• Äldre 7 Feb 13:00
    127914 visningar
    27 svar
    +2
    27
    127914

    Vilket kök ska jag köpa ? Facit!

    Jag har byggt och köpt många kök i mina dagar, då jag jobbar med ett nytt kök varje vecka.


     


    Här ska ni få verkligeheten av varje leverantör


    IKEA ++½ : Här har vi ett stort problem med dom nya modulerna, med deras 8cm låga sockel kostar alltid extra för kunden för att lösa problemet med avloppet samt diskmaskinen i vattenfallet. Normalt blir det en snitt kostnad på mellan 5 till 10 tusen kronor extra för arbetet + material för vvs. Sen okej att dom har valt att köra 80 stomme men köket faller helt ur standaren och det blir jättesvårt att göra modifieringar. Priset har också ökat så dom är inte längre jättebilliga utan billiga. Man känner att detta är ett IKEA kök när man besöker folk vilket speglar lite i kvallitet!


    Kvik +++: Lite dyrare än Ikea och fördelen är ändå att dom har 12 sockel vilket löser det mesta när det gäller avloppet. Dom har också 80cm stomme, vilket faller utanför standaren och vilket gör oftast köken väldigt höga vilket kan se fint ut, men när man ska skala 40 potatisar eller hacka lök m.m. då blir det jobbigt för axlarna om man är under 1.80m lång. Dock har vi alltid större problem med leveranser och priset har blivit dyrare med 2014 års priser. Att leveransen dröjer och delas upp i flera veckor medför oftast att kostnaden blir mer än räknat då man är tvungen att anlita snickare för extra timmar flera tillfällen. Dom vill sällan vara villiga att kompensera för dessa kostnader vilket är synd!


     


    HTH ++++: Dom har ett helhets koncept och mycket valmöjligheter. Men eftersom dom är så pass breda faller dom oftast i priset högre klass. Leveranserna är riktigt bra, men problemet är att det är väldigt lång leveranstid från det man har beställt tills man får sitt kök. 6-8 veckor. Fördelen är att moduelrna är förmonterade från fabrik. Du kan också beställa i deras gör dig själv sortiment fast priset blir då högra än ikea och kvik för samma koncept. Födelen är dock ändå att dom leverar i utsatt tid. Skulle det visa sig att det blir fel på leveransen så tar det väldigt lång tid att åtgjärda då man får vänta oftast upp till 2veckor innan varorna kommer.


     


    Ballingslöv +++: Detta är ett koncept som riktar sig till som med större plånböcker. Jag kan väl tycka att ibland är priset lite väl högt i vissa fall. Till ingen större förståelse till varför. Fördelen är att det är mycket lyxig känsla i köken och dom har högre kvallitet. Ballingslöv äger kvik så dom har därför det är stratigsk rätt att hålla avstånd från kvik i pris.


     


    Kitchn ++++½ Dom är rätt nya i marknaden i Sverige men jag har faktiskt väldigt bra Erfarenhet från dom. Snabbaste leveranstiderna på marknaden och väldigt sällan fel. Priset ligger väldigt bra till med tanke på att dom har en standard som är mer likt HTH men priset nästan som kvik. Oftast blir köken billigare här då det sällan behövs extra hantverkarkostnader och problem. Dom löser oftast problem snabbt och smidigt. Garantin är bästa på marknaden. Nackdelen är att dom finns inte överallt och man ska passa på att beställa nu innan dom blir för stora och måste ha annan logistikhantering.


     


    Epoq ++: Om jag ska vara helt ärlig så verkar det som att dom faktiskt skiter i om du köper ett kök och blir nöjd. Det viktigaste är att dom får kränga ett gäng vitvaror i samband med köket. Det känns lite som att dom har tagit in kök i sitt sortiment för att få tillgång till vitvaror som normalt bara får säljas av köksfackhandlare. Här har jag haft flest kunder som har gråtit och känt sig illa behandlade.


    Absoluta kök +½: Det enda fördelen som jag tycker dom har är priset. Sedan känns det som att inget faller på plats. Varje gång när man har byggt ett kök så står man med delar över för ett helt till kök. Här kan man undra om det är någon annan kund som känner att dom har fått ett halvt kök.


    Noblessa ++: Detta är mer seriöst gentimot deras Absoluta kök då vetskapen är att det är före detta noblessa chefer som har startat upp absoluta kök som är lite oroväckande då många kunder har blivit utan kök helt när butikerna gick i konkurs och pengarna kan dom se sig i stjärnorna efter att få tillbaka.


     


    Det jag vill rekomendera er som ska renovera ert nya kök. Titta inte på priset för mycket. Det är skillnad! Väldigt stor skillnad.


    Oftast slutar lågprisköken inte genomtänkta och omkringkostnaderna skjuter i höjden vilket gör att du  kunde likagärna köpt lite dyrare kök och fått bättre kvallite på köpet smatidigt som du får ett kök som inte liknar alla andra.


    Ni har facit här! Uppfinn inte hjulet igen!

    Självklart finns det fler köksleverantörer som jag inte direkt kan skriva så mycket om ännu, då jag inte har fått montera deras kök! Självklart uppdaterar så fort jag vet mer!


    Jag hoppas att jag har hjälpt Er att spara massor med pengar.


     


     


     


    Lycka till!!


