• Anonym (Smuts­fia)
    Äldre 6 Jan 19:31
    48646 visningar
    36 svar
    36
    48646

    Tvätta golv?

    Väljer att va anonym eftersom jag tycker detta känns jättepisamt!

    Jag vet inte hur man torkar golven.

    Drar mig för att fråga de omkring mig för jag framstår väl som helt korkad men så här ligger det till:

    Jag använder en sån här trasa, som jag tror egentligen ska vara torr men jag blöter den i hink med vatten och rengöringsmedel. Sätter den sedan på avsett teleskopskaft och kör runt i huset. Jag ser att vattnet blir smutsigt men likt förbannat när jag sedan torkar golvet med en trasa för hand blir trasan alldeles smutsig. Har vi vita sockor på oss så blir de smutsiga på en kvart.

    Jag har de senaste gångerna använt en wettextrasa och krupit runt på alla fyra i hela huset (7 rok 150kvm) med både ont i rygg och knän som följd. Gnuggandes som ett tok och rent blev det! Men ska man verkligen behöva göra på det viset! Det är 2014. Det måste väl finnas nått bättre sätt!!

    Jag vet att mamma använder nån gammal rotborse från kallt 70-tal och svärmor kryper runt med skurtrasa. Vissa vet jag moppar med en sån där trådig sak och det har jag också gjort förut men det är sämre an den jag använder nu.

    Vad använder ni för att få bort skiten?

    Kanske ska tillägga att vi är två vuxna och två barn på 4 och 1år. Så främst i köket blir det mycket kladd. Har en öppen spis i vardagsrummet som sotar ner en del. Våttorkar 1ggr/vecka.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-07 10:26
    Tack så mycket för många bra råd!
    Men en fråga kvarstår:
    Vad använder ni för mopp/trasor

    Jag skulle vilja ha ett skaft med tillhörande trasa som man kan våttorka med inte en microfiber som ska vara torr.

  • Svar på tråden Tvätta golv?
  • Nyfike­n gul
    Äldre 6 Jan 19:35
    #1

    köp en wiledamopp! Finns i alla matbutiker o stormarknader.

    Dammsug golvet först ordentligt , ut med alla mattor.
    Riktigt superhett vatten
    Häll i skurmedel i vattenhinken enligt anvisning på förpackning (brukar oftast vara 1 kork till x antal liter vatten) 
    Ner med moppen och blöt den ordentligt
    Vrid ur den i urvridaren
    Torka golvet - ta max 3-4 sveptag - skölj ur moppen - upprepa tills hela golvet är torkat
    Byt vatten vid VARJE rum

    Torka golvet i köket och hallen två ggr för att få det riktigt rent för att det är där skiten är som värst.
    Torka dessa golv 2 ggr i veckan så håller du efter smutsen. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfike­n gul
    Äldre 6 Jan 19:40
    #2
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Äldre 6 Jan 19:57
    #3

    Använder en ångmopp... behöver inte ens använda medel som lämnar kvar en hinna på golvet som drar till sig mer skit.

  • Anonym (Smuts­fia) Trådstartaren
    Äldre 6 Jan 19:58
    #4

    En sån har jag haft förut, kom jag på nu. Fick den av mamma för hon tyckte inte om den och det gjorde inte jag heller! Begrep mig inte på dom där tygremsorna som ringlade runt och rent blev det då inte heller. 

    Fast jag har lärt mig att man inte får ha hett vatten på golven, det måste va kallt. Fast det kanske beror på vilket golv man har... Vi har övervägande plast mattor men parkett i vardagsrummet. Sambon tycker dessutom att jag inte ska torka med nått starkare en såpa men det bryr jag mig inte om för nått måste jag använda för att få bort smutsen!

    Och nej jag byter inte vatten för varje rum. Bara efter jag torkat kök, vardagsrum och hall och innan jag tar resten av nedervåningen och sen innan jag tar övervåningen. Övriga rum är sällan smutsiga mest dammiga men jag dammsuger alltid före jag torkar.

