• Anonym (sanna­)
    Äldre 3 Jan 21:53
    8963 visningar
    21 svar
    21
    8963

    Varför är det så viktigt att vara social när man inte orkar?

    Jag är deprimerad och går hemma hela dagarna för det. Inte bra i längden, det inser jag, men det brukar vända när medicinerna fått verka lite. Problemet är att alla tjatar på mig om att jag måste komma ut och träffa folk o.s.v. Mina vänner, min familj, psykologen, alla tjatar på mig. Så jag tvingar mig själv att umgås med en vän då och då. Vad händer? Jo, det blir en olustig tyst stämning hela tiden för att jag inte kan fokusera på att vara närvarande. Vännen pratar, jag svarar "mm" och har inget eget att komma med. Jag anstränger mig för att komma på saker att säga, men inget kommer. Jag känner mig dum, tråkig och pressad till att "prestera" socialt. Allt känns akward och jag kan inte andas ut förrän jag är hemma igen.

    Är detta verkligen bra för en när man egentligen inte orkar? På vilket sätt hjälper detta en deprimerad människa?

  • Svar på tråden Varför är det så viktigt att vara social när man inte orkar?
  • Äldre 3 Jan 21:56
    #1

    Kanske räcker att komma ut, gå promenad och få frisk luft varje dag

  • Anonym (e)
    Äldre 3 Jan 21:58
    #2

    Anledningen till att alla tjatar på dig om att du ska vara social är antagligen för att de BRYR SIG OM DIG!!!
    Jag har också en vän som är manodeppresiv, låser in sig och är allmänt svävande när man umgås.
    Ja jag erkänner hon är inte den roligaste vän jag har, men hon är en vän..och varje gång vi ses gör hon mig glad för att hon orkat ta sig ut ur sin lägenhet för att träffa mig..

  • Anonym (passi­v)
    Äldre 3 Jan 21:58
    #3

    Att gå hemma dagarna i ända utan att träffa folk och ha socialt umgänge hjälper till att skapa problemen. Med psykologen löser du problemen men vid sidan av detta så är det viktigt att du kommer ut och får ett socialt umgänge. Du kommer ju mer du kommer ut att få positiv energi genom dessa kontakter och de kommer hjälpa dig på vägen. Det sociala umgänget ger positiv input. Så ut med dig!

  • Anonym (medmä­nniska­)
    Äldre 3 Jan 21:59
    #4

    kanske tjatar de på dig för de vet att du mår bättre av det, för att de känner dig så bra o ser att du inte ser det själv just nu?
    eller så har de helt enkelt fel men vill väl.
    gör saker du mår av, promenader kanske?

  • Anonym (sanna­) Trådstartaren
    Äldre 3 Jan 22:01
    #5
    Anonym (e) skrev 2014-01-03 21:58:11 följande:
    Anledningen till att alla tjatar på dig om att du ska vara social är antagligen för att de BRYR SIG OM DIG!!!
    Jag har också en vän som är manodeppresiv, låser in sig och är allmänt svävande när man umgås.
    Ja jag erkänner hon är inte den roligaste vän jag har, men hon är en vän..och varje gång vi ses gör hon mig glad för att hon orkat ta sig ut ur sin lägenhet för att träffa mig..
    Jag är också manodepressiv, så därför vet jag ju att det är en övergående period. Folk säger att man inte kan sitta hemma och vänta på att det ska gå över, men det kan man visst.

    Jag får ju dåligt samvete gentemot mina vänner för att jag är så tråkig, och det tar så mycket energi att försöka hålla upp fasaden för att vara "rolig" inför vännen. Men du tycker alltså att det är ok att umgås trots att vännen är nere? Du har inga förväntningar på att hon ska vara lika social som vanligt när du tvingat ut henne?
  • Anonym (sanna­) Trådstartaren
    Äldre 3 Jan 22:03
    #6
    Anonym (passiv) skrev 2014-01-03 21:58:42 följande:
    Att gå hemma dagarna i ända utan att träffa folk och ha socialt umgänge hjälper till att skapa problemen. Med psykologen löser du problemen men vid sidan av detta så är det viktigt att du kommer ut och får ett socialt umgänge. Du kommer ju mer du kommer ut att få positiv energi genom dessa kontakter och de kommer hjälpa dig på vägen. Det sociala umgänget ger positiv input. Så ut med dig!
    Men jag tycker inte själv att jag mår bättre av det. En promenad i min ensamhet kan få mig att må bättre, men att tvingas till social kontakt får mig nästan att bli sämre eftersom det stressar mig och ökar skuldkänslorna över att jag är så jobbig...
  • Anonym (e)
    Äldre 3 Jan 22:05
    #7
    Anonym (sanna) skrev 2014-01-03 22:01:58 följande:
    Jag är också manodepressiv, så därför vet jag ju att det är en övergående period. Folk säger att man inte kan sitta hemma och vänta på att det ska gå över, men det kan man visst.

