• MSL
    Äldre 1 Feb 21:50
    5955 visningar
    6 svar
    6
    5955

    Erfarenheter av adoption från Tanzania?

    Min man och jag funderar på att adoptera ett barn från Tanzania. Vi är svenska medborgare och skrivna i Sverige, men vi bor och arbetar i Tanzania minst 6 mån om året from i vår. Jag vet att det finns regler om anknytning till landet och vistelse i landet, men jag skulle vilja veta hur det fungerar i praktiken.

    Är det någon här som adopterat från Tanzania eller har andra erfarenheter av adoption från landet?

  • Svar på tråden Erfarenheter av adoption från Tanzania?
  • Äldre 2 Feb 21:22
    #1

    Eftersom det inte är någon adoptionsorganisation som har avtal med Tanzania (så vitt jag vet) måste ni kontakta MIA (se mia.eu, de kan säkert hjälpa er och svara på om det är möjligt eller inte.

  • MSL
    Äldre 4 Feb 23:46
    #2

    Tack för ditt svar.

    Jag vet att det är möjligt om man som vi bor och arbetar i landet och vilka regler det är som gäller, men Tanzania är ett land där få saker verkligen fungerar som det är tänkt.

    Därför ville jag höra om de fanns någon som gått igenom en adoptionsprocess där och hur det i så fall gick till i praktiken. 

    Det kanske finns någon som gjort en enskild adoption från ett annat land som inte är anslutet till Haagkonventionen?

  • Äldre 5 Feb 13:04
    #3

    Jag vet att det finns ett par i Göteborg som adopterade en flicka från Tanzania när dom bodde där. Så det borde ju inte vara ett problem. Ni kanske borde gå föräldrautbildning och göra medgivandeutredning först så ni är godkända.

  • MSL
    Äldre 7 Feb 12:01
    #4

    Det verkar vara väldigt ovanligt, men jag vet inte hur ovanligt det är eller hur jag kan ta reda på det.

    Vad jag har förstått behövs inget medgivande om adoptionen går igenom medan man fortfarande är bosatt i landet eftersom Tanzania inte är anslutet till Haagkonventionen. Adoptionen gäller automatiskt i Sverige ändå, man behöver bara se till att få in barnet i systemet, så att säga, när man kommer hem till Sverige igen.

    Föräldrautbildningen hinner vi inte gå eftersom vi bara är tillfälligt hemma i Sverige, men jag har köpt (och noga läst) kurslitteraturen och gör egna förberedelser genom att prata med andra adoptivföräldrar och adopterade. Jag saknar en del information i kurslitteraturen, som jag försöker läsa på mer om, och en del av informationen är inte aktuell i vårt fall eftersom vi, om vi bestämmer oss för att adoptera, kommer att få ett mycket litet barn.

    Men ni har rätt, jag ska kontakta mia för att få allt svart på vitt så att vi inte får några otäcka överraskningar som försenar processen när/om vi sätter igång hela adoptionskarusellen där nere.

  • Äldre 7 Feb 20:20
    #5

    Alla barn som adopteras i länder som inte är kopplade till Haag blir inte per automatik svenska. Adoptionen måste också gå igenom tingsrätten här hemma.

    Lycka till

  • MSL
    Äldre 7 Feb 21:24
    #6
    ekke skrev 2014-02-07 20:20:47 följande:
    Alla barn som adopteras i länder som inte är kopplade till Haag blir inte per automatik svenska. Adoptionen måste också gå igenom tingsrätten här hemma.

    Lycka till
    Det är det här jag läst ur Socialstyrelsens skrift "Adoption - handbok för socialtjänsten" s.127Adoptionsbeslut i ett land där adoptivföräldrarna är medborgare
    eller har hemvist
    En adoption som har beslutats i en stat som inte är ansluten till Haagkonventionen
    kan ändå vara giltig i Sverige. Det gäller om adoptivföräldrarna
    var medborgare eller hade hemvist i det landet när beslutet meddelades
    (3 § IRA).4343 Det finns dock i vissa fall en skyldighet för svenska myndigheter att inte tillägga beslutet giltighet
    om detta skulle vara uppenbart oförenligt med grunderna för rättsordningen här i riket (6 § IRA).
    Jag tolkar det som att det är detta som gäller i vårt fall. Vi bor och arbetar i landet och kommer självklart endast ta emot ett barn där adoptionsförfarandet följer barnkonventionen och bestämmelserna för adoptioner i Sverige och Tanzania. Men jag ska som sagt kolla upp det ordentligt.
Svar på tråden Erfarenheter av adoption från Tanzania?