• Äldre 16 Jan 14:48
    20479 visningar
    20 svar
    20
    20479

    Vi som läser Vård och Omsorg Vt 2014

    Tänkte starta en tråd för dom som har/ska/vill läsa till undersköterska.
    Vore kul att bolla lite med andra när man kört fast eller bara vill skriva av sig när det är jobbigt.

    Jag har just startat min resa och skall validera i vård och omsorg 1, då jag har arbetat i vården innan.
    Så just nu läser jag "Etik och människans livsvillkor" och än sålänge  är det ganska kul, men det kan ändras

  • Svar på tråden Vi som läser Vård och Omsorg Vt 2014
  • monia
    Äldre 16 Jan 22:18
    #1

    Har precis börjat på distans och ska läsa vård och omsorg 2, medicin, psykologi och hälsopedagogik.
    Har validerat bort vård och omsorg 1.

  • Äldre 23 Jan 11:31
    #2

    Kul! Var det svårt att validera?
    Jag är väldigt nervös och hoppas att jag får en bra handledare!
                                      

  • monia
    Äldre 24 Jan 07:58
    #3
    Adis83 skrev 2014-01-23 11:31:05 följande:
    Kul! Var det svårt att validera?
    Jag är väldigt nervös och hoppas att jag får en bra handledare!
                                      
    nej det var inte svårt, fick göra ett test och sen ha samtal. ska läsa etik och människans livsvillkor istället för omsorg 2, tar det nästa termin istället. Har inte kommit igång med det än, är det svårt?
  • Äldre 24 Jan 08:43
    #4
    monia skrev 2014-01-24 07:58:42 följande:
    nej det var inte svårt, fick göra ett test och sen ha samtal. ska läsa etik och människans livsvillkor istället för omsorg 2, tar det nästa termin istället. Har inte kommit igång med det än, är det svårt?
    Okej, ja det låter inte så svårt :)
    Det går nog säkert bra!

    Just nu håller vi på med kulturer och jag har fått min första hemuppgift som jag skall besvara.
    Jag tycker det är knivigt som bara den men andra säger att det är busenkelt.
    Men det beror väl på att jag inte hittat min studieteknik än och att det var närmare 15 år sen jag gick i skolan.
    Men vill man så går det!
  • monia
    Äldre 24 Jan 09:47
    #5
    Adis83 skrev 2014-01-24 08:43:49 följande:
    Okej, ja det låter inte så svårt :)
    Det går nog säkert bra!

    Just nu håller vi på med kulturer och jag har fått min första hemuppgift som jag skall besvara.
    Jag tycker det är knivigt som bara den men andra säger att det är busenkelt.
    Men det beror väl på att jag inte hittat min studieteknik än och att det var närmare 15 år sen jag gick i skolan.
    Men vill man så går det!
    Har också fått första hemuppgifterna, men har inte hunnit skaffa boken än. sen har jag uppgifter som ska lämnas in i dom andra ämnena, ibland undrar man vad man gett sig in på :) har ju inte studerat sen grundskolan ca 30 år sedan :)
  • Äldre 24 Jan 12:44
    #6
    monia skrev 2014-01-24 09:47:23 följande:
    Har också fått första hemuppgifterna, men har inte hunnit skaffa boken än. sen har jag uppgifter som ska lämnas in i dom andra ämnena, ibland undrar man vad man gett sig in på :) har ju inte studerat sen grundskolan ca 30 år sedan :)
    Boken beställde jag idag här---->www.adlibris.com/se/bok/etik-och-manniskans-livsvillkor-9789152307571

    Ja då sitter vi lite i samma sits. Det ska ju vara roligt o läsa när man är vuxen har jag hört nån säga.
    Men det blir nog roligare när man väl kommit in i det kanske
  • Äldre 9 Feb 02:16
    #7

    Hej!
    Vad bra med en sån här tråd.
    Jag ska snart börja vård&omsorg, känns så himla kul o spännande! Kan knappt vänta till vi börjar Skrattande
    Men nu var jag sjuk under infodagen så missade ju helt o kunna fråga vilka böcker man ska ha. Har fått en lista på alla böcker vi kommer att använda under terminerna. Men vilka böcker använder man mest i början? Kanske lite olika för alla men vilka böcker har ni nu i början?

