• Anonym (Tuff Ruff)
    Äldre 15 Jan 15:42
    1782 visningar
    1 svar
    1
    1782

    Hur funkar skilsmässa i frankrike? Vem ska man kontakta?

    Lite kort info här:
    Min bror flyttade i höstas med sin fru och barn till Frankrike för att hon sedan inte vill ha ett förhållande längre (såklart) Så nu har min bror ansökt om skilsmässa och ensam vårdnad eftersom han inte vet hur systemet eller någonting fungerar i Frankrike. Då skulle han hellre försöka få barnen och att frun då som är intregerad här anting flyttar hit för att lättare kunna hälsa på barnen eller bo kvar då. Men vi vet ju nästan säkert att det är omöjligt att han kommer få ensam vårdnad och det är egentligen inte det han vill heller men eftersom han har ingen hjälp där nu så kommer det bli mycket svårare för honom. 

    De har fortsatt bo i samma lägenhet som de flyttade in i men nu vill hon kasta ut honom och säger att han måste hitta en egen lägenhet. Får hon göra så? Varför flyttar inte hon? 
    Sen kan man ju fråga om det finns typ någon sorts socialtjänst i Frankrike som kan hjälpa till att ordna bostad och socialpengar?

    Finns det någon som känner till hur sånt funkar i Frankrike? Och Vem är det man ska kontakta i såna fall?  Så han kan bo kvar och ha antingen delad vårdnad eller tills det löser hela vårdnaden och flytta till sverige. 
    Tycker synd om min bror och vill ge lite tips.

  • Svar på tråden Hur funkar skilsmässa i frankrike? Vem ska man kontakta?
  • Anonym (Tuff Ruff) Trådstartaren
    Äldre 15 Jan 16:46
    #1

    Eller vad heter socialtjämsten eller ekonomiskt bistånd på franska så kan han söka den hjälpen iallfall?

Svar på tråden Hur funkar skilsmässa i frankrike? Vem ska man kontakta?