    Jag får ju dåligt samvete gentemot mina vänner för att jag är så tråkig, och det tar så mycket energi att försöka hålla upp fasaden för att vara "rolig" inför vännen. Men du tycker alltså att det är ok att umgås trots att vännen är nere? Du har inga förväntningar på att hon ska vara lika social som vanligt när du tvingat ut henne?
    Jag har inga förväntningar alls på NÅGRA av mina vänner. Alla vänner jag har finns ju där av en anledning..så även hon. Tyvärr går det lågnt mellan gångerna vi ses, mest för att jag är småbarnsmor, jobbar, har hus etc. Hon är sjukpensionerad, har inga barn och alltså manodeprimerad.
    Jag ÖNSKAR  jag kunde hjälpa henne, det kan jag inte mer än att erbjuda min vänskap. Vänd inte dina vänner ryggen, vänner är viktiga även om kanske inte du tycker det.
  • Anonym (e)
    Äldre 3 Jan 22:06
    #8
    Anonym (sanna) skrev 2014-01-03 22:01:58 följande:
    Jag är också manodepressiv, så därför vet jag ju att det är en övergående period. Folk säger att man inte kan sitta hemma och vänta på att det ska gå över, men det kan man visst.

    Jag får ju dåligt samvete gentemot mina vänner för att jag är så tråkig, och det tar så mycket energi att försöka hålla upp fasaden för att vara "rolig" inför vännen. Men du tycker alltså att det är ok att umgås trots att vännen är nere? Du har inga förväntningar på att hon ska vara lika social som vanligt när du tvingat ut henne?
    Vad är det som avgör vad som är tråkigt? Jag är också tråkig ibland, vadå det är väl alla!? Tungan ute
  • Anonym (intro­vert)
    Äldre 3 Jan 22:07
    #9

    För att samhället är byggt av extroverta människor som får energi av socialt umgänge. De förstår inte att det är utmattande för oss introverta. Känn efter ordentligt hur du känner dig efter att ha umgåtts med någon och sen hur du känner dig efter att ha varit för dig själv. Om du ärligt kan säga att du mår bättre av att vara ensam så borde du kunna förklara det för dem som bryr sig om dig. Men jag tror fortfarande det är viktigt att komma hemifrån ibland, så även om du inte träffar någon kanske du mår bättre av att ta en promenad ensam.

  • Anonym (sanna­) Trådstartaren
    Äldre 3 Jan 22:08
    #10
    Anonym (e) skrev 2014-01-03 22:05:59 följande:
    Jag har inga förväntningar alls på NÅGRA av mina vänner. Alla vänner jag har finns ju där av en anledning..så även hon. Tyvärr går det lågnt mellan gångerna vi ses, mest för att jag är småbarnsmor, jobbar, har hus etc. Hon är sjukpensionerad, har inga barn och alltså manodeprimerad.
    Jag ÖNSKAR  jag kunde hjälpa henne, det kan jag inte mer än att erbjuda min vänskap. Vänd inte dina vänner ryggen, vänner är viktiga även om kanske inte du tycker det.
    Jag tycker absolut att dom är viktiga, även om jag kanske inte får ut något av att umgås under själva depressionen. Jag är tacksam över att de finns där, och jag önskar ständigt att jag kunde vara en bättre vän än vad jag är. Man är så självcentrerad när man mår dåligt. Det är svårt att vara något annat när man knappt orkar leva såklart, men det gör att man inte alltid är en så bra vän...
Svar på tråden Varför är det så viktigt att vara social när man inte orkar?