    Lycka till med utbildningen alla :)

  • Äldre 14 Feb 10:06
    #8

    Det är nog väldigt individuellt vilka böcker man ska köpa först,om man ska validera osv.
    Jag läser just nu Etik och människans livsvillkor samt validerar vård och omsorg 1 medans vissa i min klass läser specialpedagogik. som sagt,väldigt individuellt

    Lycka till och grattis till antagningen!


    velicious01 skrev 2014-02-09 02:16:16 följande:
    Hej!
    Vad bra med en sån här tråd.
    Jag ska snart börja vård&omsorg, känns så himla kul o spännande! Kan knappt vänta till vi börjar Skrattande
    Men nu var jag sjuk under infodagen så missade ju helt o kunna fråga vilka böcker man ska ha. Har fått en lista på alla böcker vi kommer att använda under terminerna. Men vilka böcker använder man mest i början? Kanske lite olika för alla men vilka böcker har ni nu i början?

    Lycka till med utbildningen alla :)
  • Äldre 17 Feb 14:48
    #9

    Någon som kan hjälpa mig med en fråga?

    Redogör betydelsen för normer,värderingar och ideal inom vård och omsorg, lyder frågan.
     
    Jag vet ju vad orden betyder men har svårt att sätta ord och exempel..

    Älska måndagar...

  • Äldre 26 Mar 14:50
    #10

    Puffar lite på tråden!

    Är det verkligen bara jag som läser till undersköterska på familjeliv? ;)

    Hursomhaver, jag är snart klar med Etik och människans livsvillkor och har bara två studieenheter kvar att göra klart. Dock känns det tungt!

    Fick ett sms för en stund sen från en ny lärare och börjar medicin 1 vecka 15.  Jösses, klarar jag verkligen det här! Tungt var ordet :-/

  • Äldre 15 Aug 09:35
    #11

    Hej! Jag läser oxå till undersköterska, började i maj, och är inne på etiken..

    Och det här är inte min starkaste sida.

  • monia
    Äldre 29 Aug 10:57
    #12

    Precis startat andra terminen, hur går det för er andra?

  • laaito
    Äldre 12 Oct 12:01
    #13

    Någon som är duktig på det här med etik? ;) 

  • Äldre 22 Oct 20:12
    #14

    Sitter och funderar på om man ska börja läsa vård och omsorg, aldrig jobbat inom det innan. Hur går det för er är det svårt??

  • monia
    Äldre 28 Oct 19:16
    #15
    laaito skrev 2014-10-12 12:01:18 följande:

    Någon som är duktig på det här med etik? ;) 


    Jag läseer etik, vad undrar du över?
  • laaito
    Äldre 7 Nov 16:13
    #16
    monia skrev 2014-10-28 19:16:54 följande:
    Jag läseer etik, vad undrar du över?
    Tack men jag har fixat den uppgiften nu :)
  • Äldre 26 Jan 00:05
    #17

    Hej! En fråga till adis83! Jag håller på med exakt samma uppgift som du gör och jag har lite problem! Vet att det är länge sen det skrevs i denna tråden men i hopp om att få lite hjälp på traven så skriver jag ändå haha ????

  • monia
    Äldre 9 Feb 08:21
    #18
    Cicci7286 skrev 2016-01-26 00:05:41 följande:

    Hej! En fråga till adis83! Jag håller på med exakt samma uppgift som du gör och jag har lite problem! Vet att det är länge sen det skrevs i denna tråden men i hopp om att få lite hjälp på traven så skriver jag ändå haha ????


    Vad vill du ha hjälp med?
  • monia
    Äldre 9 Feb 08:22
    #19

    Hemsjukvård någon?

  • Fri 6 Mar 2020 19:43
    #20

    Hej undrar om det är någon som hade uppgiften 


    Uppgift Normer, värderingar och ideal inom vård och omsorg


    ·        Reflektera över vad normer, värderingar samt ideal har för betydelse för oss inom vård och omsorg:


    o   Vad finns det för normer, värderingar och ideal inom VO?


     


    o   Varför är det viktigt att detta? Vad kan hända annars? Motivera!


     

Svar på tråden Vi som läser Vård och Omsorg Vt 2014