• Paxad
    Äldre 12 Jan 03:40
    8803 visningar
    11 svar
    11
    8803

    Längtan efter en dotter

    Blivande pappa, början av augusti. I slutet av 1:a trimestern nu. Har en stark längtan, förhoppning om att det blir en dotter. Någon med erfarenhet kring risk med att hoppas på en sort och få en annan? Har några orsaker till min längtan, orsaker jag bara grundar på egna "hobbypsykologiska" analyser, men irrelevant att dryfta här, men bör jag släppa taget om förhoppningen i vetskapen om att jag kommer älska mitt barn utifrån personen, inte dess kön, och givetvis att det är just min unge?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-05 07:16
    Det blir en dotter. Case closed.

  • Svar på tråden Längtan efter en dotter
  • Äldre 25 Jan 16:37
    #1

    Har ingen erfarenhet då jag har två av samma sort

    Mitt råd är dock att ta reda på könet så att du har tid att bearbeta ev 'fel' kön. Jag tror dock att du kommer att älska barnet för den det är.

  • Paxad
    Äldre 26 Jan 14:27
    #2
    tantamantan skrev 2014-01-25 16:37:14 följande:
    Har ingen erfarenhet då jag har två av samma sort Mitt råd är dock att ta reda på könet så att du har tid att bearbeta ev 'fel' kön. Jag tror dock att du kommer att älska barnet för den det är.

    Det låter klokt! Hur var tankarna/känslorna inför andra barnet? Var det helt utan preferenser eller fanns en förhoppning om att det skulle bli ett exemplar av den andra sorten?
  • PGA
    Äldre 1 Feb 22:25
    #3

    Hur kan man föredra en dotter?
    Obegripligt

  • Äldre 1 Feb 22:32
    #4

    Vårt första barn var en dotter som tyvärr dog i magen 2 veckor innan beräknad födsel.

    Sen fick vi en son, och en son till, och en son till.

    Så nu har vi 3 söner och önskan om en dotter.

    Men jag skulle aldrig byta ut någon av dom för jag älskar allihopa även om jag önskade att dom skulle vara töser när dom låg i magen.

    Så i vårt fall så spelade det ingen roll för när dom väl låg i min famn,så var det kärlek vid första ögonkastet.

  • Paxad
    Äldre 2 Feb 19:43
    #5
    Studsjessi skrev 2014-02-01 22:32:30 följande:
    Vårt första barn var en dotter som tyvärr dog i magen 2 veckor innan beräknad födsel.
    Sen fick vi en son, och en son till, och en son till.
    Så nu har vi 3 söner och önskan om en dotter.
    Men jag skulle aldrig byta ut någon av dom för jag älskar allihopa även om jag önskade att dom skulle vara töser när dom låg i magen.
    Så i vårt fall så spelade det ingen roll för när dom väl låg i min famn,så var det kärlek vid första ögonkastet.
    Anledningen till frågan är en "skräckhistoria" om nåt par som fått besked på UL om ena könet men att det blev det andra och att det emotionellt uppstod komplikationer på grund av den överraskningen (men har inte kunnat bekräfta källan och sanningshalten).

    Det låter vackert och fullt förståeligt om känslorna vid "första mötet". Beklagar förlusten.
  • Äldre 3 Feb 12:24
    #6

    Vi tog aldrig reda på könet vid ul pga att jag ville hellre få reda på det efter förlossningen då det var lönen för mödan så att säga.

    Då tror jag man blir glad oavsett kön och önskan.

  • Paxad
    Äldre 4 Feb 18:03
    #7
    Studsjessi skrev 2014-02-03 12:24:19 följande:
    Vi tog aldrig reda på könet vid ul pga att jag ville hellre få reda på det efter förlossningen då det var lönen för mödan så att säga.
    Då tror jag man blir glad oavsett kön och önskan.
    Har hört samma resonemang förr och respekterar det, även om jag inte förstår logiken. Man får veta när man får veta helt enkelt och blir troligen inte mindre överraskad oavsett vid UL eller förlossningen.

    Men på engelska finns risk för överraskning. "Expecting a child", kallar de det. Tänk om man får nåt annat än ett barn!!! Snacka om överraskning! =)
  • Äldre 5 Feb 17:28
    #8

    Jag har själv 3 barn två pojkar och en flicka pojkarna fick jag först sen flickan. Jag har ingen känsla mer för flicken för att hon är flicka eller pojkarna för att de är pojkar utan det är mina barn och jag älskar dem alla lika mycket.

    Det är lika speciellt att se dem ta sitt första steg säga sitt första ord osv. För mig är det iaf barnet jag älskar inte könet.  Och man ska helt klart inte ta reda på könet då det är en så häftig sak att få reda på under födseln.

    Iaf lycka till med ditt dilemma.

  • Äldre 23 Feb 08:42
    #9
    Paxad skrev 2014-01-26 14:27:44 följande:

    Det låter klokt! Hur var tankarna/känslorna inför andra barnet? Var det helt utan preferenser eller fanns en förhoppning om att det skulle bli ett exemplar av den andra sorten?
    Oj, jag är inte inne så ofta som du märker... Förhoppningen var faktiskt att det var en tjej till, men vi visste ju inte så tankarna på att de kunde bli en kille fanns ju där. Dock var min fru övertygad om att det var en tjej så jag satt lugnt i sadeln och väntade bara.. Jag tvivlar inte på att vi hade älskat även en son dock.
  • Äldre 13 Mar 20:11
    #10

    Jodå, själv var jag helt säker (oklart varför så här i efterhand) på att barn 2 var en tjej. Gick och längtade mig sjuk efter henne och när sen lillkillen kom så blev det tvärkrock i huvudet. Jag hade väldigt svårt att ta in honom och det varade nog de första 2-3 månaderna, gillade honom knappt och kunde definitivt inte säga att jag älskade honom. Men sen växte kärleken fram och nu skulle jag aldrig vilja ha något annat än det jag har. Men visst kan man bli "besviken" och visst kan det bli jävligt jobbigt. Försök hålla dig så öppen som möjligt och undvik en fast bild om hur det kommer bli är mitt råd.

  • Äldre 13 Mar 21:07
    #11

    Jag "önskade" också en dotter, men det blir en son. Och lika glad för det är jag.
    Tror inte det blir så bra om man ska önska ett visst kön. Det är ju ändå ett barn, det kan jag tycka är det viktiga.

Svar på tråden Längtan efter en dotter