     

  • Svar på tråden Vilket kök ska jag köpa ? Facit!
  • snorkf­röken
    Äldre 7 Feb 13:04
    #1

    Hur skulle du uttala dig om SieMatic?

  • Äldre 7 Feb 13:13
    #2
  • Äldre 7 Feb 13:17
    #3
  • Äldre 7 Feb 20:30
    #4

    Sentens, från elektrolux home? Det Är ett marbodal kök...som är lite billigare...

  • Äldre 7 Feb 20:40
    #5

    myresjökök?

  • Äldre 8 Feb 11:05
    #6

    SieMatic -  Jag har tyvärr inte byggt något av deras kök. Om det är ett märke som du inte känner till så bra så måste du kolla referenser. Det är så mycket pengar du satsar i detta projekt. Det kan faktiskt bli dyrare i långa loppet. Var rädd om din ekonomi och var noga med tydliga referenser, tycker du det verkar jobbigt? Nejdå. Be dom ge dig 3 nr till 3 kunder och ring dom bara lite snabbt. tar 10minuter. Bättre det än att jobba 2veckor extra på något som inte blir rätt!

    Santens - vet jag inte så mycket om, däremot är Electrolux fina vitvaror om du går på deras designlinje. Men deras service är kanske inte riktigt lika bra om du får problem med vitvarorna. Däremot Siemens och Gorenje är lite roligare att ha göra med om det går sönder saker!

    Marbodhal ++++: har fina kök och dom faller i ramen för normal stomme 70cm och bra höjd på sockeln vilket underlättar mycket jobb gällande VVS. Dom har bra leveranstider och dom ingår i Nobia koncernen som även äger HTH och Myrsjökök. Det som är lite oroväckande är att dom trappar ner från en rejäl satsning och det går inte lika bra för dom. Priset är till det högre segmentet lite högre än HTH i flesta fall. Vilket kan vara jobbigt för många kunder då dom vill ha mer för pengarna.
     

  • Äldre 8 Feb 11:28
    #7

    Här får ni adresserna till dom olika leverantörer.

    Mejla dom era mått och skisser och be om ett förslag på ett kök.
    Dom som ger Er en skiss snabbast brukar också ha bäst service.

    Mejla till den butik som är närmast Er.

    http://www.hth.se   ++++
    http://www.kvik.se  +++
    http://www.kitchn.se ++++½ 
    http://www.marbodal.se ++++
    http://www.ikea.se  ++½ 
    http://www.absolutakok.se +½ 
    http://www.noblessa.se ++

    Lycka till!

  • Äldre 8 Feb 11:37
    #8

    Tack för infon och tipsen!

  • Äldre 9 Feb 23:28
    #9

    Skulle gärna vilja veta mer om erfarenheterna av Epoq då de är ena av två köksleverantörer vi väljer mellan och kommer göra vår köksbeställning närmaste dagarna.

    De har bra pris speciellt som vi ska ha Akrylbänkskiva (Avonite), fina lådbeslag och gångjärn i Grass . samma som Kvänum, bra garantier.

    Enda som vi är tveksamma till är kundservice, leveranser och reklamationer.

    Den andra vi väiljer mellan är Kvänum, inte kök i samma prisklass men fundersamma om det är värt lägga dubbla pengen på Kvänum.

  • Äldre 10 Feb 17:34
    #10

    Jag kan förstå att det är en stor prisskillnad mellan Epoq och kvänum. 
    Kvänum hör till väldigt lyxiga kök och har väldigt mycket fina detaljer! 

    Jag skulle inte tveka att välja kvänum i detta fall även om nu priset är nästan dubbelt så högt! 

    Epoq och kvänum är lite som att jämföra datscha med Mercerdes. Båda bilarna rullar framåt och bakåt men det är två helt olika känslor. Är man nöjd så länge det bara rullar framåt och man slutar putsa på bilen efter en vecka då väljer man enkelt billigt. Vill man vara stolt länge och ha en skön känsla väljer med backsensroer skinn dörrar som går igen med en mjuk kraftig klung istället för skrammel samt att man är nöjd mycket längre då väljer man Mercedesen. 

    Sen om du nu har en renodlad säljare att göra med då kan det bli ännu värre. Det går inte att ha en säljare som säger det fixar jag.. jaja det är inga problem. det där löser sig..bla bla.. sen när det krisar.. då säger säljan bara ja men det fixar jag... om 2 veckor. och så har du ett försenat projekt. Sen kan vissa säga det skulle du ha kollat innan du beställde. Förvisso har han rätt. Men som konsument av kök är det helt omöjligt att veta alla detaljer. 

    Bänkskivan kan du beställa från epoq fast du köper köket från Kvänum. Ett tips ta mellan segmentet istället för kvänum men du blir ändå nöjd! 

    Det går rätt snabbt för dig att få ett pris om du gör så att du mejlar till någon av förslagen (se ovan) mått och ritning samt vilka luckor du vill ha så fixar dom en skiss till dig och skickar ett pris. Du  behöver inte krångla så mycket!  Dom är riktiga köksdesigner och kan ta sig an riktiga byggprojekt och kan även kommunicera med snickarna hur dom ska göra för att få till det! lite av en projektledare får du på köpet. skönt va!

    Lycka till vad du nu än väljer!

    Hoppas du får ett riktigt fint kök som du kommer trivas länge med!

Svar på tråden Vilket kök ska jag köpa ? Facit!