• Äldre 12 Jan 20:29
    19820 visningar
    18 svar
    18
    19820

    När lägger ni era barn som är 7-9 år?

    Mina barn lägger sig ca 20.00. Det är ett ständigt tjat om att de tycker det är för tidigt. Men på morgonen är de ju så trötta så jag tycker de behöver lägga sig 20. Hur gör ni?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När lägger ni era barn som är 7-9 år?
  • Äldre 12 Jan 20:33
    #1

    Mellan 19-20 på vardagar men hon ligger och läser/skriver ett tag innan hon somnar.

  • Äldre 12 Jan 20:34
    #2

    Beror ju helt och hållet på när dom kliver upp på morgonen. Så vid en tid så att dom får sova ca 10 timmar.

  • Äldre 12 Jan 20:37
    #3

    Mina killar brukar gå upp på sina rum vid 20.00.

    Men sen tittar de på tv/film och somnar kanske vid 22-23.

    Detta när det är skola alltså.

  • Äldre 12 Jan 21:44
    #4

    När det är skola lägger sig 9-åringen kl 21 och kliver upp ca 0720. På helgerna lägger hon sig kl 22.

  • Äldre 12 Jan 22:30
    #5

    Mina tjejer som är 8 och 9,5 år lägger sig senast 21 på skolkvällar. Lilla tjejen brukar oftast själv välja att lägga sig runt 20.30.

  • Äldre 12 Jan 23:09
    #6

    M

  • Äldre 12 Jan 23:11
    #7

    Målet är att hon ska sova 20.30, fast oftast blir det väl närmare 21. Hon blir väckt klockan 7 och är oftast rätt trött då.

  • Festin­a Lente
    Äldre 13 Jan 00:00
    #8

    Har en snart tio-årig tjej som är svårsövd. Eftersom hon inte verkar behöva så mycket sömn, skolan funkar, så får hon lägga sig senast 22, 23 ska hon sova. Men det är mycket som spelar in, vilken tid barnet måste stiga upp etc. Man är olika känslig, en del behöver mer sömn än andra.

  • Äldre 13 Jan 02:00
    #9

    Min 8-åring är morgonpigg så egentligen skulle han kunna få vara uppe så länge han vill. Dock har jag en morgontrött 11-åring som behöver komma i säng. Just nu lägger de sig senast 20.30 om de vill kolla lite på film/dator. Annars senast 21.30.

  • Äldre 13 Jan 14:25
    #10

    Min 8-åring brukar jag få i säng vid kl. 21. Men han somnar dock aldrig före kl. 22 och ofta ännu senare. Han är förvisso ofta trött när jag väcker honom kl.7 och sover gärna längre på lediga dagar. Men är aldrig trött på dagen och alltid pigg och glad på eftermiddagen och kvällen.
    Han har alltid varit en kvällsmänniska och alltid somnat sent och sovit länge på morgonen ända sedan han var nyfödd. Hans syster är tvärtom. Hon har alltid somnat tidigt och vaknat med tuppen.

  • Äldre 13 Jan 14:30
    #11

    20:00 ska min 8åring sova. Vill hon hinna se lite på film innan så lägger hon sig i sängen redan 19:00 (Hon har teve och dvd på rummet). Väcker henne 07:15.

  • Äldre 14 Jan 09:15
    #12

    Min 7-åring går och lägger sig mellan 19-20.30 lägger han sig tidigt tittar han ibland lite på en film innan han somnar. Men vid 20 sover han oftast.

  • Äldre 14 Jan 09:25
    #13

    Jag har världens mest morgonpigga åttaåring. Det spelar ingen roll när han lägger sig, han är pigg som en lärka vid femtiden nästa morgon i alla fall. Blev det däremot för sent i säng blir det riktigt tufft för honom på eftermiddagen sedan. Därför har vi tidigt sänggående här (de andra två är yngre, men har samma tendenser till morgonpigghet och kvällströtthet). Strax efter 18 lägger vi de små barnen och 19 skall åttaåringen vara i säng på skoldagar.


    So say we all
  • Äldre 14 Jan 09:27
    #14

    Vill att han ska sova runt halv åtta. Han går upp runt sex nästan varje morgon. Ibland somnar han tidigare, ibland senare.

  • Äldre 14 Jan 20:12
    #15

    Tack alla för era svar. Då mina barn går upp ca 06 på morgonen så känner jag att jag håller fast vid min 20.00-tid :)

  • Festin­a Lente
    Äldre 14 Jan 20:31
    #16
    gulleplutten skrev 2014-01-14 20:12:32 följande:
    Tack alla för era svar. Då mina barn går upp ca 06 på morgonen så känner jag att jag håller fast vid min 20.00-tid :)
    Det förstår jag. :)
  • Äldre 14 Jan 20:36
    #17

    Hon lägger sig 19.30 om hon vill läsa själv eller få en godnattsaga läst för henne, och lägger sig 20 om hon ska sova direkt.

  • Äldre 24 Jul 23:07
    #18

    Jag har en 7,5 åring om jag lägger runt 8,visst, är det kalas eller något vi är på kan det bli senare, men jag hörde på knatteradion på p4 att om dom får vara uppe längre blir dom väääldigt griniga på dagen, självklart förstår jag att det är olika från barn till barn, men jag märker skillnad om han somnar 8 eller 9 på kvällen, jag har han varannan helg ska tilläggas, och han vaknar oftast runt 7-8, Han är världens snällaste, så om hanmärker at jag har svårt att gå upp säger han bara: sov du en stund till pappa,jag kan se lite på tv, men jag får så dåligt samvete, om jag har han så pass lite är det ju bara att pallra sig upp! Bra att kunna läsa att andra lägger sina barn så pass tidigt, för grannarna runtomkring låter barnen vara uppe mycket längre trots att dom kanske bara är runt 4 5 

Svar på tråden När lägger ni era barn som är 7-9 år?