• Äldre 3 Jan 14:53
    102358 visningar
    616 svar
    616
    102358

    LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!

    Hej alla ni som kämpar för att bli med barn!

    Jag vet inte om fler känner ett behov av att skriva av sig om allt möjligt som har med barnlöshet att göra, det kanske bara är jag, men då får det vara så. Jag och min man har försökt bli med barn i fem år nu, genomgått 4 IVF och inte ens varit i närheten av ett plus. 
    Vi är i 30-årsåldern, alla våra vänner har ungar och nu börjar yngre syskon skaffa barn. Överallt är det upptryckt i ansiktet på oss hur underbart det är att vara förälder och vi påminns ständigt om hur vi inte fått uppleva det och kanske aldrig får det. Julen var särskilt jobbig, då vi inte har så många barn i släkten var allt fokus på de få små när de öppnade klappar, åt mat, lekte, busade osv. Och samtalen vid matbordet handlade nästan uteslutande om barnen och mammorna var i centrum för svaren (såklart). Det var som en nål i ögat som vreds om varje gång och timme efter timme diskuterades det jultraditioner för barnen, klappar, matvanor och alt där emellan. Samma sak när man umgås med vänner. Jag skiter i hur lilla Anna och Bertil vände sig för första gången, jag vill inte sitta där när ni diskutrerar saken i en hel timme! Vill ibland bara skrika till - DET GÖR ONT!  PRATA OM NÅGOT ANNAT! (Men gör det förstås inte)

    Och överallt vill folk lägga sig i vår situation och komma med "goda råd", som tillexempel att "slappna av så går det". Folk förstår inte hur ont eller hur förolämpande en sån kommentar kan vara. 

    Till sist har vi alla dessa trådar här inne. Som i sig är fantastiska och uppmuntrande, det är skönt att prata med folk som går igenom samma sak som en själv, prata symtom och hormonbehandlingar. Men jag har alltid hamnat bland dem i tråden som fått alla "styrkekramar" i slutändan, aldrig fått skriva om hur vi plussade. Det gör ont.

    Missförstå mig inte, jag unnar ALLA mina vänner, familjemedlemmar och kämpande systrar här på FL all tid i världen att få prata om sina ungar, jag kommer nog alldeles säkert vara likadan! Men det gör ont att inte få vara inkluderad, att inte få instämma när de pratar om hur underbart det är när ens barn somnar på ens bröst. 

    Är det någon som känner igen sig?? Tänkte att här kan vi skriva om allt som INTE har med plus, symtom eller sånt att göra. Här kan vi få gnälla av oss med likasinnade helt enkelt! Det kanske bara är jag som sagt, men finns det fler som känner likadant, välkomna!
    Kram på er!

  • Svar på tråden LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!
  • Äldre 11 Nov 18:55
    Decibel84 skrev 2015-11-11 17:58:12 följande:
    jaha okej..har annars läst att man bör smörja med progesteron tre månader för att höja balansen i kroppen
    Kan man göra om man försöker bli gravid spontant. Kan inte jag alls utan gör enbart ED sen 2 år tillbaks. Tar massor med mediciner, men det har ändå inte hjälpt Och orättvist är bara förnamnet, jag är mer ilsken än ledsen numer.
  • Äldre 11 Nov 19:01
    Jag är bara jag skrev 2015-11-11 18:55:13 följande:
    Kan man göra om man försöker bli gravid spontant. Kan inte jag alls utan gör enbart ED sen 2 år tillbaks. Tar massor med mediciner, men det har ändå inte hjälpt Och orättvist är bara förnamnet, jag är mer ilsken än ledsen numer.
    jag beklagar verkligen.
    är inte så insatt så du gör ED vad är det?
  • Äldre 11 Nov 19:05
    Decibel84 skrev 2015-11-11 19:01:36 följande:
    jag beklagar verkligen.
    är inte så insatt så du gör ED vad är det?
    Förlåt,jag tänker inte på att alla inte vet. ED är embryodonation d.v.s dubbeldonation av både ägg och spermier. Har gjort 6 stycken,gravid 2 ggr och båda blev MA. Totalt tre barn.
  • Äldre 11 Nov 19:08
    Jag är bara jag skrev 2015-11-11 19:05:44 följande:
    Förlåt,jag tänker inte på att alla inte vet. ED är embryodonation d.v.s dubbeldonation av både ägg och spermier. Har gjort 6 stycken,gravid 2 ggr och båda blev MA. Totalt tre barn.
    ah okej, ja alla förkortningar gör att man blir snurrig. men ja det är så jävla orättvist, men du har tre barn sen tidigare?
  • Äldre 11 Nov 19:24
    Decibel84 skrev 2015-11-11 19:08:22 följande:
    ah okej, ja alla förkortningar gör att man blir snurrig. men ja det är så jävla orättvist, men du har tre barn sen tidigare?
    Nej,jag har inga barn. Förlorat 4 minst i mina missfall.
  • Äldre 11 Nov 19:41
    Jag är bara jag skrev 2015-11-11 19:24:39 följande:
    Nej,jag har inga barn. Förlorat 4 minst i mina missfall.
    åh..finns det inget mer att göra för er? surrogat? kanske inte så vanligt och lätt att få tag på..:(

  • Äldre 11 Nov 21:34
    Decibel84 skrev 2015-11-11 19:41:47 följande:
    åh..finns det inget mer att göra för er? surrogat? kanske inte så vanligt och lätt att få tag på..:(

    Får bli sista steget. Alla läkare säger att kan man bli gravid kan man också få barn. Det gäller bara att hitta rätt mediciner och jag har några oprovade.
  • Äldre 11 Nov 21:49

    Vad tråkigt att höra Jag är bara jag.

    Men vad gjorde läkarna annorlunda den här gången mot andra gånger?

  • Äldre 11 Nov 21:53

    Jag har gjort 7 ivf och ingen graviditet. Blev spontant gravid en gång men fick missfall i V6.

    Nu väntar jag in min nästa mens för frysåterföring av blastocyst. Har bett om glue, men har ni tips på vad som skulle kunna göras?

  • Äldre 12 Nov 12:16

    Rosa på pappret idag när jag torkade mig

Svar på tråden LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!