    Förut överlät jag torkningen åt honom och han tryckte trasan mot golvet som en blådåre så att skaftet gick av (på två borstar) och då blev det ju lite renare. Men nu är det oftast jag som har tid för städningen och jag orkar inte trycka lika hårt. Men det ska väl inte va meningen det heller, att man måste trycka sönder skaften för att det sa bli rent... 

  • Anonym (smart­)
    Äldre 6 Jan 19:58
    #5

    Smart microfibermopp tycker jag är bra! Bättre än viledas! Finns bl a på Clas Ohlson.

  • Äldre 6 Jan 19:59
    #6

    Vad har du för golv? Är dom slitna? Hur ofta torkar du?

  • Anonym (Smuts­fia) Trådstartaren
    Äldre 6 Jan 20:02
    #7
    Whitetrash86 skrev 2014-01-06 19:57:10 följande:
    Använder en ångmopp... behöver inte ens använda medel som lämnar kvar en hinna på golvet som drar till sig mer skit.
    Hinna på golvet... nä det tycker jag inte att det blir men kanske det blir det ändå eftersom nått fel gör jag ju...

    Ångmopp... får man använda varmt vatten?

    Nä Gud vad pinsamt detta är1 Vuxna människa som inte vet hur man torkar ett golv! Skulle frågat mamma innan jag flyttade hemifrån, nu känns det lite försent Skäms
  • Nyfike­n gul
    Äldre 6 Jan 20:16
    #8

    Att byta vatten i varje rum kan låta overkill men eventuella sandkorn och partiklar kan repa golvet om du för dom fram o tillbaks med moppen, därför byter man vatten.

    Och i rum som kök och hall är det extra mycket fett och solk och sand och gegg. Vintertid drar du dessutom in under skorna en massa salt från vägarna. Extra viktigt då att byta vatten för få undan det som ligger o skvalpar i vattnet.

    Nej du ska inte ta i så moppen går av.  Då gör även din man helt fel. 

    man för moppen fram och tillbaka sidleds med lätt hand.  Man gnuggar bara lite med fast hand om du  har en fläck av tex ketchup på golvet.  Lätta händer. 

    Wileda mopp är jättebra o super att börja med för den som inte är van.  Börja inte laborera med massa andra typer av våttorkning så länge du inte vet vad du gör. 

    lär dig våtmoppa golven först korrekt - SEN kan du börja kika på andra typer av städredskap.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Äldre 6 Jan 20:18
    #9
    Anonym (Smutsfia) skrev 2014-01-06 20:02:38 följande:
    Hinna på golvet... nä det tycker jag inte att det blir men kanske det blir det ändå eftersom nått fel gör jag ju...

    Ångmopp... får man använda varmt vatten?

    Nä Gud vad pinsamt detta är1 Vuxna människa som inte vet hur man torkar ett golv! Skulle frågat mamma innan jag flyttade hemifrån, nu känns det lite försent Skäms
    Man ser det inte, men den finns där.

    Du häller i vanligt vatten som den sen själv värmer upp. 0,5 liter vatten räcker till min 80kvm lägenhet. Och då har jag hund och katt också.
  • Anonym (Smuts­fia) Trådstartaren
    Äldre 6 Jan 20:25
    #10
    Baby Firefly skrev 2014-01-06 19:59:36 följande:
    Vad har du för golv? Är dom slitna? Hur ofta torkar du?
    Övervägande plastmattor från 90-talet just nu men detta har varit ett problem sen jag flyttade hemifrån för 12 år sedan och jag har bott på olika ställen med olika typer av golv.. Jag torkar 1ggr/vecka. Före barnen mer sällan men har inte märkt nån större skillnad i smutsighet förutom i köket då...
Svar på tråden Tvätta golv?