra!

    Jag och min sambo har försökt i lite över 1 år och då menar du att jag inte får skriva här heller då! Vi har fått reda på att vi har svårt att få barn genom utredning så bara för att vi sökt hjälp i tid så räknas det inte eller?

    Tycker vi ska stödja varandra och inte sparka ut folk som kanske vill prata med folk i liknande situation.

    Nej,det är inte lika jobbigt för ni har barn! Ni har nåt att leva för,ni vet inte alls hur det känns att kämpa i åratal och inte alls få barn. Dessutom är 4 månader ingenting,det räknas som normalt oavsett. Jag kommer gå ur om inte tråden fortsätter vara för oss utan barn,jag har faktiskt inget gemensamt med er,det får ni acceptera. Det kan vara jobbigt få fler barn,men det är sannerligen inte samma sak och nej,jag kan inte stötta er när ni jämför er med mig som kämpat 8 år för första och aldrig kommer få genetiska barn.
  • dansar

    Eftersom jag skapade tråden vill jag bara flika in och säga att den mycket riktigt skapades för oss med NOLL barn, för det är bara vi som på riktigt förstår varann.

    Menar absolut inte att förminska någon annans sorg, det skulle varken jag eller någon annan här göra tror jag, men vi kan inte erbjuda den stöttning som önskas. För oss i tråden är föräldrar som en nagel i ögat ungefär, det här är vår fristad på något vis, där vi får gnälla över allt en förälder inte kan förstå.

    Kramar till er alla kämpar!

  • Wittra
    dansar skrev 2014-04-18 16:37:09 följande:
    Eftersom jag skapade tråden vill jag bara flika in och säga att den mycket riktigt skapades för oss med NOLL barn, för det är bara vi som på riktigt förstår varann.
    Menar absolut inte att förminska någon annans sorg, det skulle varken jag eller någon annan här göra tror jag, men vi kan inte erbjuda den stöttning som önskas. För oss i tråden är föräldrar som en nagel i ögat ungefär, det här är vår fristad på något vis, där vi får gnälla över allt en förälder inte kan förstå.

    Kramar till er alla kämpar!
    Ja, tyckte väl jag tolkade TS så. Börjar faktiskt lessna jävligt mycket på folk som ska komma inklampande i trådar där barnlösa diskuterar och börja oja sig över hur jobbigt det är att få till "trean" eller för den delen "tvåan". Det finns ju ett ANTAL andra trådar om det. häng där då för fan! Rynkar på näsanSkrikandes
  • lillyhammer
    dansar skrev 2014-04-18 16:37:09 följande:
    Eftersom jag skapade tråden vill jag bara flika in och säga att den mycket riktigt skapades för oss med NOLL barn, för det är bara vi som på riktigt förstår varann.
    Menar absolut inte att förminska någon annans sorg, det skulle varken jag eller någon annan här göra tror jag, men vi kan inte erbjuda den stöttning som önskas. För oss i tråden är föräldrar som en nagel i ögat ungefär, det här är vår fristad på något vis, där vi får gnälla över allt en förälder inte kan förstå.

    Kramar till er alla kämpar!
    hmm....det är ju iof korrekt och då får vi respektera trådskaparens önskemål. Förstår dock båda sidor. Men famljeliv är stort nog för oss alla och det är som ni andra säger fler trådar där man kan komma med ett specifikt problem oavsett vad det är. Om det är inga barn (här) eller om man har svårt med 6:e barnet.

    Till er som redan har barn. Hoppas ni förstår att det är också en fruktansvärd situation för de som aldrig fått uppleva föräldrarskapet över huvud taget och inget personligt eller förminskande mot er sorg!


  • MTLL

    Hittade er tråd precis, vi har försökt 6,5 år med 3 ivf i ryggsäcken... Favoritar så jag kan läsa ikapp lite ð???

  • Unaangelita

    Hej hittade precis den här tråden. Förstår att tråden kanske är för folk som försökt mer än 2 år med att få barn..Vi är inte där ännu. Vi har försökt i drygt 1 år att bli gravida..Kanske man får hoppa in ändå?
    Vi har inga barn sedan tidigare, våran största önskan är just att få ett barn. Gubben tjatar tom med än mig nu, jag för min del har nästan slutat tänka på det då det inte verkar hända något. Inget fel på oss (som de kan hitta iaf) utan "bara ren otur än så länge" enligt BM...Vänta o se, det kommer komma.
    Mmm tjena.. Om det inte hänt något under sommaren så ska vi gå vidare o söka hjälp på riktigt.

    Nästan alla mina vänner har redan barn, de flesta är gravida med sitt andra.
    En nära vän sen 15 år tillbaka sa att "ja men vadå, ha sex 12 dagar efter första mensdagen för då blir du gravid för det har fungerat för oss 2 ggr nu". Tack för den liksom.

    Får höra var och varannan dag att " Är det inte dags för barn för er nu?", ni har det ju så bra men ni måste ha barn snart, livet är ingenting utan barn, akta er så du inte blir för gammal snart ( jag är 31 år), det blir svårare ju längre ni väntar, har ni aldrig sex eller...And on and on and on...

    Nej usch..vet inte vad jag ville mer än att gnälla av mig. Påskafton idag, ändå bra med det är att jag äter massa godis utan dåligt samvete. ( Är lite överviktig så borde inte äta så mycket godis kanske).

  • e linnea
    Jag är bara jag skrev 2014-04-17 20:18:00 följande:

    Nej,det är inte lika jobbigt för ni har barn! Ni har nåt att leva för,ni vet inte alls hur det känns att kämpa i åratal och inte alls få barn. Dessutom är 4 månader ingenting,det räknas som normalt oavsett. Jag kommer gå ur om inte tråden fortsätter vara för oss utan barn,jag har faktiskt inget gemensamt med er,det får ni acceptera. Det kan vara jobbigt få fler barn,men det är sannerligen inte samma sak och nej,jag kan inte stötta er när ni jämför er med mig som kämpat 8 år för första och aldrig kommer få genetiska barn. smile4.gif
    Tror du missuppfatta mig, jag har inga egna barn. Min sambo har en son från tidigare men han sörjer precis lika mycket som mig. Jag tycker inte att han inte förtjänar att sörja bara för att han har barn.

    Det jag menade är så som jag förstod det fik inte jag heller skriva här då jag och min sambo bara försökt mindre än två år, även fast jag fått på papper att jag har svårt att få barn.

    Och jag kan väl hålla med om att hon kanske kan söka ett annat forum där hon kan få stöd från andra som jobbar på ett syskon. Jag tycker bara att det var fruktansvärt otrevligt sagt, vi är väl alla människor.

    Jag tycket också det är fruktansvärt jobbigt och orättvist att alla runt mig får barn och nu på våren när man ser extremt mycket barnvagnar. Det är sjukt jobbigt. Men jag är inte arg på dom för det! Dom i min närhet som jag får mest stöd av är dom som har barn. Det är dom som kan sätta sig bäst in i min situation. Men om den här tråden är till för att smutskasta dom och deras lycka vill jag inte va med!
  • e linnea

    Vill bara tillägga att jag vet att denna tråd är till för att gnälla av sig. Men när man börjar bli otrevlig mot folk som har barn börjar det gå över gränsen. Man kunde ju bara säga att, jag tror du kan få bättre stöd i ett annat forum, istället för att ge henne en avhyvling och säga att hon inte får vara här.

Svar på tråden LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!